Sparkar när man släpper

T

Trubbel

Tokiga häst! Så fort jag knäpper loss grimskaftet så vänder han runt, sätter fart och bockar/sparkar. Tror inte att han slår mot mig, men det spelar knappast någon roll - jag kan bli träffad lika väl för det! Igår hände det också, han busade iväg när jag matade, träffade mig över armbågen och magen och slog omkull mig. Snygga blåmärken idag... :smirk:
Han är lugn och snäll annars, går ute minst 10 timmar varje dag och rids som vanligt. Han går bakom mig, stannar och backar snällt. Någon som har tips på hur jag kan få bort det här? Tacksam för alla förslag!

Sv: Sparkar när man släpper

Då skulle jag ta två grimskaft, sätta det ena i sidan på grimman och det andra som vanligt.

Gå ut i hagen, knäpp loss det grimskaft som sitter som vanligt, och när hon drar i väg, slacka av och dra till rejält i det grimskaft som sitter på sidan på grimman. Sitter det på sidan har du mer kraft att dra åt dig huvudet, så du upplevs starkare än hästen. Det är bra om det här grimskaftet är av längre modell och det ska absolut inte ha panikhake.

Gör man detta i rätt ögonblick, så kommer du att kunna hindra hästen, förstärk sedan med ett litet röstinlägg, så hästen är helt klar med vad du anser om detta betende.
Meta in hästen, sätt på det vanliga grimskaftet och gör om.

Vet inte om du har grimman på eller ej. Men på mina gör jag så att grimman åker av och sen ska de stå kvar tills jag går iväg.

På nya hästar som kommer blir det grimskaft runt halsen till en början, vill de då springa iväg så har jag fortfarande chansen att rycka tag runt halsen med grimskaftet. De flesta blir så förvånade att de fortfarande sitter fast att de stannar upp och tittar undrande på mig, då berömmer jag och går sen därifrån samtidigt som jag släpper grimskaftet.
På 2-3 gånger brukar mina lära sig att man inte går iväg förrän jag säger att det är okej.

/M

Bra tips!

Till ts: jag antar att du vänder honom med huvudet mot staketet innan du släpper? Pröva då att göra som man gör när man släpper utan grimma, håll ett stadigt tag om nosryggen, knäpp bort grimskaftet och håll kvar till "springimpulsen" är över. Fast det blir ju samma effekt som inlägget innan.
Eller led runt honom lite i hagen innan du släpper, så kanske lite av det roliga försvinner.
I värsta fall kan du låta bli att knäppa fast haken, utan bara dra gimskaftet genom grimman, då kan du ta dig undan snabbare. Fast det löser ju inte problemet, det räddar bara dig från att bli sparkad!
Eller prova att lägga ut lite mat mitt framför näsan på honom så att det är intressantare att äta än att springa iväg.

Tack för era tips! :bow:
Ska prova med två grimskaft imorgon. Mamma vill att han ska gå med grimma, han är rätt hög när den ska på vid insläpp... :smirk:
Vänder alltid hästarna mot grinden innan jag släpper, kanske är det därför han sätter sådan fart? Blir som en "start" när han vänder runt och ska iväg, kanske? Tyvärr är han inte så hungrig som hagkompisen, den knallar bara fram och börjar äta när min busar... :crazy:
Hoppas att det fungerar! :D

Tokiga häst! Så fort jag knäpper loss grimskaftet så vänder han runt, sätter fart och bockar/sparkar. Tror inte att han slår mot mig, men det spelar knappast någon roll - jag kan bli träffad lika väl för det! Igår hände det också, han busade iväg när jag matade, träffade mig över armbågen och magen och slog omkull mig. Snygga blåmärken idag... :smirk:
Han är lugn och snäll annars, går ute minst 10 timmar varje dag och rids som vanligt. Han går bakom mig, stannar och backar snällt. Någon som har tips på hur jag kan få bort det här? Tacksam för alla förslag!

Ett enkelt och effektivt sätt är ju att ha med en godisbit i fickan.

Du går in i hagen , vänder runt honom så han står vänd emot dig och så lär du honom att när du tagit av grimman/knäppt bort grimskaftet får han en godisbit från handen och i början gör du så att du så fort du gett godisen snabbt backar undan från honom så han kan vända och sticka iväg.

Efter ett par gånger har han lärt sig att lugnt stanna kvar när grimman tagits av för att få sin godis och han kommer då lägga av med att slänga sig i väg så fort grimman åker av öronen. Detta ger dig också lite mer kontroll över situationen eftersom du har lättare att kliva undan när han är lös och står med huvudet vänt mot dig.

Själv är jag allergisk mot hästar som stressar när man ska ta av grimman och sen exploderar iväg, = hiskelig säkerhetsrisk.!

Tack igen för tipsen! :bow:
Det har hjälpt mycket bara på de här dagarna. Satte i två grimskaft och oj, så paff han blev! Upprepade proceduren tills han stod stilla och funderade, så fick han en bit godis och jag kunde gå ut. Nu står han snällt och väntar med att busa tills jag har hunnit ut - jätteskönt!
Vad lätt det är när man får lite hjälp! Tack igen!

Tack igen för tipsen! :bow:
Det har hjälpt mycket bara på de här dagarna. Satte i två grimskaft och oj, så paff han blev! Upprepade proceduren tills han stod stilla och funderade, så fick han en bit godis och jag kunde gå ut. Nu står han snällt och väntar med att busa tills jag har hunnit ut - jätteskönt!
Vad lätt det är när man får lite hjälp! Tack igen!

Vad bra! :) Godiset kan du köra med någon vecka så det sätter sig , sen räcker det med lite då och då för att när han helt har slutat, kan du upphöra med godiset helt!

Vad bra! :) Godiset kan du köra med någon vecka så det sätter sig , sen räcker det med lite då och då för att när han helt har slutat, kan du upphöra med godiset helt!

Det var ett bra tips, och jag vet att det fungerar. Mitt ena sto var likadan, så jag började med att ge henne en godisbit innan jag kopplade loss henne. Efter hand vande jag henne av med godisbiten, men hon står alltid kvar lugnt och fint och njuter av att bli kliad i pannan.

Immer

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 586
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vi har fått problem.. hästen har blivit förändrad under våren (troligen relaterat till pälsfällning) men nu har det eskalerat till en...
Svar
12
· Visningar
1 915
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat