Spårning med hund

Sv: Spårning med hund

När man använder minhundar kan dessa bara söka ca 3 tim om dagen och med många pauser. Vad beror det på? Blir luktsinnet bedövat? Eller är det motivationen?
 
Sv: Spårning med hund

Det kan ju också bero på att där de använder minhundar är det ofta väldigt varmt.

Sen är det lite skillnad på en jakthund som används en gång i veckan och en hund som jobbar varje dag, visst kan motivationen tryta.
Jag vet inte hur länge tullens hundar är i tjänst i taget, någon som vet?

//E
 
Sv: Spårning med hund

När man använder minhundar kan dessa bara söka ca 3 tim om dagen och med många pauser. Vad beror det på? Blir luktsinnet bedövat? Eller är det motivationen?

Nej men en hund orkar inte koncentrera sig när det blir så intensivt man vill inte att en minhund blir slarvig för den är trött i huvudet.
 
Sv: Spårning med hund

Precis som Piru sa så vill man ju absolut inte att en minhund ska slarva i sitt arbete. Sen ska man tänka på att en minhund lever under andra omständigheter när den är i tjänst, jämfört med en vanlig spårhund som exempelvis bor i en familj.. Det här är hundar som reser långt för att arbeta i andra länder. Allt runtomkring är så helt annorlunda, vilket också gör att koncentrationsförmågan dämpas.
 
Sv: Spårning med hund

Precis som Piru sa så vill man ju absolut inte att en minhund ska slarva i sitt arbete. Sen ska man tänka på att en minhund lever under andra omständigheter när den är i tjänst, jämfört med en vanlig spårhund som exempelvis bor i en familj.. Det här är hundar som reser långt för att arbeta i andra länder. Allt runtomkring är så helt annorlunda, vilket också gör att koncentrationsförmågan dämpas.

När man åker i utlandstjänst med minhund så är det 3v acklimatisering för hunden samt träning i den miljön + ett slut prov innan den tas i Tjänst.

Det var det Sverige fick sånt bakslag i svenskminhund när dom hade hundarna i Afrika de tog dit dom och hundarna funkade inte alls som hemma o fick skicka hem samtliga hundar.
Sen efter det så togs det fram nya metoder för minhundar.
och det innebar allt detta med acklimatisering och träning i rätt miljö.
 
Sv: Spårning med hund

När man åker i utlandstjänst med minhund så är det 3v acklimatisering för hunden samt träning i den miljön + ett slut prov innan den tas i Tjänst.

Det var det Sverige fick sånt bakslag i svenskminhund när dom hade hundarna i Afrika de tog dit dom och hundarna funkade inte alls som hemma o fick skicka hem samtliga hundar.
Sen efter det så togs det fram nya metoder för minhundar.
och det innebar allt detta med acklimatisering och träning i rätt miljö.

Jo, det är klart att hundarna acklimatiseras, men man ska ändå ha i åtanke att en hund på tre veckor inte lär känna en miljö alls lika bra som den känner en miljö den har växt upp och tränats i i flera år!
Och även en miljöanpassad hund visar skillnader i arbetet, även om skillnaderna inte är lika stora som en ej-miljöanpassad hund!

För det är ändå så att många minhundar i träning i Sverige inte får tillräckligt med miljöträning här! Också för att dessa miljöer faktiskt inte finns här..
 
Sv: Spårning med hund

Jo, det är klart att hundarna acklimatiseras

Det var inte så självklart för Svenska försvaret första missionen dom skicka minhundar på i besvärlig terräng för ingen hund fick vara kvar. Utan alla skickades hem och försvaret fick tänka till hur dom skulle få ekipagen o funka i alla miljöer.
 
Sv: Spårning med hund

Jo, du sa det, men jag syftade på nuläget..

Tycker överlag att många TJH miljötränas alldeles för lite.
 
Sv: Spårning med hund

Jo, du sa det, men jag syftade på nuläget..

Tycker överlag att många TJH miljötränas alldeles för lite.

Håller med sett en del väktarhundar som går som satan på en plan men knappt kan gå på hala golv ex. O då kan man ju tänka sig hur angreppen lär bli på ett sånt golv.
 
Sv: Spårning med hund

När man åker i utlandstjänst med minhund så är det 3v acklimatisering för hunden samt träning i den miljön + ett slut prov innan den tas i Tjänst.

Det var det Sverige fick sånt bakslag i svenskminhund när dom hade hundarna i Afrika de tog dit dom och hundarna funkade inte alls som hemma o fick skicka hem samtliga hundar.
Sen efter det så togs det fram nya metoder för minhundar.
och det innebar allt detta med acklimatisering och träning i rätt miljö.

Vilken tur att man börjat träna min-råttor numera isåfall!
 
Sv: Spårning med hund

Precis!
Det är samma med vissa av försvarets hundar, bor i hundgårdar på anläggningar mitt ute i skogen. Åker på sin höjd bil ibland, men annars rör de sig mest i skogarna och på träningsbanorna /hallarna..
Tar man ner en sån hund till stan blir de helt hopplösa.. Stressar och stänger av. Tanken på att de skulle kunna sköta ett jobb där finns inte ens..

Men men, det blir väl mer miljöträning för TJH, får man hoppas!!
 
Sv: Spårning med hund

Hej!

Jag ska precis börja med köra lite spår med min jycke.
Vet dock inte så jättemycket om det. Vore skoj om någon ville hjälpa mig lite och komma igång på lättast sätt.

Skriv gärna mail eller adda på msn.
Tacksam för svar // Martina

Pilgrim_707@hotmail.com
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 741
IT & mobiler Enligt mitt antivirusprogram har jag massor av spårare från olika sidor som spårar vad jag gör på nätet, för att kunna anpassa annonser...
2
Svar
20
· Visningar
1 250
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Hej! Jag har anmält min 2,5 åriga tik till BPH i oktober. Jag undrar om det är någon här som har gjort BPH med en reaktiv hund...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 417
Senast: BornAgain
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp