Sparkar i boxen, vad gör man?

T

TifaStar

Jag har ett varmblod på 8 år som är jätte snäll å go att hålla på med MEN hon sparkar i boxväggen på nätterna/morronen vad kan man göra åt detta?

Sparkandet är ju inte bra för hästens ben, stall kompisarna blir säkerligen störda och boxväggarna blir förstörda.

Detta gör hon oberoende av vilken boxkompis hon har brevid sig.

Hon gnager även på inredningen *suck* så cribox är "min bästa" vän vad det gäller det problemet.

Jag blir tokig snart, synd på en annars så go häst.

några tips?
 
Sv: Sparkar i boxen, vad gör man?

Min pålla höll på så här i somras oxå. Hon va fullständigt söndersparkad på sina haser och förde ett jäkla liv framför allt vid fodring.

Vi satte upp insynsskydd på gallerna på sidorna intill hästarna bredvid, samt numera sätter ja hökorgar till frukost o kväll, så hon får alltid maten först o slipper bli stressad.

En annan som bet mycket på väggarna, hängde vi in en bit från en tjock björkgren, den biter o leker lite med den nu istället o låter väggarna vara ifred.

Gummimattor e oxå bra, då många slutar sparka när det inte hörs nånting när de slår.

För min del behövdes dock inga mattor, utan insynsskydden har hjälpt enormt. Det är som en helt annan häst.

Sen se till att hon har mycket grovfoder, så hon håller sej sysselsatt...mycket att tänka på...men man vill ju inte ha en söndersparkad häst...

Lycka till!!
 
Sv: Sparkar i boxen, vad gör man?

Som föregående talare sagt, håll henne sysselsatt och klä väggarna med gummiplattor. Har hon hög eller låg rang? Om det kan ha betydelse, så kanske man kan dela av åtminstonde en vägg så att hon bara har en boxkompis, och denne funkar ihop rangmässigt. Hon kanske blir stressad av att vara "omringad" av två hästar, vi har sånna hästar som måste stå inne i hörn för det.
Vad står hon på? Kanske kan halm hålla henne sysselsatt, och mer grovfoder.
Går hon ute i hagen tillräckligt mycket? Visserligen är problemet på morgon och kväll, och det låter som hon är otålig för maten, men hagen kan ha effekten att lugna ner hästarna så att dom inte blir lika stressade i boxen sen om dom fått gå ute länge. Är hon lugnare efter hon fått maten?
 
Sv: Sparkar i boxen, vad gör man?

precis, gummimattor e jätte bra jag hade sånna till min förra häst som va lite lätt i backen i boxen, hon sparkade aldrig med dem på väggarna.. åk till en tipp eller en skrot eller dyl. dom brukar ha gamla billiga för nya e riktigt dyra.. ;)
 
Sv: Sparkar i boxen, vad gör man?

Hon har fri tillgång till höbåde inne och ute men endå gör hon så här. ska ringa runt o kolla upp lite om gummi mattor nu. för hon borde inte ha ont eftersom jag eller någon annan aldrig märkt att hon haft ont. hoppas hon slutar sparka när de inte kommer låta så mycket i väggen :P

imorse hade hon sparkat ut sin boxdörr å va lös i stall gången så man skäms ju en hel del. händer de igen vet jag inte om jag kan ha henne kvar :(
 
Sv: Sparkar i boxen, vad gör man?

vart bor du, jag har gummimattor som jag funderar på att sälja.. *kram*;)
 
Sv: Sparkar i boxen, vad gör man?

Min förra häst sparkade i väggarna också ett varmblod o det blev som ett måste för henne typ krubbitning -därmot dämpade vi med mattor man kan inte göra så mkt årt det mer än att testas mera aktivering långa utevistelser-ut tidigt in sent o fri tillgång på hö...
 
Sv: Sparkar i boxen, vad gör man?

Jag bor i Söderhamn (södar hälsingland) vart bor du då? kram
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 740
Hästvård Hej! Sällan jag skriver här på Buke tillhör dem som mest läser vad andra skriver men nu har jag ett problem med mitt sto. Har ett sto på...
Svar
4
· Visningar
908
Senast: Korven
·
Hästhantering Min häst är 13 år gammal och är världens snällaste häst... när hon inte är ensam. Jag köpte henne för några månader sedan och visste...
Svar
12
· Visningar
5 618
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Någon som har några tips på hur jag kan få min häst sparka på boxväggarna/boxdörren? Först trodde jag att hon och hennes...
2
Svar
24
· Visningar
5 235
Senast: NikkiSixx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp