Sparkar bakut vid ridning - vad göra?

Whirlie

Trådstartare
Jag har ett litet problem med min "nya" medryttarhäst (har ridit honom sedan försommaren). Han är välutbildad (Msv dressyr skulle jag gissa) och för det mesta väluppfostrad, men tittig, spänd och väldigt känslig.

För det mesta går det bra att rida, även om han vill titta på nästan allting och hoppar åt sidan stup i kvarten (jag är van vid coollugna hästar, så det är lite skillnad). Jag har åkt av en gång när han kastat sig åt sidan för att han blivit rädd. Men jag tycker ändå han har varit snäll och lydig, fram till för någon månad sedan.

Jag red ut honom i skogen två dagar på raken, ena dagen själv. Då började han tricksa jättemycket i galoppen, hoppa på stället, sparka bakut och bocka. Det var rätt små rörelser så jag hade inga problem att sitta kvar. Dagen efter red jag ut med några från stallet och det gick väldigt bra även om han var väldigt pigg. Men tredje gången vi travade sparkade han ordentligt bakut utan förvarning, och tvärstannade samtidigt (om ni förstår vad jag menar, fortsatte alltså inte att trava efter krumpsprånget). Och eftersom jag hade lite framåtvikt i min lättridning så åkte jag handlöst av.

Nu är jag ganska rädd för att rida ut igen, om han gör om det kommer jag garanterat att åka av igen - och man är inte 15 längre och tar det med en klackspark. Så nu till min fråga (lång bakgrund, jag vet!):

Hur ska man göra för att förebygga att hästen sparkar bakut? Vilka erefarenheter och tips har ni "rodeoryttare" här på Buke om samma problem? Jag rider redan för två instruktörer som har gett mig jättebra tips, men jag känner mig ändå inte lugnad inför uteritterna (jag har hållit mig på banan några veckor men vill ge mig ut igen nu). Hoppas jag får många tips så jag kan känna mig lugn igen!
 
Sv: Sparkar bakut vid ridning - vad göra?

Det verkar som om hans matte inte rider ut så mkt o han blir lycklig med dig.
Han är ju ovan- varav tittandet.
Be att få träna för ägaren o sen kan du ibörjan rida lite dressyr ute i skogen.
Tjyvhåll honom inte.
Att en häst är glad ute är väl inte så farligt, det är skillnad på om den verkligen försöker att få av dig.
Försök att sysselsätta honom o vänta med att långgaloppera tills han funkar kortare bitar.

Ju mer du rider ut, desto mindre tittig kommer han att bli.
Försök att sitta som en pannkaka o förutsätt inte ett visst betéende vid vissa platser.
Det är ju kuuul att rida ut.försök att tycka det ihop med hästen.
På´t igen bara!
NJUT!
 
Sv: Sparkar bakut vid ridning - vad göra?

Undrar om han inte är lite osäker med dig på ryggen? Min fd häst, en kolugn islandshäst, var tittig och stressad i ett par månader efter att jag fått hem henne. Din medryttarhäst litar kanske inte riktigt på att du är ledare ännu? Skulle tro att det blir bättre när du "ridit in dig" ordentligt med hästen!
 
Sv: Sparkar bakut vid ridning - vad göra?

Svar till båda :D
Axel - huvudet på spiken. Hon rider kanske ut i skogen en gång i veckan, och hos tidigare ägaren kan jag tänka mig att det har blivit ungefär så ofta också. Det där med att inte tjyvhålla och sysselsätta honom stämmer väl överens med vad tränarna säger. Han har väldigt lätt för att samla sig, så om jag tjyvhåller honom kommer energin att gå uppåt istället för frammåt. Men det är rätt läskigt att inte tjyvhålla när man är lite rädd (jag är typ som Nasse i Nalle Puh :angel: ). Och att sysselsätta honom så han inte hinner titta runt en massa och bli rädd. Och jag tror absolut inte att han gör det för att vara dum, båda gångerna jag har åkt i backen har han stannat och tittat förskräckt på mig - "vad gör du där?", " hur kom du dit?" "Satt inte du på min rygg aldeles nyss?".

Jag har också fått uppmaningen att bli mer bestämd, nästan hård mot honom ibland. Jag tycker inte alls om att vara hård när jag rider, men i hans fall har jag upptäckt att om han börjar flaxa iväg, titta på annat och se spöken - och jag bestämt ger honom en arbetsuppgift som jag vidhåller att han ska utföra så blir han trygg och avslappnad efter ett tag. Vad tror du om det?

Bettysmatte - *ler* huvudet på spiken där också. Om det t.ex. låter på ridhustaket (fåglarna gillar att åka kana) eller kommer en HD-motorcykel när vi är ute och rider så tittar jag järnet, håller andan och spänner mig i väntan på katastrofen (som sagt, en riktig Nasse). Och det är kanske inte så lämpligt beteende. Förra medryttarhästen var lugnet själv, så det gjorde inte så mycket att jag tittade. Men två skraja individer tillsammans i skogen... Inte mycket trygghet för honom där inte... :crazy:

Ibland funderar jag på om vi är en så lyckad kombination egentligen. Och sedan funderar jag på om det kanske är bra för mitt självförtroende att rida lite kvickare hästar... Fast det är nog under förutsättning att jag slutar slå i backen varannan månad.
 
Sv: Sparkar bakut vid ridning - vad göra?

Whirlie;6480058[QUOTE skrev:
Jag har också fått uppmaningen att bli mer bestämd, nästan hård mot honom ibland. Jag tycker inte alls om att vara hård när jag rider, men i hans fall har jag upptäckt att om han börjar flaxa iväg, titta på annat och se spöken - och jag bestämt ger honom en arbetsuppgift som jag vidhåller att han ska utföra så blir han trygg och avslappnad efter ett tag. Vad tror du om det?
Hård vet jag inte, men visst-bestämd om det inte är ngt exra farligt monster.
Titta kan den göra men fortfarande lyssna.
 
Sv: Sparkar bakut vid ridning - vad göra?

Låter som om hästen har börjat testa dig, kanske har han märkt att förra matten hade mer koll?

Det är då du måste låtsas att du har stenkoll! Vad du skulle behöva är en bra och peppande tränare som du kan prata igenom problemet med. Eller den riktiga matten, kanske hade hon samma problem med hästen vid något tilllfälle?

(Axel) Ovan vid uteridning? Ursäkta om jag fnyser. Många hästar förblir sådär hela livet, mer eller mindre med olika ryttare... Är han dessutom MSV dressyrhäst passar han fint in i den kategorin, han behöver all den energin till dressyen, men vet inte vart han ska göra av den annars.

Sen tror jag du har svarat ganska bra på ditt problem själv:

men i hans fall har jag upptäckt att om han börjar flaxa iväg, titta på annat och se spöken - och jag bestämt ger honom en arbetsuppgift som jag vidhåller att han ska utföra så blir han trygg och avslappnad efter ett tag. Vad tror du om det?

Jag tycker det låter utmärkt!
 
Sv: Sparkar bakut vid ridning - vad göra?

Min häst höll på så, ända tills jag bytte sadel...
Hon var tittig, och jag åkte precis som du, av ett antal gånger (är 50 år), så jag tog bort allt havre i fodret, tillsatte magnesium (hjälper mott tittighet,sägs det), körde förtroendeskapande övningar från marken, och nu rider jag ut med en cool häst.
Allt detta som jag gjorde tog ung ett halvår, och jag kan tänka mig att det gjorde mig gott också. Att "åtgärda" sådant man ser som problem får en att känna större tillförsikt och mod.
Det hjälper också att rida andra hästar, så man inte tycker att man är helt hopplös...
Kolla i alla fall om inte hästen har ont.
Lycka till!
 
Sv: Sparkar bakut vid ridning - vad göra?

Man får väl förutsätta att ägaren har koll på att hästen är frisk, särskilt om han tävlas och tränas för detta så brukar man ju tidigt märka av om något är fel.

Det låter precis som min häst och jag är precis en sån Nasse som du...

Mina erfarenheter av detta är att hans bakutsparkar och tittighet ökar när han har ont vilket vi vet att han periodvis har, kotleder och muskelspänningar i ländrygg. Är tittigheten ändå hanterbar och ni vet att han är frisk så är mitt recept att rida på framåt ordentligt och ge hästen uppgifter. Går inte detta p g a din/vår "nassighet" så är receptet att aldrig rida ut ensam utan att alltid ha ridsällskap.

Min nassighet har blivit värre efter ett par smärtsamma avsittningar, en med knäskada som följd och då går det inte att lura hästen som någon skrev. De här känsliga dressyrhästarna har extra känselspröt verkar det som! Min är av tysk dressyrstam och verkar ha det i generna...

Man tappar självförtroendet och nu vet jag inte din ålder men i MIN ålder så tappar man smidighet och måste verkligen träna ofta och mycket, rida ofta och mycket, annars blir man ringrostig och väldigt obekväm för den känsliga hästen.

Så; ridkompis och rid på framåt!
 
Sv: Sparkar bakut vid ridning - vad göra?

Hej,
Jag har ett sto som också sparkar bakut, i tid och otid.
Fördelen med henne är att hon talar om för mig att "nu ska jag kicka" genom att sakta ner farten och böja ner huvudet. Så jag är offtast beredd och sätter mig i lite tungt och i bakvikt. så orkar hon inte upp där bak. När vi rider för hopptränare så har vi klurat på det mesta eftersom att hon kickar före hindret (om jag manar på mot hindret) sen sparkar hon även bakut när hon landar vilket inebär att hon sparkar ner bommarna i hindren. Vi har provat allt möjligt och kommit fram till att det är hennes sätt bara. Vi har studerat henne vid olika situationer och kommit fram till att hon sparkar bakut på samma sätt även när hon galopperar i hagen själv. Glädjeskutt???
Du får prova dig fram, Lycka till!
 
Sv: Sparkar bakut vid ridning - vad göra?

*kn l*
Svarar väl allihoppa på en gång... Tack för många bra tipps och peppningar! Käns som jag inte kan få för mycket av den varan just nu.

IrishDraft: Jag försöker låtsas att jag har stenkoll, men det är svårt att lura honom när jag inte kan lura mig själv... *ler*. Men jag jobbar på den saken.

cristobal: Han har haft sadeltvång tidigare, men vid ägarbytet i våras så fick han två nya, superutpassade sadlar. Han får ett kilo havre och två kilo kraft, troligtvis ska det ökas upp till tre kilo i vinter.

Jag har funderat på att komplettera medrytteriet med någon dressyrspecialgrupp på ridskola, en tanke som inte slagit mig förut, så jag är kanske inne på samma tanke som du. Det blir så dyrt bara att både vara medryttare, rida för privattränare och rida på ridskola.

Angående ledarskapsövningar så har jag märkt att han i princip går på mig när jag leder honom längre sträckor, speciellt i skog och mark. Jag tror att jag ska ut och promenera mera med honom, och träna lydnad/ledarskap på en väldigt basic nivå. Vill inte ge mig på att göra NH övningar eller lekar med någon annans häst utan att ägaren är med i träningen. Hon är iof NH intresserad och säkert inte helt främmande för sådana idéer.

Tretjak: Jag vet inte om han har ont. Han veterinärbesiktigades u.a. i våras, men det visade sig sedan att han hade sadeltvång och ryggont utan att det fanna angivet i veterinärbesiktningen, "ej viktbärande" är det enda som kan antyda något ryggproblem. Han rygg har blivit jättemycket bättre sedan i våras, men jag vågar inte säga om han är 100 fräsch. Han hade ringskor bak när han köptes och har överben på ena frambenet, knägalla på det andra och hasgalla på diagonala bakbenet (alltså i förhållande till knägallan). Enligt ägaren ska detta dock inte vara några problem, och då får man väl tro på det.

Eventuellt tycker jag också att bettet är något hårt spänt på sidostyckena, men jag är lite "mjukis" i mitt användande av remmar och spännen, så det är nog bara jag som är van vid väldigt löst spända sidostycken.

allroundhästarna: Jag tror att jag med tiden också kanske kan börja tyda honom så jag känner när någonting är på gång. Och just nu tränar jag väldigt mycket på att ha kroppsvikten bakåt, baktå och bakåt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp