Sv: Spartips

Har du verkligen pratat igenom din arbetssituation med chefen? När jag var i en liknande sits gick jag in till chefen och vi diskuterade allt. Slutade med att Ja jag hade för mkt att göra, så vi fördelade om arbetet. Nu är jagi nte sönderstressad längre och jag jobbar fortfarande heltid.

Det jag har hört av dom som gått ner i tid är att man gör en heltidstjänst fast under halvtid. Risken finns att du kommer jobba heltid ändå, men nu står det på pappret du jobbar heltid.

Vad har du gjort för att din arbetssituation ska bli bättre? Hade du tänkte återgå till heltid på samma jobb sen? Varför skulle det bli annorlunda sen?

Nä jag tycker du borde ta ett snack med chefen (eller facket?) och reda ut den riktiga probmelatiken. Blir ju knappast bättre jobba halvtid i längden. Är en riktig kvinnofälla! Just nu tänker du bara göra det under begränsad tid, men det brukar oftast bli längre..

Du har fått många bra spartips redan, jag vill mest säga att jag tycker det är skitbra och klokt att du väljer att jobba halvtid. Bra att du inte verkar ta åt dig av de som surrar om sgi och pension, du har förstås allt att vinna inför framtiden på att må bra NU.

Nu kanske detta blir lite av ett stickspår men jag måste ändå påpeka att det rent livskvalitetsmässigt är dumt att ha ekonomin som första måttstock när man ordnar sitt liv. Jag tycker att en bättre fråga att ställa sig inför ett inköp är "tillför X någon glädje till mitt liv?" eller nåt sånt, det är viktigt att den första principen är att man ska må bra. I andra hand kan man fundera på om det finns ett billigare/gratis någorlunda hyfsat alternativ. Sett ur det här perspektivet kan det tex vara värt att gå på bio/ha dagstidning/ta en utelunch och i stället fokusera på att spara in på sånt som spelar mindre roll.

Sen kan man ju tyvärr hamna i en situation där precis allt måste ses över. Men så långt det går så måste livskvaliteten få styra före kostnadsjakten. Tycker att det finns förvånansvärt många människor, särskilt äldre, som är fast i ett tänk att allt är "onödigt".

Jag kommer fortfarande att unna mig lite, men i det stora hela anser jag att jag unnar mig själv att arbeta halvtid och ha tre hästar. Så då känner jag inte ett behov att unna mig annat :)

Om du inte har bindningstid på ditt telefonabbonemang, passa på att byta över till ett "flatrate"-abbonemang! Många operatörer erbjuder nu en fast kostnad per månad med helt fria samtal och sms, abbkostnad utefter hur mycket datamängd du vill ha.

Eller skaffa kontantkort :).

Det gör stor skillnad att veta att din telefonräkning kommer vara EXAKT ett visst belopp varje månad, det blir lättare att räkna budget då.

Appropå kläder... jag köper inget nytt men måste definitivt rensa ut gammalt... en hamstrare av stora mått.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama