sparkas i samband med sadling och på/av med täcke. Tappar mycket svans. Tips?

Sv: sparkas i samband med sadling och på/av med täcke. Tappar mycket svans. Tips?

Ta ut en veterinär till känns onödigt då man inte kan göra en lika grundlig undersökning som på klinik.
Du har väl försäkring?

Sv: sparkas i samband med sadling och på/av med täcke. Tappar mycket svans. Tips?

Det beror ju helt på vad de hittar och vad de behöver göra för undersökningar. Klinikundersökningen täcks av försäkringen (inte helt, så klart), men kiropraktik tror jag inte försäkringen tar.

Jag hade struntat i att ta ut en annan veterinär och satsat på klinik direkt. En gårdsveterinär kan oftast bara titta och känna, och behöver hästen röntgas eller något annat så måste du ändå in till klinik sedan. En gårdsveterinär känns som onödig kostnad då, tycker jag i alla fall.

Uppdatera gärna med hur det går. :)

Okej, jag bad veterinären känna och kolla på sadelns placering förra gången han var här. Han trodde inte att det var det som var felet. Han funderar på Borrelia så han tog ett blodprov, svaret visade att hon hade höga värden. Så han tar ett nytt blodprov på måndag (2 veckor efter det första). Om värdena har stigit skall vi behandla annars så får jag ta henne till klinik för att kolla om det är två kotor som sitter för tätt i ryggraden.
Men Borrelia är de som är mest troligt, pg att hon var allmänt öm i kroppens muskler( kunde dock bero på att hon fäller), att hon inte verkade ha ont i själva ryggraden + att hon haft svullnad vid kotorna som har kommit och gått. Precis som hennes hälta har. Så jag väntar på svar. Var kan man köpa vitaminerna du pratade på? :)

Hur har det gått??

Tack alla för att ni har försökt hjälpa mig! Hon blev halt nu så veterinären var här idag och undersökte henne.

Hans svar var så här:
Allt hänger ihop med att hon är en travare, hon är öm i ryggen för att hon springer med bena snett bakåt, hon trampar inte under sig som en ridhäst skall, utan hon är ju gjord för trav. Därför belastas hennes framben extra mycket vilket har lett till att hon har blitt halt.(Både nu och gången i höstas). Eftersom hon springer fel, kan hon inte muskla upp sig rätt. Så det finns inget jag kan göra, utan det jag ska göra är att hitta en lagom balans i ridning, inte rida för mycket. Sedan skall jag inte rida långa ridpass heller,.:cry:
Det enda jag kunde göra för att hon skulle få lite mer muskler som bär henne "rätt" var att skritta i uppförsbackar. För då är hon tvungen att använda rumpan på ett effektivare sätt. Ryggen blir hon också öm i samband som hältan (ungefär), eftersom allt beror på hur mycket jag har ridit henne. (För hon kan inte bära upp ryggen rätt, beroende på hennes gång).
Han sammanfattning var väl att travare är inte gjord för ridning och håller kanske inte för det. De flesta travare som kommer ifrån banan har ju brister, sedan rider man in dem, men dem har fortfarande samma fel. De travare som egentligen har en chans som ridhäst är dem duktiga som går på travet.
Han sa att jag egentligen inte kunde göra något åt hennes rygg/hälta utan de enda jag ska göra är att rida i måttliga mängder. Så att hon inte får det.
Fast nu får hon såklart vila och promenader innan hon kan sättas tillbalka till måttlig ridning!

Sedan är hon divig som personlighet. Men visst tror jag att hennes humör har haft lite samband med ridning-(hältan/ryggen) också. Täcket tror jag te.x inte har ngt med att göra att hon har haft ont, för hon surar bara på spännena fram på täcket och dem mellan bakbenen. Inte dem runt magen.
Tack alla för era svar,!

:confused: Konstigt utlägg av en veterinär tycker jag:confused: Nej travaren är ju förvisso inte skapad för annat än trav men jag har då nästan aldrig hört talas om att de inte skulle hålla för hobbyridning...Om hon nu inte hade gigantiska problem med fräshören som travhäst? Den träningen och belastningen är ju avsevärt mycket lägre än i rationell travträning. Dessutom blir de ju starkare i kroppen av att träna så det brukar sällan vara negativt att träna måttligt. Lederna är ju beroende av rörelse för att fungera normalt. Likaså musklerna. "En led kan inte fungera bra om inte muskeln gör det" "En muskel kan inte fungera bra om inte leden gör det"

Jag skulle kolla igenom hennes benställning. Är hon korrekt inskenad från sidan och framifrån? Sko henne med typ PG-skor om hon har problem med kotorna. Ridhästskor är ju rena döden för alla hästar-tunga, breda, tjocka och förhindrar hovens funktion till att få ordentlig cirkulation i benen. Gör en ordentlig hältutredning på klinik genom att bedöva och släcka led för led. Kan ju hända att hon har en primär annan orsak som skulle behöva behandlas men den sekundära symptomen hamnar i kotorna och då hjälper det ju inte att bara behandla där.
Lycka till!

Hej! Om och när du fått ordning på hältan /kotorna finns det massor du kan jobba med för att stärka ryggen på din häst och få den att trampa under sig.
Förutom promenader som är jätte bra och tömkörning, kan du tex. longera. Det finns en mkt bra ( och billig) longeringshjälp som du fäster bakom rumpan på hästen, som rätt använd får hästen att jobba mer med bakbenen under sig. Även att låta den jobba över bommar på marken är bra.
Även aktiva travhästar kan behöva stärka sina ryggmuskler,och det går att komma långt, bara man tar små steg i taget. Finns som sagt många trådar om detta ämne :)

probelemt är ju att travare arbetar sig in i en hållning som inte är funtkionell för ridning - Att träna om det kräver en ganska avancerad ryttare - vilka sällan köper en travhäst, att som ridhäst arbeta i travarhållning är förödande för frambenen - så jag förstår veterinären, och håller med. Det går att skola om - men de ryttare som har dem har sällan egen kunskap eller komptetent hjälp. Undantag finns - men de är just undantag

Senast ändrad:

Hejsan.
Jag har ett varmblod sto som gör kosparkar när man spänner sadelgjorden och blir allmänt sur när man lägger på sadeln. Hon sparkas även när man skall spänna gjordarna på täckena, även spännena fram under halsen. Hon brukar då hugga i luften och försöker hota mig. Någon som har ett bra tips på hur man tränar bort dessa ovanor?

det är inga ovanor - din häst försöker tala om att den inte vill att du skall göra illa den

Hästar som går på bogarna får ofta problem i musklerna - förmodligen har den riktigt ont i brachiocephalicus - det är därför den inte vill ha spännena fram.
Rekationerna mot sadeln kan sitta i antingen Trapezius, romber, eller latsar, likasväl som i bröstmuskulaturen där gjorden sitter, men då skulle den säga ifrån ang bukgjorden också

Bakbenen påverkas om hästen har ont i ryggen och skjuter på som din gör, och den har förmodligen ont även där om den inte gillar bensnörena

Ta ut en massör också - dessa hästar har sällan 1 problem utan flera

respektera din häst om du vill den skall repsektera dig

Senast ändrad:

probelemt är ju att travare arbetar sig in i en hållning som inte är funtkionell för ridning - Att träna om det kräver en ganska avancerad ryttare - vilka sällan köper en travhäst, att som ridhäst arbeta i travarhållning är förödande för frambenen - så jag förstår veterinären, och håller med. Det går att skola om - men de ryttare som har dem har sällan egen kunskap eller komptetent hjälp. Undantag finns - men de är just undantag

Till 99% är det farten som dödar. Kan en travhäst springa 2-3g/v som en stjärnkikare i 40-50km/h och klara sina kotor då så brukar den med glans kunna lulla runt med ryttare alla dagar i veckan i ett tempo på 10-max 20km/h utan att få besvär i sina kotor. Även monte hästarna håller ju högt tempo, fortfarande som stjärnkikare och klarar det också. Oavsett hur duktig man är som ryttare är det relativt ovanligt att en travare får den bärigheten som en ridhäst har. De är helt enkelt inte skapta med de förutsättningarna kroppsligt. Trots det brukar de hålla alldeles ypperligt som ridhästar.

Enligt min erfarenhet av både aktiva travare och ridtravare är att kotorna oftast är ett sekundärt problem. Den primära orsaken sitter ofta nån annanstans, vanligtvis i carpus. Har hästen störningar i brachiocephalicus hänger den oftast på töm (tygel i det här fallet) som kännetecken.

Hej allihopa! Det går sådär. Första blodprovet på borelia visade höga värden, på nästa prov hade dem sänkts, så veterinären ville inte behandla. Han trodde att hon kanske hade haft borelia tigare som höll på att försvinna av sig själv.
Jag skulle börja rida korta och lugna sträckor. Daglig motion. Är det någon som har ett tips på bra "sätta i gång" program?
Hon är fortfarande öm i ryggen men han tyckte att hon skulle få äta upp sig lite mer nu på sommarbete och försöka få lite mer muskler.

Jag har longerat henne så gott som varje dag. På stora volter/fyrkantspåret och mindre volter i alla gångarter. Ungefär 20min varje gång. Jag har använt två olika sorters hjälptyglar, (den ena som du beskrev då man lägger en vadderad rem bakom rumpan) och en annan då man spänner ett par remmar ifrån en longerings grimma till sadeljorden.
Vi fick börja om med vaccineringen då tidigare ägare slarvat (dock inte berättat det för mig) utan hon sa att hästen var vaccinerad m.m. Dagarna efter har hon visat sig öm och stel i longeringen i traven men det kan vara ett samband med vaccineringen?

Vad tycker ni jag ska göra, vad är nästa steg? Ta henne till klinik trots att hon bara är halt ibland, och ta henne dit en gång då hon är halt/rör sig ej felfritt? Trots att veterinären verka tycka att det förmodligen inte är något? Ska jag ta hit en massör? Ska jag börja stretcha hästen?

Hej!

Om din häst fortfarande är halt till och från skulle jag absolut råda dej att köra in den till klinik.

Hältor som kommer och går syns oftast när kliniken böjer och de kan då röntga eller göra andra mer ingående undersökningar efter behov.

För att du ska slippa oroa dej och faktiskt en gång för alla få veta vad som är fel- åk till klinik. Är hästen fräsch, så har du fått en koll på hästen och kan med gott samvete jobba vidare med den. Är den inte fräsch kan kliniken kanske hitta orsaken- de har iaf klart större möjlighet än en kringåkande vet.

Jag hade faktiskt inte longerat en häst som var halt till och från- springa på volt är en stor belastning på benen. När min förra häst hade ont i ryggen promenerade vi massor "offroad" i skogen, där fick hon lyfta hovarna och träna ryggen naturligt. Vi snurrade runt träd och hade jätteskoj! Jag hade även en vet. med specialitet på akupunktur som hjälpte min tjej.

Och ja, dom kan bli stela av vaccinationen, precis som vi kan må dåligt när vi vaccinerar oss.

Lycka till och åk du in så du slipper oroa dej!

/Lavinia, ordinerar ofta klinik för oroliga ägare.

Jag tänkte ringa veterinären en gång till och samtala med honom om läget, om jag ska ta henne till klinik nu eller om jag ska be en massör som en då ska komma hit för en annan häst i stallet, om hon kunde ta en titt på min häst med.
Jag är tacksam för alla råd jag får! Mvh

Nu har jag besökt Klinik med hästen, först trodde man att det berodde på förbening av brosket i hoven som hade gjort henne halt. Efter att de studerat röntgen bilderna ytligare en gång kom dem fram till att det var en fraktur i hoven!

Inte undra på att den hade ont då! Hoppas att det ordnar sig nu iaf :)

Vilken tur att du åkte till klinik med hästen så att veterinären kunde hitta orsaken. Håller tummarna för att det ordnar sig för er nu. :)

Ja känns jätte bra att jag åkte dit! Både hovslagare och veterinär tyckte att jag inte behövde.. Men det var tur att jag lyssna på magkänslan! Nu är hon mycket bättre och är lite spralligare igen :)

Gode gud vilka veterinärer det finns men tur att det löste sig iaf :)

Ungefär som när en veterinär på en atg klinik sa till mig milt sagt nedlåtande att du, ALLA travare går i passgång när jag påtalade att min häst säkert var halt även bak.
Jag hade 39 graders feber den dagen och när han sa att han tyckte vi skulle döma ut hästen pga kotledsinflammationer b.f utan röntgenfynd så fick jag ett nervöst jäkla bryt och har aldrig satt min fot på det jäkla stället igen. Körde därefter till en annan klinik där det visade sig att hästen hade en lös benbit som skavde på ett JA just det BAKBEN så han avlastade till frambenen. Tyvärr dog min käre häst under operation men hade hjärtat orkat med så hade han säkert varit frisk nu.

Med andra ord så får man tyvärr använda lite av sin egen magkänsla och kunskap för att få rätt diagnos och behandling. Han var så nonchalant och verkligen idiotförklarade mig när jag informerade honom om att min häst faktiskt rörde sig trevligt i vanliga fall och absolut aldrig gick i passgång förrän då.
Blir än idag förbannad bara jag tänker på människan.

Hoppas ni får många år tillsammans :D

Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt. Hon borde inte bli "elak" bara för att hon är vältränad. Jag skulle tro att det är någonting hon inte trivs med hos er, eller att hon har ont, det behöver inte vara någon stor grej.

Tänk över följande över hennes trivsel:
Hur mycket tid är hon i hagen?
Hur stor är hagen och vad är det för material i hagen?
Trivs hon i sin flock?
Har hon nog stor box så hon inte behöver stå i liknande ställningar hela tiden?
Trivs hon med sin boxgranne?
Får hon nog mycket mat?
osv.

Jag har en häst som ändrat personlighet totalt.
Var fölsto åt en med många hästar, fick det hon behövde men *egen matte* var det lite brist på.
När jag köpte henne kröp hon som en mask på golvet o skyggade för allt. Borstar, sprayer you name it! Alltid lägst i hagen.
Hon bodde borta från sin gård i 1,5 år sedan flyttade vi tillbaks.
Alla är helt förundrade över hur bossig hon blivit, fortfarande en supertrevlig och rar häst, MEN hon har jättemycket TYCK nuförtiden o passar det inte så kan det både viftas och gristjutas en hel del.
Sparkar åt andra oxå, hade aldrig hänt för 2 år sedan.
Vi tolkar det så att hon växer med all uppmärksamhet hon får nuförtiden, hon har gått o blivit viktig.

Senast ändrad av en moderator:

Gode gud vilka veterinärer det finns men tur att det löste sig iaf

Ungefär som när en veterinär på en atg klinik sa till mig milt sagt nedlåtande att du, ALLA travare går i passgång när jag påtalade att min häst säkert var halt även bak.
Jag hade 39 graders feber den dagen och när han sa att han tyckte vi skulle döma ut hästen pga kotledsinflammationer b.f utan röntgenfynd så fick jag ett nervöst jäkla bryt och har aldrig satt min fot på det jäkla stället igen. Körde därefter till en annan klinik där det visade sig att hästen hade en lös benbit som skavde på ett JA just det BAKBEN så han avlastade till frambenen. Tyvärr dog min käre häst under operation men hade hjärtat orkat med så hade han säkert varit frisk nu.

Med andra ord så får man tyvärr använda lite av sin egen magkänsla och kunskap för att få rätt diagnos och behandling. Han var så nonchalant och verkligen idiotförklarade mig när jag informerade honom om att min häst faktiskt rörde sig trevligt i vanliga fall och absolut aldrig gick i passgång förrän då.
Blir än idag förbannad bara jag tänker på människan.

Hoppas ni får många år tillsammans

Usch, det finns många dåliga veterinärer bland dem bra! Många har verkligen fördomar om travare eller anser att det kanske inte är "värt" besväret, det är intrycket jag får utav dem! Men jag förstår inte varför en häst skulle älskas mindre beroende på dess ras? Eller är det fördomar om travarnas ägare med? :S
En veterinär som kom till gården sa att det var för hon var travare som hon var halt, att hon bara dög till något lugnt pass i veckan som skogsmulle.

Okej, det låter som en ganska bra beskrivning på min häst. Ägaren innan hade tröttnat och antagligen minskat på den dagliga skötseln, samt ridningen=uppmärksamheten. När hon kom till mig var hon väldigt snäll/lugn och jag tyckte det var en bra första häst, som även min mamma kanske skulle våga rida.
I ridningen senare började hon testa mig något, stannade och ville inte gå framåt och vägrade gå i vattenpölar "hon ansåg sig vara för fin för det och ville visa attityd". Det är dock helt borta nu. I stallgången började hon sparkas lojt ibland och hugga i luften när jag spänner de olika spännena, eller när jag bara lägger på täcket. bara för att visa att hon inte tycker om det. Jag vet att hon aldrig kommer att bita mig, men hon vill att jag ska veta att hon inte gillar det. Hon visar tydligt med allting om hon gillar det eller inte. Det är samma mot andra hästar, hon är inte särskilt låg i rang, utan bossar bestämt över sin hästkompis i hagen och gillar inte andra hästar särskilt mycket, blir alltid sur när en annan häst kommer för nära i paddock m.m. Hon är oftast butter när mamma ska ta hand om henne och när jag kommer är hon en annan häst enligt mamma. Brukar säga att hon är en diva :)

Innan jag köpte henne hade jag en före detta tävlingshäst som då bara varit sällskapshäst i princip. Hon var 22 eller 23 år, hon blev som ung på nytt. Pigg, bockig då jag red henne, intresserad av killar m.m. Så visst måste hästen förändras beroende på hur mycket uppmärksamhet den får!

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 774
Senast: Hannah0407
·
Hästhantering Har nyligen köpt en häst som är irriterad vid sadling och som inte vill bli tränsad. Han är veterinärbesiktiad UA och genomgången av...
Svar
12
· Visningar
2 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka