Sparkar och bockar

M

Mumsan

Hej.
Jag har en varmblods hingst på 12 år som jag haft sen i höstas. Han har har varit riden sen han var drygt 3. Problemet är att så fort jag försöker få honom i galopp så sparkar han bakut och bockar och håller på. Vet inte om han gör detta för att han är glad eller vrång. När jag väl får igång honom så gå det jättebra. Det är precis i övergången mellan trav och galopp men det är hursom helst inte ok. Kan det bero på att han har tävlat i trav fram till förra sommaren och att han då inte fick gå över i galopp? Och hur ska jag lyckas få honom att sluta med detta?

Sv: Sparkar och bockar

Jag tror att det bara är att öva och öva. Om du märker att han är på väg att börja bocka eller börjar så bryt av ner till trav igen. Se till så han är lugn och harmonisk när du gör ett nytt försök.

Har själv en travar kille men han är tvärt om. Vill hellre galoppera än trava.

Så hade jag testat i alla fall. Nu är inte jag jätteduktig så är det någon som anser att jag har fel elelr har fler bra förslag så kommer du förmodligen få fler svar.

Hej!
Jag har åxå en f.d travare (fast ett sto..) hon bockar jättemycket precis när man fattar galopp :bump: ..
har haft ganska stora problem med det eftersom hon gör så jäkla höga bocksprång att det är i stort sett omöjligt att hålla sig kvar... :( jag brukar longera henne ganska ofta och då har jag tränat lite galoppfattningar med henne när jag inte riskerar att falla av och hon kan heller inte springa på som hon vill (som i hagen t.ex) så nu har hon blivit mycket bättre :) speciellt på ridbanan, då bockar hon nästan aldrig numera. ska man däremot galoppera över en äng, eller liknanade, så får man vara beredd på att hon kan bocka men hon gör det inte varenda gång längre.
du kan ju prova med longering och se om det blir nån skillnad
:D lycka till

Kolla hans rygg för det kan vara just i övergången till galopp han känner av ömhet/träningsvärk...
Travhästen har ryggmuskler men är ju inte van att bära den extra vikten samt att de oftast är övergången till galopp som balansen är svår att få till...

Lycka till

jag har samma problem och hon är en tinker ..
jag har tränat o tränat men det går inte bort ,jag hoppas oxå att någon ska veta hur man gör för att få en häst att sluta bocka :(
men det är inte för att din häst är travare iaf .
//orcide

Min förra häst bockade hela tiden (varmblod) Sätt ett stigläder runt halsen så ni har nåt att hålla er i. använd sen sporar. Det ger hästen klarare skängklar. om hästen bockar, använd ett spö eller stanna den. min häst sluta :banana:

Min bockade också ganska mycket och hon orkar inte bocka om jag sitter tungt i sadeln vid galoppfattningen. Då orkar hon inte få upp baken. Stallägaren, jag mfl har studerat henne ibland och konstaterat att hon bockar så i hagen också när hon ska börja galoppera. Glädjeskutt?! En "djurkomunikatör" sa att hon (hästen) undrade: Matte, varför vi måste galoppera? (jag har aldrig pratat med kommunikatören om någonting och hon är från en helt annan stad) Så jag funderar lite på om det är ovilja hos hästen. (hästen är vet.besiktigad och genomgången av massör ua.)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 845
Senast: sorbifolia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V