Sparkskada?

M

majafresk

Hej!
Min medryttarhäst har en märklig skada? på vänstra låret, lite högre upp mot rumpan liksom. Antog först att det var en sparkskada, men är osäker. Det är som om en svullnad utåt och trycker man på den så sjunker man i i muskulaturen som om den var helt försvunnen under huden.. Det "knastrar" liksom lite under fingrarna när man trycker. Hästen reagerar inte alls, verkar inte har ont och det har inte heller blivit bättre ELLER sämre. Funderar och funderar på vad detta kan vara. Kanske är det en sån skada som sedan resulterar i ett hål i muskulaturen..? Är det någon som har någon aning eller ide?! :confused:
KRAMEN
Maja ;)

Min häst har en sån grej på samma ställe som du beskriver och jag har sett det på flera hästar. Jag har dock inte känt så noga på den på ett tag så jag vet inte om den känns som du säger.

Jag vet inte var den kommer ifrån men jag kan tänka mig att det är någon gammal utläkt skada :confused:

M.

Låter som en muskelbristning. Min häst har en sån...det putar ut på vid sidan om baklåret...svårt att förklara... :)men min massör sa att jag kan rida som vanligt men att jag ska massera typ varannan dag med lite liniment innan ridningen. Det tar flera veckor innan det blir bra. Jag märker att han inte vill ta för sig lika bra med det benet men det är väldigt marginellt. Däremot ska man inte strecha benet rakt fram för det brukar göra ont...hoppas du blev lite klokare.

Det låter logiskt, med tanke på att denna skada suttit i flera veckor och inte ändrats mycket. Möjligen vilar han lite mer på det benet, men inte så att det är anmärkningsvärt. Bra med linimentet där, jag ska köra lite sånt så får vi se vad som händer, det viktigaste är ju att han inte har ont och det verkar han ju inte ha!

Hm... låter som det som jag hade på mitt eget lår... :o

Blev sparkad av ett föl en gång, och då "försvann" en bit av lårmuskeln. Det blev som en mjuk grop i låret, men det gjorde inte ont eller så (mer än i början, förstås :D)

Gropen växte igen efter ett tag, och efter ett år eller så var den helt borta.

Även min häst har haft en liknande skada, och det var samma sak där, ingen fara alltså. :)

Min har också en sån bula på exakt samma ställe. Hon har haft den i snart 1 år. Jag nämnde den på kliniken i förbifarten(var inne av andra anledningar) och vet sa nånting om att den kan hon få dras med hela livet.Skönhetsfel.Eller också försvinner den.Dock är den ofarlig. Jag lyssnade inte så noga på hur hon sa att den kan ha uppkommit, jag var för orolig över andra saker med min häst då, så det fastnade inte i min hjärna....
Hon lider inte av den,har ej ont och jag får klämma och känna hur bäst jag vill.
Så det verkar vara nåt vi får lära oss att leva med helt enkelt ;)

Liknande trådar

Småbarn I dag visade mellanbarnet att han är en riktig tuffing när det gäller! Jag och min mamma lämnade barnen hemma hos mig med min syster och...
Svar
10
· Visningar
5 465
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix