S

solen

mitt nu ca 1½ månads gamla hingsföl är en jäkel på att sparka mot mig. hur gör man för att få honom att sluta med dom fasonerna?
inte alltid han gör det, men ibland då man ska klappa honom osv, bara vänder han baken till utan förvarning, backar mot och sparkar.
vill inte ha ett föl som sparkas. kan jag ha gjort något fel :( :confused:

Hur mycket er han handterad? Verkar han redd/ skakig o. dyl. når han gjør detta? Under stressiga situationer? Et litte, litte, ur liten andel av hester gjør dette utan att han en "ursäkt". Reda ut det her i så fall føre du begynner att straffa honom. Om du inte har mycket kunnskap innen hesthandtering eller NHS så borde du ta hjelp av en instruktør inom feltet, for vips så kan problemet bli 1000x større! De bakhoverna kan vara rett så hårda. Sett på deg en hjelm og en sekerhetsvest vet jag, så har du i allafall lite skydd for dom bakhoverna!

Använd en grimma eller något annat och dräm till honom i rumpan ordentligt om han försöker kicka åt dej...så han lägger av med de dumheterna.

Håller med Crazy, ha ett grimskaft eller liknande och dräm till ordentligt, chocken över att du slår tillbaka kommer att få honom att sluta. :o
Stona skulle ge honom en känga om han gjorde så mot dem, han kommer att efter det visa dig betydligt mycket mer respekt.
Han tror väl att du står under honom i rang! Det är mycket vanligt att föl sparkar efter människor, dom sparkar efter sina egna kompisar och ofta busar dom genom att sparka, men dom måste tidigt lära sig att sparkar man efter människor smäller det tillbaka.... :smirk:

Jaa, varför sparkas han??

Du är ju hans lek- eller klikompis som står lägre i rang än honom, ingen respekt där inte... :smirk:

Jeg har tenkt litt... Så leste jeg innlegget ditt igjen, og da så jeg to ting (dysleksi jeg?:) Jeg leste først at han var 1,5 år, og fikk ikke med meg at han bakkade mot deg. Usch og fy! Enig med solen- drem til det du kan, eller spark om du ikke har noe for hånden. Vær bare beredd på at han kan då sparka tilbaks, så vær forsiktig!!

Sådär gjorde mitt lilla föl oxå... Men jag har gjort så som de skriver här ovan. Drämt till dem med ett grimskaft eller dyligt. :crazy: :devil:
Nu vänder hon ibland och slår fast ganska långt ifrån mej ibland när hon är extra busig - jag behöver bara hålla ut armen så kommer hon inte närmare då. :rofl:
Trots detta så är hon jättekelig och gosig och inte ett dugg rädd för människor! :love:
Hon gör oxå så att hon vänder baken mot en och backar, fast då slår hon inte utan vill bara bli kliad på baken! :angel:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 236
Senast: Presto
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 706
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
823
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka