Sparkar med bakbenet

vicsan

Trådstartare
Min ponny har börjat att sparka åt mig när jag ska kratsa det ena bakbenet. Hon vevar jätte fort och riktigt slår efter mig. Jag har inga problem med att borsta eller röra det benet utan det är bara när jag ska försöka kratsa det. Hur ska jag jobba vidare med henne för och lösa problemet? Hon är en unghäst och all annan hantering går jätte bra. Tacksam för tips.
 
Sv: Sparkar med bakbenet

Är det bara ena bakbenet är jag rätt övertygad om att det har med obehag att göra. Antingen att lyfta det, eller att stå på det andra.

Hade en stallkompis vars häst var jättedum med bakbenen, visade sig vara en snedhet i ryggen efter ett hagrace med kompisen. Efter en korrigering var hästen en ängel, klart det var jobbigt att inte bli förstådd när man visade smärta.

Har ni kollat att hästen inte har ont i det andra benet, alt. har problem att lyfta?
 
Sv: Sparkar med bakbenet

Min unghäst hade förra vintern en (stor) skada på sitt ena bakben, och efter det så kan han vara lite "kickig" när man ska lyfta det benet. Det var ju mycket strulande med det, med bandage och stygn. Han var aldrig halt i samband med skadan och jag tyckte att det egentligen väl vore rätt naturligt att han är lite extra stingslig med det benet.

Men nu när du säger det så slår det mig att han ju kan ha slagit runt och blivit sned eller så då... hmm.. tack för tankeställare, ska ta och kolla upp honom bums! :bow:
 
Sv: Sparkar med bakbenet

Min odåga var normalt sett snäll att sko, men vid påslag av en tappsko på betet var han helt vansinnig och verkligen måttade efter hovslagare. Självklart var han rejält halt på det andra diagonala benparet, och det var jobbigt för honom att lägga extra belastning på de som gjorde ont.
 
Sv: Sparkar med bakbenet

Håller med ovanstående: Kolla igenom och se så att hon inte har ont på något sätt. Lättare sagt än gjort, jag vet. Hade exakt samma problem för ett par månder sedan, och efter mycket om och men kom veterinären fram till att det var en liten, osynlig men ack så plågsam hovböld som dolde sig i hoven på det andra bakbenet - det gjorde ont för pållen att lägga över vikten där. Den fick läka ut och sedan var problemet som bortblåst :)
 
Sv: Sparkar med bakbenet

Jag har nu upptäckt ett litet sår på insidan av det benet som hon sparkar med så det är nog det som stört henne. Nu är frågan hur jag jobbar bort problemet och hur jag lär henne att hantera smärta lite bättre. Nästa gång kan det ju vara ett betydligt större sår som behövs tvättas och då vill jag inte att hon sparkar så som hon har gjort nu. Hon är en otroligt känslig häst och väldigt lätthanterad i de flesta situationer, förutom i de situationer som det gör ont. När veterinären ska vaccinera henne så går hon nästan i taket. När hon fick en hovböld i höstas så hade hon såååå ont och nu det här lilla lilla såret som gör att hon måste försvara sitt ben till 110%.
 
Sv: Sparkar med bakbenet

Jag har nu upptäckt ett litet sår på insidan av det benet som hon sparkar med så det är nog det som stört henne. Nu är frågan hur jag jobbar bort problemet och hur jag lär henne att hantera smärta lite bättre. Nästa gång kan det ju vara ett betydligt större sår som behövs tvättas och då vill jag inte att hon sparkar så som hon har gjort nu. Hon är en otroligt känslig häst och väldigt lätthanterad i de flesta situationer, förutom i de situationer som det gör ont. När veterinären ska vaccinera henne så går hon nästan i taket. När hon fick en hovböld i höstas så hade hon såååå ont och nu det här lilla lilla såret som gör att hon måste försvara sitt ben till 110%.

Även hästar är individer och därmed är en del mer känsliga för smärta än andra. Hade det varit min häst hade jag försökt "utsätta" den för trevligheter, typ mat eller godis, samtidigt som jag utsätter den för otrevligheter som att hålla på med sår etc. Naturligtvis ska din häst inte sparka efter dig, men din din del i överenskommelsen är att ge hästen så bra förutsättningar som möjligt i det obehagliga så att den inte känner sig trängd och påhoppad i situationen.

Dock kan det vara bra att öva olika situationer, där du inte viker undan trots att din häst vill att du ska göra det. På så vis underlättar du när det väl blir en allvarlig situation. Ta hjälp av en NH-tränare, vettja!
 
Sv: Sparkar med bakbenet

Har en 3-åring som var/är likadan... beror på hur man gör det... hon är för övrigt varken sned eller skadad på något sätt...

Jag ser till att vi alltid är 2 stycken... en som håller henne och en som lyfter hovarna... börjar hon vifta med bakbenet så får den som håller henne backa henne... sen lyfter vi igen... då funkar det oftast bra! Gör det inte det så gör vi om det igen!

Har även provat att en står framme å knackar lite lätt mellan ögonen på henne (absolut inte hårt) medan jag lyfter... brukar också funka!

Numera är det väldigt sällan hon viftar när jag lyfter bakbenen! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp