Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack alla för att ni har försökt hjälpa mig! Hon blev halt nu så veterinären var här idag och undersökte henne.
Hans svar var så här:
Allt hänger ihop med att hon är en travare, hon är öm i ryggen för att hon springer med bena snett bakåt, hon trampar inte under sig som en ridhäst skall, utan hon är ju gjord för trav. Därför belastas hennes framben extra mycket vilket har lett till att hon har blitt halt.(Både nu och gången i höstas). Eftersom hon springer fel, kan hon inte muskla upp sig rätt. Så det finns inget jag kan göra, utan det jag ska göra är att hitta en lagom balans i ridning, inte rida för mycket. Sedan skall jag inte rida långa ridpass heller,.
Det enda jag kunde göra för att hon skulle få lite mer muskler som bär henne "rätt" var att skritta i uppförsbackar. För då är hon tvungen att använda rumpan på ett effektivare sätt. Ryggen blir hon också öm i samband som hältan (ungefär), eftersom allt beror på hur mycket jag har ridit henne. (För hon kan inte bära upp ryggen rätt, beroende på hennes gång).
Han sammanfattning var väl att travare är inte gjord för ridning och håller kanske inte för det. De flesta travare som kommer ifrån banan har ju brister, sedan rider man in dem, men dem har fortfarande samma fel. De travare som egentligen har en chans som ridhäst är dem duktiga som går på travet.
Han sa att jag egentligen inte kunde göra något åt hennes rygg/hälta utan de enda jag ska göra är att rida i måttliga mängder. Så att hon inte får det.
Fast nu får hon såklart vila och promenader innan hon kan sättas tillbalka till måttlig ridning!
Sedan är hon divig som personlighet. Men visst tror jag att hennes humör har haft lite samband med ridning-(hältan/ryggen) också. Täcket tror jag te.x inte har ngt med att göra att hon har haft ont, för hon surar bara på spännena fram på täcket och dem mellan bakbenen. Inte dem runt magen.
Tack alla för era svar,!
Hejsan.
Jag har ett varmblod sto som gör kosparkar när man spänner sadelgjorden och blir allmänt sur när man lägger på sadeln. Hon sparkas även när man skall spänna gjordarna på täckena, även spännena fram under halsen. Hon brukar då hugga i luften och försöker hota mig. Någon som har ett bra tips på hur man tränar bort dessa ovanor?
probelemt är ju att travare arbetar sig in i en hållning som inte är funtkionell för ridning - Att träna om det kräver en ganska avancerad ryttare - vilka sällan köper en travhäst, att som ridhäst arbeta i travarhållning är förödande för frambenen - så jag förstår veterinären, och håller med. Det går att skola om - men de ryttare som har dem har sällan egen kunskap eller komptetent hjälp. Undantag finns - men de är just undantag
Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt. Hon borde inte bli "elak" bara för att hon är vältränad. Jag skulle tro att det är någonting hon inte trivs med hos er, eller att hon har ont, det behöver inte vara någon stor grej.
Tänk över följande över hennes trivsel:
Hur mycket tid är hon i hagen?
Hur stor är hagen och vad är det för material i hagen?
Trivs hon i sin flock?
Har hon nog stor box så hon inte behöver stå i liknande ställningar hela tiden?
Trivs hon med sin boxgranne?
Får hon nog mycket mat?
osv.
Jag har en häst som ändrat personlighet totalt.
Var fölsto åt en med många hästar, fick det hon behövde men *egen matte* var det lite brist på.
När jag köpte henne kröp hon som en mask på golvet o skyggade för allt. Borstar, sprayer you name it! Alltid lägst i hagen.
Hon bodde borta från sin gård i 1,5 år sedan flyttade vi tillbaks.
Alla är helt förundrade över hur bossig hon blivit, fortfarande en supertrevlig och rar häst, MEN hon har jättemycket TYCK nuförtiden o passar det inte så kan det både viftas och gristjutas en hel del.
Sparkar åt andra oxå, hade aldrig hänt för 2 år sedan.
Vi tolkar det så att hon växer med all uppmärksamhet hon får nuförtiden, hon har gått o blivit viktig.