Sparkar i transporten.

LadyDedlock

Trådstartare
Har en valack som nu har sparkat sönder dörren i transporten för andra gången. Han sparkar inte hela tiden utan mest när man åker på guppig väg och när man står stilla.

Nu har han sparkat så att stolpen till mellanväggen har blivit krokig. När han står i transporten mellan klasserna på tävlingen så kan han stå stilla och vara lugn till att helt plötsligt satsa och sparka.

va tror ni? Gillar han inte transporten? Han är 7år och har inte åkt så mycket transport så det kan ju vara att han inte är så van men det blir lite jobbigt om han ska ha sönder transporten jämt. Har dörrar i bak och fram.

Sv: Sparkar i transporten.

Testa att låta honom åka brett, det är inte helt ovanligt att det är mycket mer uppskattat. Både min häst och hennes stallkamrat åker som ljus när de får hela utrymmet, men kan leva om en hel del när de står smalt.

Min häst är dessutom mer tveksam till att öht gå på transporten om det finns en mellanvägg, även om den står åt sidan. En tidigare stallkamrat hade en ombyggd (helt strippad med en stadig "grind" bak) Värmlandsvagn som hon mer än gärna gick in i, vare sig vi skulle ut och åka eller inte... :D

Se även över hur du kör på de guppiga vägarna om det är speciellt där han krånglar. Det skakar nog mer än man tror där bak!

Min sparkade jättemycket när hon var yngre. Nu bara ibland. Hon blev bättre när jag åkte med luckan nerfälld. Sedan brukar jag ha hönät till henne om hon blir rastlös av att vänta i transporten. Guppig väg=snart framme, jag vill ut!

Jag läste om en häst som stod och sparkade som en galning, men när bak luckan var öppen stod den som ett ljus. "kanske är den för varm, el känner sig för instängd?"

Du kanske redan har öppet till den, om inte så prova att ha öppet?!

// L

Kan det vara så att han vet att det ska hända något snart när ni åker på grusväg? Oftast är det ju grusväg sista biten och sen brukar dörrarna öppnas och det händer äntligen något. :)

Min häst brukar vara helcool första 10-15min men sen börjar skrapandet... Han verkar tycka att det är skittrist att stå i en transport trots hönät. Något bättre brukar det bli på hemväg när han blivit ordentligt genomriden på det stället vi åkt till.

I början hade jag honom på vänster sida med mellanvägg rakt men provade även brett bak. Men han stod och tryckte sig först fram och sen bak så hela ekipaget liksom gungade fram längs vägarna. Kände mej lite som en gräshoppa.... Nåväl nu är mellanväggen helt borta och nu är bara skrapandet kvar.

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag behöver köpa mig en egen transport. Jag åker inte jättemycket, men vill ha friheten så det är viktigt att det är sådana bromsar som...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 423
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 360
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar