Spatt - ärftligt?

R

rover

Hur pass farligt är det när en hopphäst har fått diagnosen spatt (endast på röntgen), inga men av det?
Kan man avla på en sådan häst eller är det ärftligt?
Tack på förhand!

Åkomman i sig är inte direkt nedärvbar, men disposition för spatt finns dvs en klar riskökning.

Dispositionen, alltså anlagen, för spatt är ärftlig. En häst med spatt på röntgen ska inte avlas på. Enda undantaget är om hästen fått spatt efter ett trauma - alltså en skada som gett upphov till spatten. Vet man inte hundra procent att det är betingat av en skada ska man inte avla.

Spatt står för övrigt på Hästavelsföreningens defektlista som en av de sjukdomar som ska leda till kassation.

mandalaki

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar