Sparkar med ena bakbenet vid ridning

JuliaTynan

Trådstartare
Jag har ett problem som jag inte vet orsaken till. När jag rider på min häst så har han på senaste tiden börjat sparka med höger bakben, endast höger bakben. Fenomenet uppstår oftast då jag rider på böjt spår och det han gör då är att stanna upp och sparka med bakbenet som att ett bakbensskydd sitter löst och det är nånting han försöker sparka bort. Det är snabba kickar och detta gör han inte när jag leder honom eller rider ute i skogen på mestadels raka spår. Han har aldrig tidigare försökt testa mig på något sätt och han har aldrig haft några ovanor utan är en valack på 19 år som har mycket framåtbjudning, vill jobba och vill göra rätt. Detta gör att jag misstänker att det är något som gör ont eller stör honom men jag vet inte vad. Har någon upplevt liknande fenomen eller finns det någon som har någon aning om vad detta beror på? Tacksam för svar!

Patellaupphakning eller någon annan störning bak som visar sig vid arbete på böjt spår? Jag skulle boka en veterinärtid och se vad hen kan tänkas hitta vid en undersökning :)

De hästar jag ridit som har gjort som du beskriver har antingen haft patellaupphakning (försökt sparka loss låsningen) och/eller ont.

Patellaupphakning eller någon annan störning bak som visar sig vid arbete på böjt spår? Jag skulle boka en veterinärtid och se vad hen kan tänkas hitta vid en undersökning :)

De hästar jag ridit som har gjort som du beskriver har antingen haft patellaupphakning (försökt sparka loss låsningen) och/eller ont.

Är det vanligt med patellaupphakning på så gamla hästar? Trodde det var en unghästgrej.

Vi har en inack. häst här som gjorde precis så. Han hade hovledsinfl som antagligen kom bakifrån. Sne i korset. De har en hästmassör ute ca 1g/mån som behandlar. Fast först blev det några behandlingar för hovleden (till och med en operation). Nu efter månader av rehab så är han på god väg tillbaka.

Hur behandlade du höftledsinflammationen på din häst?

Det krävde för det första mer än ett veterinärbesök för att komma fram till diagnosen. Eftersom hästen inte var halt på rakt spår eller vid böjprov, utan bara sparkade vid ridning, kunde de första veterinärerna inte hitta något. Även flera equiterapeuter etc. ställde fel diagnos. Det kan jag väl ångra i efterhand, alla alternativa behandlare som slet och drog och alla kom med olika slutsatser. När väl rätt diagnos var ställd mha. ultraljud så sprutades han i höftleden , med exakt vad får jag återkomma. Besvärsfri och ridbar efter en vecka och så har det fortsatt.

Det krävde för det första mer än ett veterinärbesök för att komma fram till diagnosen. Eftersom hästen inte var halt på rakt spår eller vid böjprov, utan bara sparkade vid ridning, kunde de första veterinärerna inte hitta något. Även flera equiterapeuter etc. ställde fel diagnos. Det kan jag väl ångra i efterhand, alla alternativa behandlare som slet och drog och alla kom med olika slutsatser. När väl rätt diagnos var ställd mha. ultraljud så sprutades han i höftleden , med exakt vad får jag återkomma. Besvärsfri och ridbar efter en vecka och så har det fortsatt.

Tack för engagerat svar, detta kan förhoppningsvis vara till god hjälp i lösandet av denna gåta! Ibland önskar man att djuren kunde prata och då själva tala om vad som är fel eller vart dom har ont...

Är det vanligt med patellaupphakning på så gamla hästar? Trodde det var en unghästgrej.

Vad jag vill minnas så vet jag i alla fall en häst som var minst 7 som ibland hade problem med att ena bak låste sig vid ridning (konstaterad patellaupphakning). Hon var så klok att hon hade lärt sig att backa ett steg, så släppte det.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka