• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Jagochminvitaponny
  • Startdatum Startdatum
J

Jagochminvitaponny

Hej!
Min ponny har börjat med ett underligt nytt beteend.
När man borstar henne, sätter på ben- eller transport skydd på bakbenen så sparkar hon. Hon har öronen framåt och sparkar som om att hon har flugor runt benen samtidigt som hon viftar på svansen.
Grejen är bara den att det inte finns några flugor ännu, hon reagerar inte på om jag trycker på bakbenen- är alltså inte öm, varm eller liknande.. Hon gör det mest om man står utomhus, eller på en tävlingsplats - ibland också i stallgången och bara när man tar på bakbenen!! Någon som har något förslag över vad det skulle kunna vara?? :bump:

Sv: Sparkar

Är hon ömm över hela kroppen? Då kan det va så att hon är väldigt känslig nu när hon fäller kanske!?

Det kanske det kan vara, men hon är inte öm över hela kroppen. Har känt igenom henne men hittar inget märkvärdigt :crazy:

Det låter som om damen börjar bli brunstig!:D Många ston kan reagera på detta sett nu när våren börjar komma, pälsfällning gör dem lite känsligare i skinnet och hormonerna flöder. I stallgången eller på tävlingsplatsen finns det säkert en och annan stilig pojke som väcker känslorna till liv.

Rekomenderar att du ignorerar henne och kollar upp om det inte är en brunst på gång.

Mvh, Elin

Så länge hon inte sparkar åt dig är det bästa att bara ignorera henne. Är det sto-fasoner lugnar hon nog snart ner sig.

. Hon har öronen framåt och sparkar som om att hon har flugor runt benen samtidigt som hon viftar på svansen.

Just det där med sparkandet mot magen och irriterande viftande med svansen skulle kunna vara KOLIK också... men kanske inte att det blir så bara när man rör henne vid bakbenen... Och att hon gör så vid olika tillfällen då och då.

Men som sagt - så gjorde iaf min häst när hon fick sina kolikanfall.

En av mina inridningar gjorde något liknande för ett tag sedan, och det berodde på fällningen.

Testa att använda en riktigt mjuk borste och se om det blir någon skillnad :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Är det vanligt att en häst kan ha en fraktur eller spricka utan att vara halt, svullen, varm, ingen feber? Min häst blev sparkad på...
Svar
17
· Visningar
1 851
Senast: Tossa90
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst sedan 1,5 mån tillbaka som jag har lite problem med när jag ska kratsa bakhovarna, framför allt på vänster sida...
Svar
8
· Visningar
3 194
Senast: Darkie
·
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
3 216
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar