sparkar i boxen

T

Tind

Har en 4-åring som sparkar i i boxväggen mot sin granne. Har provat med alla hästarna (3 st) i stallet men han gör samma sak. Han är väldigt ranglåg i hagen och skulle aldrig komma på tanken att sparka/hota mot dom andra hästarna där. Nu står han brevid sin hagkompis, han sparkar mot honom också, men i hagen kan dom stå och äta ur samma hink/höhög och är bra kompisar. Några tips på vad jag kan göra för att få han att sluta?:confused:
 
Sv: sparkar i boxen

Hej!

Du kan testa med att täcka gallren på mellan väggen (om det finns sånt annars får ni göra väggen högre) och i fronten vid krubba och vatten kopp. Ha bara öppet vid dörren( om det måste vara öppet ngn stanns Hästen ska inte nå sin granne alls och heller inte se dem när han/hon äter). På så sätt, så ser inte din häst någon granne när den ska äta och känner sig inte lika hotad och olusten. Testa så i ett par månader, du bör få resultat fort. Men det kan även ta tid, då det blivit ett inlärt beteende och det går lite på rutin vid mat dags.

Ha tåla mod. Om möjligt fodra efter rang. Högst i rang =först osv. Fodra höet först. (Ibland blir det lugnare att fodra de hungriaste först) Placera hästarna i boxarna efter rang, den lägsta i rang kanske kan stå mer själv? Har du 3 hästar i en hage kanske du ska sära på dem? ojämt antal leder ofta till att en blir tredje hjulet under vagnen. Skimmlar är ofta mobbade.

Rangen går nästan alltid (det finns undantag) 1. Ålder (Äldsta hästen är flockledaren. 2. Kön Nästan alltid ett sto som är högst. Sto,hingst valack. 3. Styrka

I en vild flock finns alltid ett ledar sto som leder flocken (hon kan ofta stå över hingsten i rang)och en ledar hingst som med sin styrka även skyddar flocken.

Lycka till.
 
Sv: sparkar i boxen

Min häst gillar inte att ha någon häst i boxen bredvid. Det funkar om man täcker väggen så de inte ser varandra, men nu står hon i en egen box utan häst precis bredvid och det funkar bäst.
Dock tycker hon bra om hästen i hagen och så.
 
Sv: sparkar i boxen

*kl*
Tack för hjälpen båda två, jag har funderat på att täcka så han inte ser men vad ska jag täcka med?
 
Sv: sparkar i boxen

Det konstiga är att han inte sparkar när han får mat, utan efteråt när dom har ätit upp. I hagen är det aldrig något problem utan han viker sig mot dom andra. Men jag ska prova att täcka för så han inte ser boxgrannen.:idea:
 
Sv: sparkar i boxen

Jag hängde bara 2 filtar mellan dem, min häst, som är världens plockigaste med allt hon når annars, lät dessa vara helt och hållet. Smart häst säger jag bara! :)
Annars kan man ju knyta fast masonitskivor.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 112
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp