kolblakkur

Trådstartare
Efter min tråd och min förmodade utbrändhet tog jag för ett tag sedan beslutet att gå ner i arbetstid. Har en vecka kvar på heltidsarbetet (vilket givetvis är mer än heltid denna månaden, som vanligt - arbetade 77 timmar förra veckan), sedan går jag på min 50%-iga tjänst :banana:

Rent ekonomiskt kommer det gå runt och jag har en buffert att ta av om det krisar. Men jag hade gärna tagit emot tips på hur man kan "downsize" för att få pengarna att räcka längre :)

Såhär långt har jag kommit:
- byter stallhyra mot stalltjänster
- använda rabattkuponger (jag har varit blind för dem tidigare när de hänger i butikerna)
- ej köpa färdigmat
- veckohandla med inköpslista
- göra storkok
- ej köpa kläder, har så det räcker. Skulle jag behöva kläder så är det begagnat som gäller.
- köpa hästsaker begagnat och endast vid behov (dvs inte handla bara för att jag vill ha, utan där måste vara ett riktigt behov)

Fyll gärna på med spartips, tror vi är många som skulle uppskatta det! :bump:

Sv: Spartips

Cykla om det är mindre än en mil till dit du ska. Det är gratis träning och det sparar bensinpengar.

Här kommer mina tips....

* Matlåda till jobbet.
* Över huvudtaget, handla grejer enbart vid behov inte för att man vill ha just då.
* En del affärer har en kyldisk med varor med kortdatum som är nedsatta i pris, jag brukar göra fynd där. Är det kött man inte kan äta upp på en gång, frys in.
* Undvik att slänga mat i kylskåpet, ät upp den innan den blir gammal.
* Ät och drick mindre ute
* Hoppa över alkohol och/eller cigaretter.

* Undvik att slänga mat i kylskåpet, ät upp den innan den blir gammal.

Här hemma gör vi ofta misstaget att ha en massa rester i kylen som vi inte hinner äta upp innan det blir gammalt. Så jag vidareutvecklar tipset ovan - frys in om du inte kommer äta upp det direkt!

Vilken bra lista du har gjort :up:
Jag kan fylla på den lite...
- kolla över försäkringar, ibland kan det löna sig att byta bolag.
- kolla på prenumerationer och abonnemang, är det på sånt du "verkligen" behöver/vill ha?!
- egentligen kan du dra köp-punkten lite hårdare, köp ingenting utan att fundera både en och två gånger om du verkligen har behov, och om du har behov så kanske det går att få tag i begagnat. Du kommer ju att få TID att leta nu istället ;)

En tanke från mig i all välmening...
Din egna första punkt ska du kanske känna dig för på, för det innebär ju faktiskt att du tar på dig ett arbete. Är det bra det? Med tanke på utbrändhet? Fast å andra sidan så är det "helande" att vara med djuren, men om det känns som ett måste, då är du där igen :crazy:

Lycka till!!

För min del så går det åt pengar på en mineralvattenflaska ibland, en hämtkaffe när jag är trött. Små köp som i sig inte betyder nåt men tillsammans blir en hel del.

Sedan har jag oerhört svårt att hålla mig till inköpslistan när jag väl är i affären. Smiter in för att köpa en liter mjölk och kommer till kassan med varor för en hundring...

Fast du kanske har bättre karaktär? :D

# Baka brödet själv om du äter sånt, alternativt - gå över till knäcke. Under 10:- för icas egna husmansvariant, stor förpackning med två paket i ett.
# drick kranvatten!
# Sälja saker på tradera.
# Jämför försäkringar/el/teleabonnemang - stora pengar att spara

Nu blir jag kanske lite pladdrig, men honungs förslag att sälja av kläder/saker har för mig haft en hämmande inverkan på köplusten. När det stod klart hur mycket jag hade men inte använde blev det nästan lite äckligt. Och efter det är det lättare att helt enkelt avstå från att handla, om jag inte "behöver" det.

Bara att strunta i halv- eller helfabrikat vad gäller maten sparar många pengar.

Du har redan fått supertips och hade många själv :), men en liten detalj jag kan bidraga med är att kolla reklambladen. Köp hem sådant, ( gärna storpack) som du vet går åt hos just dig när det är extrapris på det ( tänker tvättmedel mm som alltid går åt så småningom, eller något i matväg du äter ofta som kan frysas/förvaras länge).

I övrigt, en bra och nyttig tråd :-)

Nu blir jag kanske lite pladdrig, men honungs förslag att sälja av kläder/saker har för mig haft en hämmande inverkan på köplusten. När det stod klart hur mycket jag hade men inte använde blev det nästan lite äckligt. Och efter det är det lättare att helt enkelt avstå från att handla, om jag inte "behöver" det.

Bara att strunta i halv- eller helfabrikat vad gäller maten sparar många pengar.

Förlåt för trådkap, men hur orkar ni sälja på tradera, tips? Jag VILL och har massor av saker/kläder hemma som behöver komma iväg, men det är ju så enormt tråkigt och tar massa tid att fota, lägga in, bevaka, väga, packa, skicka och sen får man bara några spänn för allt slit iallafall om man nu lyckas sälja ens ( ja, iallafall vad det gäller kläder och småprylar)..

Du har redan fått supertips och hade många själv :), men en liten detalj jag kan bidraga med är att kolla reklambladen. Köp hem sådant, ( gärna storpack) som du vet går åt hos just dig när det är extrapris på det ( tänker tvättmedel mm som alltid går åt så småningom, eller något i matväg du äter ofta som kan frysas/förvaras länge).

I övrigt, en bra och nyttig tråd :-)

Mitt snåla jag kommer mest fram när det gäller maten.
det är lätt att trilla dit och bli missbrukare :o

Igår köpte jag ett paket bratwurst för 5 kr. Inte för att jag behövde utan för att det var så billigt. Visserligen är det mat för flera luncher men jag har massor av korv och kött i frysen.

jag köpte snorbilligt svensk fläskkött häromleden och när jag slängde det i frysen såg jag att paketen hade gott om kompisar där i boxen...

I mitt fall behöver jag börja laga mat av allt hamstrat också...

Men seriöst, om man inte bara handlar enligt en plan utan köper det som är billigt så kan man spara massor av pengar. Knäckta revbensspjäll för 29 kr ger lunch i många dagar. Rätt som det är finns krossade tomater för några kr/st.

Jag brukar köra nån raid då och då när jag måste äta ur allt som finns i kyl och frys :) Ny mjölk och sånt köper jag så klart :)

Jag säljer bara sånt som jag vet att man får några kronor betalt för, och bara några grejer då och då när andan faller på. Nu har jag hunnit rensa ur det mesta så nu dyker det bara upp lite prylar då och då som ska säljas.

Säg upp eventuella dagstidningsprenumerationer. Det mesta finns att läsa på nätet och överlag så måste jag säga att den journalistiska kvaliten på tidningar idag är katastrof om man jämför med säg 30 år sedan.

Gå igenom dina försäkringar och fundera om du verkligen behöver alla. Med alla självrisker, åldersavdrag och finstilta friskrivningar så finns det väl en marknad för att försäkra sig mot ifall man inte får ersättning för sin försäkring.
Såg precis en artikel om en kvinna som nekades försäkring för att hon blivit våldtagen för tre år sedan. Sådana försäkringsbolag har jag inte någon lust att göda med försäkringspremier.

För kassabok i några månader! Det ger en jättebra överblick vad pengarna verkligen går till. Jag delar upp lite liknande "Lyxfällan". Mat, boende, transport, resa (nöjesresor/semester), häst, övrigt nödvändigt (t.ex. tandläkare) och övrigt inte nödvändigt (lunch på stan).

Det som överraskade mig mest är dom kategorierna där man inte har hyfsat jämna utgifter varje månad. Hästarnas genomsnittliga månadskostnad gick upp rejält jämfört med vad jag trodde (hästtandläkare, veterinärbesök, nytt täcke t.e.x. är "engångskostnader" som höjde genomsnittet rejält).

Jag ser det som ett extrajobb. En drive en gång i månaden orkar jag. Det är inte SÅ många timmars jobb, ärligt talat. Jag fotar, packar, väger och skriver. Lägger ut allt samtidigt så får allt samma förfallodag.

Sedan är det bara att vänta en vecka, automatiskt vinnarmejl och när betalningarna droppar in behöver jag bara skriva adresslappar och sätta på porto (det gör jag först när jag ser betalningen kommit). På så sätt är det allra mesta jobbet gjort när jag väl lagt in annonserna. Ytterst få gånger behöver jag skicka påminnelser.

Ett tomt konto gör det lättare att följa upp betalningarna, så jag slipper ha dem bland alla transaktionerna på lönekontot. 500-1000 kr extra per månad tycker jag det är värt för några timmars jobb.

Efter min tråd och min förmodade utbrändhet tog jag för ett tag sedan beslutet att gå ner i arbetstid. Har en vecka kvar på heltidsarbetet (vilket givetvis är mer än heltid denna månaden, som vanligt - arbetade 77 timmar förra veckan), sedan går jag på min 50%-iga tjänst :banana:

Rent ekonomiskt kommer det gå runt och jag har en buffert att ta av om det krisar. Men jag hade gärna tagit emot tips på hur man kan "downsize" för att få pengarna att räcka längre :)

Såhär långt har jag kommit:
- byter stallhyra mot stalltjänster
- använda rabattkuponger (jag har varit blind för dem tidigare när de hänger i butikerna)
- ej köpa färdigmat
- veckohandla med inköpslista
- göra storkok
- ej köpa kläder, har så det räcker. Skulle jag behöva kläder så är det begagnat som gäller.
- köpa hästsaker begagnat och endast vid behov (dvs inte handla bara för att jag vill ha, utan där måste vara ett riktigt behov)

Fyll gärna på med spartips, tror vi är många som skulle uppskatta det! :bump:

Du har fått många bra tips här i tråden... men något du skall införskaffa är en kassabok. Det är otroligt nyttigt att se vad som kommer in och vad som går ut och få en översikt över sin ekonomi. Dessutom blir det lite lättare att planera för kommande inkomster. Din kompis på nätet "Google" kan hjälpa dig att hitta något som passar dig... finns flertalet olika gratistjänster/kassaboksmallar...

Du har fått många bra tips här i tråden... men något du skall införskaffa är en kassabok.

Fast ta inte och köp en kassabok för ca. 150 kronor i bokhandeln.

Gör det i ett kalkylprogram på datorn. Finns gratisprogram som t.ex. OpenOffice som är minst lika bra som Excel och även kan läsa Excelfiler. Fördelen med bokvarianten är att beräkningar sker automatiskt.

Söker man på nätet lär det finnas färdiga gratis kalkylblad för just kassaböcker.

Köper man program till sin dator är ju då ett givet tips att så långt som möjligt använda gratisprogram.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar