spatt förändringar

SiZo

Trådstartare
Hejsan, jag undrar om någon har erfarenhet av distanstävlande med häst som har spattförändringar? Vi har nyss kommit underfund med att min häst har det, dock väldigt lite och han svarar väldigt bra på behandlingen, och jag vill ju veta om det ens är någon chans att satsa på distans? annars vet jag inte riktigt vad jag ska göra med honom, han tycker inte om hoppning, och dressyr är väl ok, men inte mer än 2 dagar i veckan.... så inget av det funkar ju...
så vad tror ni? förutsatt att det läker som det ska, och han blir helt ohalt och inte har ont det minsta lilla...
//Lollo

Sv: spatt förändringar

Ja jag har erfarenhet av spatt på distanshäst.

Vår valack har spatt och hade tävlat tom 80 km när han blev mystiskt oren i ridningen. Ingen hittade något men efter flera klinikbesök så röntgades haslederna. Det var ingen god prognos alls men jag gav honom ett halvårs vila för att tänka över saker och ting. Om han skulle få leva eller inte. Med bra skoning, lätt ryttare, regelbunden träning så blev han faktiskt bättre. Han har nu tävlat ett par säsonger efter det men nu har problemen spridit sig till andra leder och börjat där. Nu är han promenadhäst. Det är en underbar individ och därför är det många i hans närhet som verkligen har trott på honom i alla svåra stunderna.

Med spatt vet man aldrig, varje dag hästen är ohalt är underbar. Vill du "satsa" på distans så rekomenderar jag att du "satsar" med en friskare häst. Eller så tar du dag för dag och accepterar din hästs fysiska förmåga. Rid regelbundet och ställ inte av så att säga. Känns din häst fräsch så självklart kan du testa på distans. Min åsikt är att visst, är han symptomfri så kanske han klarar 80 km efter ett tag men efter det så blir det så stora påfrestningar som obalansen i bak ger att det är risk för att han kompenserar till andra ben.

Hoppas du finner ro och känner att svaret är någotsånär realistiskt...

Men om han nu inte fungerar som distanshäst, vad gör man? han går inte att sälja då han är väldigt svår och extremt dominant, förra ägaren försökte rida in hästen i 1½ år utan att lyckas... det gick tydligen inte ens att leda honom. nu är han underbar, så länge jag hanterar honom, skulle gå på toa när vi va hos vetrinären han blev helt galen, min mamma kunde inte hålla honom, och hon är ändå "mat tanten". man kan väl inte få en häst utdömd för bara lite spattförändringar? för jag vet att han inte skulle vara lycklig som promenad häst då han är sjukt svartsjuk... min pojkvän kan inte gå in i hagen för då springer han fram och siktar med bakbenen... har sparkat flera ggr men han inte träffat än...
så... vad gör man då? för jag vill ju heller inte ägna mig åt en sport som jag vet att hästen kommer bli utsliten av inom 2-3 år...
jag kan låta lite kall när jag skriver men det är jäkligt jobbigt att behöva titta in i hästens ögon och bara se en bön om hjälp... det finns ju inget jag kan göra...
det är ju iofs bara andra behandlingen, så han kanske inte har ont sen... vad vet jag?

kimmis87 skrev:
man kan väl inte få en häst utdömd för bara lite spattförändringar?

Om hästen inte kan tävlas tror jag faktiskt det. Min lilla arabtjej har cystor i bakknäna, som hon inte har ett dugg ont av, men jag har blivit "erbjuden" flera gånger av veterinärerna att döma ut henne.

Om du inte kan sälja hästen har du nog inget annat val än att rida som du vill och se vad som händer. Men rid i så fall inte överdrivet försiktigt, för då kanske du bara drar ut på förloppet. Jag antar att du vill ha ett kvitto på ifall hästen fungerar eller inte.

Jag kände likadant när jag fick veta att min arabtjej har cystor. Veterinärerna rådde mig att sätta igång henne ganska snabbt och sedan komma upp i full belastning. Om hon höll för det skulle hon antagligen hålla länge, sa de. Men visst, man är ju alltid lite orolig.

Jag håller med Havreflinga. Testa och se om hästen håller. Den tid du har med honom lär du dig mer om distans för varje tävling.
Det är bättre att han får ägna sig åt det han vill med dig än bli tvingad till något han inte trivs med eller en ny ägare som inte klarar av honom.
// Linda

Havreflinga!
Vad tråkigt att ditt sto har cystor, vad är det för stam?
Mitt råd är att operera innan hon blir halt då är prognosen ofta god.
Jag har ett sto med cystor och hon har gått hårt sen tre års ålder, tävlats i western och distanstränats och Vet. sa att hon aldrig skulle få problem med sina cystor för att dom låg för långt ifrån leden.
Vid tio års ålder blev hon plötsligt halt och det var försent att operera, hon går nu här och är vacker.
Jag känner fler som opererat unga hästar med god prognos, Stenestads hästklinik skall vara bäst på att operera cystor.
Jag försökte PM:a dig men det gick inte, därför skriver jag detta här.
Ingela

På den beskrivningen du skriver så låter det som om det inte är en häst som är lämplig att ta ut på distanstävlingar. Det är många som behöver kunna hantera hästen. Veterinärerna måste kunna besikta den nogrannt och du måste kunna springa iväg en stund på toa etc. Har själv haft en sådan spillevink som inte fungerade på tävlingsplatser. Han gillade helt enkelt inte pressen och blev stressad.

Måste du tävla med hästen? Kan ni nöja er med att skrutta runt hemma?

Ja, om hästen har problem med hältor så kanske du kan få den utdömd. Att säga att den inte kan tävla är kanske dumt eftersom den inte har tävlat. Vad står i köpekontraktet? Köpt som tävlingshäst? Då kanske det går. Om du vill, förståss. Det är ett jättejobbigt beslut.

Han fungerar på tävlingar, dock så måste jag vara med när han ska äta... annars äter han inte... men då är det ju ingen som bråkar med honom... och i vetrinärbesiktningen håller jag honom, han har inga problem med att främmande människor rör honom, det är om de utmanar honom eller försöker visa honom vem som bestämmer som det blir problem... annars så är han lugn och snäll, utom i starten, men finns väl ingen häst som är lugn då?
vetrinären säger ju att jag inte får arbeta rumpan på honom förens i april, så jag kommer ju antaligeninte kunna tävla igen förens år 2007 eftersom det inte finns några banor som är väldigt lite backar i... eller är det nån som vet nån?
men har har väldigt bra trav, mkt energisparande, äter och dricker lätt, det ända är att han är lite het i starten och att jag måste vet besikta honom... annars är han jätte duktig!

Spatt kan väl ha olika utbredning och svårighetsgrad vad jag förstår. Det finns olika typer av spatt.
En häst som hade tuppspatt gick en lång tävlingskarriär som distanshäst, stoet som hette Dancing Queen, samlade ihop över 4000 km på sträckor över 80 km. Hon gick sällan i högt tempo men var stabil och blev sällan halt.

Tuppspatt och spatt är inte samma sak. Spatt är en kronisk sjukdom som sätter sig i lederna (någon annan som är mer insatt kanske kan svara på det), medans tuppspatt är ett rörelsefel som kan uppstå hos hästen. Man vet inte riktigt vad som orsakar det, men det är inget hästen har ont av. Syns bara i skritten.
Det är ialla fall vad jag har fått lära mig av de hästmänniskor jag har stött på under åren. Någon annan som lärt sig detsamma?

Ja, det stämmer säkert.
När det gäller spatt har jag hört av veterinär att det är ca 50 procent chans att bli bra efter operation och lång konvalecens( mer än ett år).

Det är inte tal om operation överhuvudtaget på min häst, det är "bara" lite spatt förändringar... lite suddigt i ena kanten på röntgenbilden, i övrigt ser leden fin ut, bara att den är lite grund...

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 181
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 985
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar