Sv: Spartips

Ännu bättre är att ta hem appen 'matpriskollen' - då har man alla reklamblad med sig även när man står där på stan och har glömt bort var det var de hade det där billiga. :up:

Fast det kräver ju en relativt dyr telefon + abbonemang. Om man nu ska spara pengar är väl tipset att ha en så billig telefon som möjligt. T.ex. appleprodukter bör ju inte vara något man rekommenderar till någon som vill spara pengar.

Men har du så mycket för mycket av kläder att du kan göra en utrensning i månaden och sälja av?

Jag skulle en gång följa rådet att sälja onödiga kläder jag inte använder, och då hittade jag en (1) ridkavaj.

Jag sliter ut mina kläder, normalt.

Och jag handlar absolut inte kläder varje månad. (Tycker det är tråkigt att handla kläder.)

Senast ändrad:

Scata: Tack för påminnelsen om prenumerationer, har två tidningar jag tänkte säga upp :)
Honung: Har sett ut vilka kläder jag vill sälja och en del har jag sålt redan på Tradera, men sakerna som är kvar är mer säsongsbundna så det får vara till sommaren 2014 :) Matpriskollen har jag laddat ner, samt Willys+.
Linlar1: Har en kassabok som jag köpt för längesedan, tänkte börja med det på måndag när lönen kommer :) Har även en app som heter Mina Utgifter som är som en "digital" (?) kassabok :)

Fast det kräver ju en relativt dyr telefon + abbonemang. Om man nu ska spara pengar är väl tipset att ha en så billig telefon som möjligt. T.ex. appleprodukter bör ju inte vara något man rekommenderar till någon som vill spara pengar.

Min telefon är utköpt av min arbetsgivare så jag står endast för abonnemanget som kostar 99:- i månaden. Brukar ha en telefonräkning på runt 130:- :)

Ibland är det billigare att ha en mobil med abonnemang än att ha internet hemma. Idag är smartphone mer än en telefon så det handlar ju om vad man prioriterar här i livet.

Jag BORDE göra en utrensning en gång i månaden och sälja av. Jag hade kunnat hålla på ett bra tag, om jag hade som föresats att sortera ut 10 plagg åt gången. Nu har jag tyvärr lite för mycket på annat håll för att ägna mig åt det, men hoppas att det blir lite lugnare framöver så jag kan komma till den där rensningen.

Skor ska vi bara inte prata om...

Ibland är det billigare att ha en mobil med abonnemang än att ha internet hemma. Idag är smartphone mer än en telefon så det handlar ju om vad man prioriterar här i livet.

Visst, nu har jag ingen smartphone själv, men jag antar att det finns någon möjlighet att från sin vanliga dator surfa via smartphonen. Har man ett mobilabbonemang med fri surf borde det ju vara en möjlighet att slippa sitt fasta internetabbonemang.

Givetvis får man ju räkna med lite långsammare hastighet, men det kan det kanske vara värt för att slippa betala 2 abbonemang.

Det är bara slänga ut lunchhö och kissa två hundar så det är en baggis :D

Aha, ja det ska du väl inte bränna ut dig på ;)

Tack förresten, det här blev en jätteintressant tråd med många tänkvärda och bra svar som jag "baske mig" ska börja använda själv!! :up:
NU är det dax att ta tag i det där med säljandet på Tradera (ni kommer att känna igen mitt nick...) :p

Men har du så mycket för mycket av kläder att du kan göra en utrensning i månaden och sälja av?

Jag skulle en gång följa rådet att sälja onödiga kläder jag inte använder, och då hittade jag en (1) ridkavaj.

Jag sliter ut mina kläder, normalt.

Och jag handlar absolut inte kläder varje månad. (Tycker det är tråkigt att handla kläder.)

Faaast, det är ju inte bara kläder som säljs på tradera. Hästsaker, udda bestick, tavlor man tröttnat på, glas som bara står och dammar, nyckelringar - allt går att sälja. Och liiite omsättning har man på sina prylar i sitt liv, man tröttnar och köper nytt, något får stryka på foten för något annat. Man behöver ju inte göra en lyxfällanutrensning och sälja rubb och stubb på en gång?

Har du sett över hur din pension påverkas av att du går ner i tid?
Du kanske måste se över ett pensionsparande.

Faaast, det är ju inte bara kläder som säljs på tradera.

Nej, men jag uppfattade det som att hon rensar ut just kläder en gång i månaden och säljer av.

Jag har inga direkta synpunkter på det, så sett, förutom nyfikenhet. Och en gnagande misstanke om att inkomsten från försäljningen kanske inte riktigt håller inköpen under armarna, vilket jag iofs inte heller har några synpunkter på, annat än som spartips betraktat.

Och en gnagande misstanke om att inkomsten från försäljningen kanske inte riktigt håller inköpen under armarna,.

Fast det är det väl få saker som gör? Bortsett från guld då - om man har tur och guldet står i rätt kurs.
Men att ha saker liggande i skåp, lådor och förråd är väl heller inget som motiverar inköpssumman.

Jag förstår inte var du vill komma. Är jag en dålig människa som konsumerar för mycket i ditt tycke?

Självklart är det väl bättre att få in 1000 kr/månad på att sälja saker som ligger i skåpen, hellre än att ha dem liggande där? Vad man vill göra med pengarna är väl en annan femma. Köpa mat, spara eller köpa nya grejor att lägga i skäpen. Eftersom just TS vill bättra på ekonomin är det väl ett klassiskt tips att realisera tillgångar.

Senast ändrad:

Nej, jag har inga synpunkter på klädinköp.

Jag har fattat att du inte säljer av en gång i månaden som jag först uppfattade det som, och sedan ställde Honung en fråga om just det inlägget.

Jag var dock lite fascinerad av tanken om du verkligen fick ihop till en säljraid i månaden, men det får du ju inte.

Själva säljandet av saker har jag inga synpunkter på alls. Varför skulle jag ha det?

Hade jag gjort det, sålt en gång i månaden, hade jag lätt fått ihop till 1000 kr extra (jag har gjort det under ett år tidigare). Men jag har inte tiden att lägga på att göra det som det ser ut idag, därför växer berget av grejor att lägga ut.

Nä, jag kommer inte se över något pensionssparande :) Detta är inget permanent (tjänstgöringsgraden alltså) och jag har cirka 40 år kvar i arbetslivet, så det är inget att beskymra sig över nu. Inte heller SGI rör mig i ryggen, tänker inte ha kids och hade jag fortsatt arbeta heltid (dvs mer än heltid på mitt jobb) så hade jag blivit utbränd "på pappret" för längesedan och ändå fått leva på pengar från FK. Och då arbetar jag hellre på halvtid och är icke-utbränd (även om jag fortfarande kommer ha sviter från det).

Inte heller SGI rör mig i ryggen, tänker inte ha kids och hade jag fortsatt arbeta heltid (dvs mer än heltid på mitt jobb) så hade jag blivit utbränd "på pappret" för längesedan och ändå fått leva på pengar från FK. Och då arbetar jag hellre på halvtid och är icke-utbränd (även om jag fortfarande kommer ha sviter från det).
Man kan bli sjuk även om man jobbar halvtid...det är inte bara vid föräldraledighet som man är beroende av SGI.

Jo, men som jag skrev så blir jag garanterat sjuk av att arbeta heltid på mitt jobb. Så heltid är inget alternativ.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama