Sparkskada ---> halt

K

Kelly

Min häst och hennes kompis kom i bråk igår och sparkade rejält mot varandra. Min lyckades träffa den andra mitt på bakbenet precis neranför hasen kanske stort jack med en ficka. Å han är i princip blockhalt. Men i morse var ahn bättre. Igår kudne han inte sätta ner hela hoven utan vilade bara på tån och idag kunde han sätta ner hela, men han vill fortfarande inte gå...

Nu till min häst då. Hon fick ett gack på "låret" innanför benet. inte så stort, 2-3 cm. Ser inte så farligt ut. Problemet är att igår var hon inte alls ´halt, eller ja, hon ömmade ju lite och gick försiktigt, men man kunde inte se att hon var halt. Nu när jag kom på förmiddagen och tog in henne var hon jättehalt. kanske 3-4 graders halt, ungefär. hon staplar lixom på de benet.
Varför kan hon ha blivit halt idag och inte igår? Eller e de kanske för att hon eventuellt har ont.. Hon är ganska svullen på benet också. runt såret.

Sv: Sparkskada ---> halt

Svullnaden kan göra att hon blir stel. Prova att röra lite på henne så ser du om det går ner.. skritta en halvtimme så bör det släppa om inget annat är fel.

Okej, men samtidigt, OM de nu skulle va något känns de dumt att gå med henne också, i med man inte vet.:crazy:
Bör jag låta henne stå inne eller ska jag ta ut henne i hagen? Där hon får gå själ nu medans den andra står inne? Hon har varit inne idag

Ta henne i grimskaft o gå med henne. Om du ställer henne i hagen står hon förmodligen still o svullnaden kan bara bli större..

OM det bara är det såret du hittat o ingen svullnad någon annanstans är det ingen fara att röra på henne. Var noga med att rengöra såret när du kommer in så ingen smuts fastnat o det kan bli någon infektion. Tror du kommer märka en förbättring ganska snabbt..

Lycka till o hoppas det inte är värre än så!

barajag... skrev:
Ta henne i grimskaft o gå med henne. Om du ställer henne i hagen står hon förmodligen still o svullnaden kan bara bli större..

OM det bara är det såret du hittat o ingen svullnad någon annanstans är det ingen fara att röra på henne. Var noga med att rengöra såret när du kommer in så ingen smuts fastnat o det kan bli någon infektion. Tror du kommer märka en förbättring ganska snabbt..

Lycka till o hoppas det inte är värre än så!

Jag vet inte riktigt om jag vill gå med henne, känns som om hon är för halt för de, hon "släpar" lixom typ benet efetr sig, och tar inte ut steget riktigt utan sätetr ner efter halva jämnfört med normalt då. Hoppas ni fattade de :smirk:
Det är svullet över såret, men en bit ovanför ca 7-10 cm är det ännu mer svullet, det är lixom som en "kaka" och svullen hela vägen ner i benet sen.
Usch.. börjar bli orolig nu, tänk om de e någon fraktur/fisur eller bågot.. :crazy:
Det jobbiga är att hon blir hur artg som he´lst när jag ska t6vätta rent och så, jag får inte komma i närheten av såret och när jag försöker spruta med natriumklorid och väteperoxid tränger hon in mig i vägen. hon sparkar också, fast inte efter ´mig utan antagligen för att de svider då, plus att hon har ont..
Jag har smört med orudissalva Runt Om såret på svullnaderna för att se om de kanske minskar lite.

De blev kanske lite svamligt detta, hoppas ni förstår :smirk:
Har jobbat tidigt morgon, skyller på de :D

varför inte ringa veterinären och få kankse pencillin iaf att de får lkola på henne???

Kanske läge att plocka ut en veterinär ???? Låter ju som om det är läge med en ordentlig kontroll på båda hästarna. Den andra kan ju dessutom mkt väl ha fått en fraktur, en rejäl spark mitt fram på skenan som dessutom bildat en sårficka (där är ju inte mkt att bilda en sårficka i innan du är inne på benet låter ju inte allt för upplyftande. Nej RING VETERINÄR NU.

gylle skrev:
Kanske läge att plocka ut en veterinär ???? Låter ju som om det är läge med en ordentlig kontroll på båda hästarna. Den andra kan ju dessutom mkt väl ha fått en fraktur, en rejäl spark mitt fram på skenan som dessutom bildat en sårficka (där är ju inte mkt att bilda en sårficka i innan du är inne på benet låter ju inte allt för upplyftande. Nej RING VETERINÄR NU.

:bow: :bow:

Precis, jag känner en vars häst fick fraktur på "griffellbenet"?!? på det här sättet. Blev ju operation såklart. Men han har chanser att bli helt återställd.
man tjänar på att vara ute i tid!

/K.A

Ja... :cry:
Då gör jag de, jag tänker ringa helsingborg, distriktveterinärerna kan man ju bara ha till vaccinationer här.. *suck*

stackars lilla kelly.. hur mår den andra nu då??

Håller med om att distriksveterinären där du bor ska bara vaccinera. har tyvärr råkat ut för en livrädd-för-hästar-distriktare därifrån

jo, de e ju de.. men men.. ska ringa helsingborg de första jag gör imorgon!

Min fd älsklings totto blev sparkad på skolan (naturbruk) när jag hade henne där. Hon vart sparkad på måndag, ett litet jack, hade blödit lite men inte mycket och lite varm dock ej speciellt halt. Skrittade 10-20 min eller något ok det var inga problem.
Var inte halt eller något under veckan och tvättade såret dagligen och hade på någon salva. På fredagen skulle jag hämta henne i hagen men hon kom inte och möte mig vanligt. Jag gick in i hagen för att hämta henne men jag kunde INTE få henne att röra sig framåt. Ringde vetis och det var ner till Ultuna som gällde. Vi fick droga henne och dra in henne i hästambulansen åka 2-3 tim ner dit och dra ut henne ur transporten och in i boxen hon skulle ha.
Det visade sig efter att hon röntgat benet att det var en 14 cm lång spricka. Det var inget man kunde ana i början på veckan kan jag säga. Att ett sådant litet sår på utsidan kunde dölja sådan skit på insidan...

Men jag hoppas verkligen inte att det ska vara så allvarligt för din totto men jag skulle nog ändå kolla upp det om jag vore du!

Håller med övriga.. ring vet!

Sparkar är lömska men vet aldrig vad de orsakat inuti benen..

Kelly skrev:
jo, de e ju de.. men men.. ska ringa helsingborg de första jag gör imorgon!

klokt beslut! :)
känns mycket bättre inombords att vara på den säkra sidan.
Lycka till! ;)

/K.A

massa tröstkramar för det som hänt.. hoppas att din pålle återhämtar sig och blir frisk och att det itne visar sig va nåt allvarligt i benet.. synd med den andra..

Du får skriva mer vad som hönt. vill int egöra det då det e din häst..

tröstkramar än en gång.

Tack allihopa för erat stöd!

Har varit på klinik idag med båda hästarna idag. Åkte ner akut. Min häst fick komma in först, hon var väldigt halt, först röntgade dom henne, de visade ingenting på skelettet *puuh* Sen kollade dom såret, tvättade de rekt och så, sen gick dom en med en knappkanyl tror ja de heter, å de visade sig att dom fick in den 4 cm bak i banet, inte inåt utan mer under huden och ut pmot svansen, som tur e... men iaf.. efter samtal med andra veterinärer och en till som kollat henne, så mbestämde dom sig för att operera henne imorgon för att hon är såå pass halt och har så ont och var så s¨å svullen. Så imorgon ska dom sätta in ett drän på henne och kolla leden samtidigt udner operationen. Tyckte de va bäst att söva henne för att hon dels har så ont och att de e svår att göra de stående. Så jag hoppas hoppas hoppas verkigen att min älskade vän mår bra och blir frisk och helt återställd :cry:

Sen har jag såna jäkla skuldkänslor nu så de e inte klokt asså...

Ponnyn, den 12-åriga tjejens och hennes mammas ponny fick åka till de gröna ängarna i den underbara himelen.
Han var så pass allvarligt skadad att de inte gick att göra någonting åt de :cry: :cry:
Han hade fått en spark bak på benet en bit neranför hasen, vilket hade resulterat i att gaffelbenet var krossat precis vid fästet i en massa smådelar, och att ahn hade en fraktur på benet :cry: Va bara 5 % chans att han skulle bli bra, men inte återställd... Så han fick somna........
Han som precis blivit någolunda bra och igångsatt efter hans hovbensfraktur, och så händer detta! :confused:

Min häst sparkade hennes häst, å nu e han borta, mår så dåligt just nu.... men, samtidigt.. jag kunde ju inte hjälpa de :confused: :cry: :cry:

R.I.P Moonlight, vår älskade ponny, Förlåt mig :cry:

Kelly skrev:
Tack allihopa för erat stöd!

Har varit på klinik idag med båda hästarna idag. Åkte ner akut. Min häst fick komma in först, hon var väldigt halt, först röntgade dom henne, de visade ingenting på skelettet *puuh* Sen kollade dom såret, tvättade de rekt och så, sen gick dom en med en knappkanyl tror ja de heter, å de visade sig att dom fick in den 4 cm bak i banet, inte inåt utan mer under huden och ut pmot svansen, som tur e... men iaf.. efter samtal med andra veterinärer och en till som kollat henne, så mbestämde dom sig för att operera henne imorgon för att hon är såå pass halt och har så ont och var så s¨å svullen. Så imorgon ska dom sätta in ett drän på henne och kolla leden samtidigt udner operationen. Tyckte de va bäst att söva henne för att hon dels har så ont och att de e svår att göra de stående. Så jag hoppas hoppas hoppas verkigen att min älskade vän mår bra och blir frisk och helt återställd :cry:

Sen har jag såna jäkla skuldkänslor nu så de e inte klokt asså...

Ponnyn, den 12-åriga tjejens och hennes mammas ponny fick åka till de gröna ängarna i den underbara himelen.
Han var så pass allvarligt skadad att de inte gick att göra någonting åt de :cry: :cry:
Han hade fått en spark bak på benet en bit neranför hasen, vilket hade resulterat i att gaffelbenet var krossat precis vid fästet i en massa smådelar, och att ahn hade en fraktur på benet :cry: Va bara 5 % chans att han skulle bli bra, men inte återställd... Så han fick somna........
Han som precis blivit någolunda bra och igångsatt efter hans hovbensfraktur, och så händer detta! :confused:

Min häst sparkade hennes häst, å nu e han borta, mår så dåligt just nu.... men, samtidigt.. jag kunde ju inte hjälpa de :confused: :cry: :cry:

R.I.P Moonlight, vår älskade ponny, Förlåt mig :cry:

Åh så tråkigt!

Men olyckor händer och det är inte ditt fel! Man kan inte skydda dom mot allt för om man försöker göra det vad får dom då för liv?

Hästar vill umgås med varandra, dom mår bäst av det och tyvärr så händer ibland sådanan här tråkiga saker.

Det är ingens fel..det bara händer.
Håller tummarna för att din häst blir återställd och att operationen går bra..

*tröstkram*

//Camilla.. vars ponny hade riktig tur idag då han rullade sig fast i elbanden till staketet.

Vad tragiskt! Jag lider med er allihopa.. så sorgligt när sådant här händer. Ovanligt ändå att hästar som är vana att gå tillsammans blir så ovänner. Rangenordningen brukar vara avgjord..

Hoppas allt går bra med din häst! Verkar som din häst hade tur ändå med tanke på skadorna på den andra. Nu håller vi tummarna för att leden inte är allvarligt skadad.

Och du, ha inte en massa skuldkänslor över det inträffade. Det är sånt som händer med djur, tyvärr. Du kunde omöjligt ha vetat eller förhindrat bråket, även om jag förstår dina tankegångar..

Fortsättning följer hoppas jag..?

Kelly skrev:
gick dom en med en knappkanyl tror ja de heter, å de visade sig att dom fick in den 4 cm bak i banet, inte inåt utan mer under huden och ut pmot svansen, som tur e... men iaf.. efter samtal med andra veterinärer och en till som kollat henne, så mbestämde dom sig för att operera henne imorgon för att hon är såå pass halt och har så ont och var så s¨å svullen. Så imorgon ska dom sätta in ett drän på henne och kolla leden samtidigt udner operationen. Tyckte de va bäst att söva henne för att hon dels har så ont och att de e svår att göra de stående. Så jag hoppas hoppas hoppas verkigen att min älskade vän mår bra och blir frisk och helt återställd :cry: :

Ja hoppas verkligen jag med :(
Men nu har du ju iaf gjort vad du har kunnat, du åkte iväg med henne, tänk om du hade beslutat dj för att vänta ännu längre? :eek:

Kelly skrev:
Sen har jag såna jäkla skuldkänslor nu så de e inte klokt asså... :

Jag kan mycket väl förstå att du har det. Men det är helt fel att tänka så. Man kan inte vaka över dem 24 h av dygnet.. sådana här olyckor händer, och tyvärr inte ens sällan. :(
Vet precis hur det känns.. blev tvungen att ta bort min 4-åring i somras.. har enorma skuldkänslor för det, fast hon var sjuk. :cry: :cry:

Kelly skrev:
:

gaffelbenet.. det var precis det benet som den hästen jag känner bröt pga en sparkskada.. han hade 50% chans att bli helt återställd, han har också varit i helsingborg. På honom tog de bort hela benet. :confused:
men på eran ponny kanske omkringliggande ben också var ordentligt skadade..:cry:

Lider med dj, sånt här är inte kul, men det måste hända ibland..

Kramar Kristin

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama