Sparkat på sig själv i hagen.

G

Guatemala

Min lilla dam har en viss förmåga att dundra på grejjer i hagen när hon får "tupp juck", och även sparka sig själv. och jo hon har gjort det i gen.

Den här gången vet jag när hon gjorde det och tog in henne i stallet och kylde direkt. Hon hade alltså "rispat" sig på högra senan fram. hon blev svullen och varm och fick vila i några dagar. Sen började jag promenera henne i ca en vecka och svullnaden gick ner nästan helt välldigt snabbt, men det återstår en ojämnhet. Senan är hård och har vad jag har försökt känna samma temperatur som de andra benet.

Ojämnheten tycker jag mig känna på den djupa böjsenan, men bode det inte vara den ytliga böjsenan hon är skadad i ? hon har ju en "reva" i skinnet på baksidan av senan...

Detta hände för ca 2-3 veckor sen och jag har ridit henne lite "mer" nu några dagar och ser inte någon skillnad från tidigare.. ( ojämnheten är kvar.. )

HUr ska jag tolka hennes sena .. vad ska jag göra.. jag har varit så jätte försiktig de gånger hon har slagit på sig i hagen tidigare.. ( och är i regel det ) men vad tror ni kloka och kunniga bukefalister?

Jag tänker prata med veterinär i villket fall men först och främst ta det lugnt med henne nu framöver.. men jag vet ju att det finns många med mycket mer erfarenhet av alla möjliga olika skador på hästar här än jag.. så det är ju alltid skönt att få lite tips råd och ideer :smirk:

Sv: Sparkat på sig själv i hagen.

Det må hända att jag är en genuint trist bukefalos anhängare men.. svara gärna endå..

lättare Senskador kan ta upp till en månad innan de är läkta...
Jag själv har en häst som gärna busar runt i hagen och skaffar sig skador på benen.. vet´s. rekommendation var BenSkydd i hagen!

jo jag har börjat med det nu.. 3e gången gillt. ( som det barit lite värre... ) vad gör man i den månaden då? skrittar bara och sätter igång långsamt efter?

kan den lilla ojämnheten finas kvar även när senan är läkt.. typ som en ärrbildning? eller ska det vara helt som vanligt sen?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 391
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 644
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 267
Senast: ll.96
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka