Sluta sparka i boxen

Sv: Sluta sparka i boxen

Jag botade en häst genom att sätta en gummimatta på en rejäl träregel och sedan sätta fast regeln på boxväggen. Mattan svängde vid varje spart och det gillade han inte. sparkningarna avtog då. En annan fick ett rep uppspänt högt upp längs den vägg han sparkade på och i repet hängde fendrar till båtar. De svände och for omkring när han sparkade och då slutade han med detta. Han slutade också hugga mot boxgrannen när jag även hängde fendrar högre upp.
Stora grangrenar i boxen är också bra. Dels har de något att tugga på så de är mer sysselsatta. Dels kan man sätta upp dem där de brukar sparka så har de något positivt där istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta sparka i boxen

delvis kl*

Tack för alla svar!

Nu har jag (eller ja...stallägaren ;) ) byggt för med träskivor i hennes box, så hon inte kan se grannen (hon har ett "fönster" mot stallgången, men där ser hon inga hästar).
Var ganska länge i stallet efter insläpp igår och hon sparkade inte en enda gång :bump: Så nu hoppas jag att detta var lösningen!
 
Sv: Sluta sparka i boxen

Hur ser sådana ringar ut? Har ett sto som sparkar och dessutom får reaktion i hasen på det benet av detta.... (ja, hon ska kollas av veterinär). Vill gärna ha beskrivning/ritning.. Är ju ingen idé att åtgärda henne hos vet om hon sen ska fortsätta sparka...
Hon står bredvid sin hag kompis och dom gillar varann.... Hon har gummimatta i boxen och hon har rikligt med mat. Beteendet var främst vid brunst tidigare, men efter att ha varit skadad och fått gå själv i liten hage till och från pga detta så har beteende eskalerat.

Munkpeppar är testat, hon får detta på våren när brunsten är som starkast. Då får hon även "campa" under värsta dagarna. Dock hatar hon att gå ute på nätterna, hon har gått på lösdrift under dräktighet. Trivdes inte alls med det.
 
Sv: Sluta sparka i boxen

Fendrar skall helt klart testas :D Hon är fenomenal på att bete sig som en T-rex mot grannarna..oavsett om hon gillar dom eller ej.... :crazy:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 747
Senast: Pilot
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästhantering Någon som har ett bra tips hur man ska kunna få en häst att sparka så otroligt i boxen? På bara ett par månader har hon sparkat ett par...
Svar
19
· Visningar
4 565
Senast: Pudlan
·
I
Hästhantering Fick för några månader sedan hem en unghäst, valack f-08. Har extrem personlighet och kräver ALL uppmärksamhet.. Detta har blivit ett...
2
Svar
27
· Visningar
4 557
Senast: isabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp