Spårklippa unghäst

nordsvensken

Trådstartare
...vansinnigt eller en god ide?

Min 2½-åring har redan en ordentligt tjock och tät päls. Han blir sjöblöt av en lugn tur som handhäst eller lite bus med syrran i hagen. Förra vintern svettades han så fort det var plusgrader, och lade sig att vila i värsta leran han hittade, trots nederbörd, för att svalka sig. Känns inte så bra... :crazy: Jag anser inte att det är hälsosamt att gå runt och vara fuktig/blöt mer eller mindre för jämnan (han är en mkt aktiv häst i hagen)

Därför funderar jag nu på att spårklippa honom. Då svettas han mindre men kan ändå gå utan täcke, samt att det hinner växa ut en hel del till vintern och den riktiga kylan. Vid behv finns täcken också, men det borde inte behövas. Vad säger ni, har jag blivit galen som funderar på att klippa en så ung häst?

Sv: Spårklippa unghäst

Tycker det skulle vara galnare att låta honom gå runt i 'yllekofta' om han både i hagen och under det arbete han gör blir sjöblöt.

Dock, det kan räcka med att bara klippa undersidan av halsen samt ner mellan frambenen, om du vill vara helt säker på att slippa täcke. Alltså låta magen och sidorna vara.

Kompisen klipper btw sällskapsshettisen (som också blir alldeles sjöblöt under bus, och vid soliga plusgradersdagar på vintern) så, undersidan av halsen, men även på baksidan och insidan av låren. Inte det vackraste, men klart funktionsdugligt.

Sv: Spårklippa unghäst

Som sagt, inte så vacker klippning, men den funkar helt klart!

Funkar kanon på vår shettis, och vi har inte behövt komplettera med täcke!

Jag klippte min häst när han var ca 2, hade samma problem som dig. Det gjorde jätteskillnad och jag märkte inte ngt negativt av det :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 928
Senast: Pilot
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 303
Senast: Korven
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
904
Senast: Gimlan
·
Utrustning Jag har alltid försökt undvika att använda täcke på mina hästar, vill inte att dom ska behöva ha det i onödan och gå och bli varma och...
Svar
2
· Visningar
1 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka