Sparkar bakut i galoppfattningen

Sv: Sparkar bakut i galoppfattningen

med gelpadden tänkte jag att det kanske dämpar lite im min sits är dålig och skumpig...desperata försök kanske...jag tror inte att han har ont jag tror mer på den här jag har stått och inte jobbats i form har för lite muskler...borde han inte visa några andra tecken på ont i ryggen i någon annan gångart?

Dessutom är han full i bus och skulle behöva gå mer tror jag...kanske är det bara en bus grej som går över med mer motion och mer arbete på volten!?

Men helt klart ska jag hålla ryggen under uppsikt

Jag tycker mig se när jag kollar på honom att han ser vek ut över ryggen, medan rumpan är rund och ser musklad ut?...men det kanske inte går att se och tänka så om en häst...jag har jobbat som massör men på människor!

kanske ska ge honom lite massage på ryggen, nån som vet hur man gör när man masserar en häst?

Gör han likadant i både höger och vänsterfattningarna? Det kan vara så att när han måste anstränga sin svaga sida reagerar han med kickar. Det blir jobbigt helt enkelt. Om det är så får du troligtvis samma reaktion på lina och även om du fattar för röstkommando.
Får du någon fattning utan kickar vid ridpassen?

Vi brukar gå ut en vända först sen jobbar vi lite på volten i skritt och trav, men hur länge är lagom vill inte att han ska tycka det är för jobbigt. Brukar jobba lite skritta på longa tyglar jobba lite till och sedan sitter jag av och gör några markövningar.

Jag tycker att du ska håla på tills han går som bäst, just den dan. Då sitter du av, släpper på sadelgorden, kanske gör lite markarbete å sen e han klar för den dan. Då bygger du upp ett förtroende mellan er.

Mmmm jag tror också på lite varje dag tills det går bra och sedan ge sig, så att han tycker det är kul och inte för jobbigt, han blir snabbt uttråkad och har dåligt tålamod.

Hans bästa sida är höger, min med! så jag har bara fattat höger galopp ute i skogen. Vi har haft en dag länge sedan nu då det gick helt smärtfritt i fattningen, men jag kunde inte hålla igång honom så länge vilket kanske beror på för lite muskler.

Blir att rida lite uppförsbackar och gå i form på volten i skritt och trav!
Longering funkar dåligt som sagt...bockar och sparkar och drar i väg även i skritt...han blir stark! Undrar om tömkörning kunde vara nåt istället? Han är körd tidigare men det är väl ca 2 år sedan nu.

Har ni ordentligt med snö, kan du ju leda hästen och leka med den i snön, men då får du också motion... Det bygger bra muskler, jag brukar tömköra i snön, börjar få riktigt bra flås, och min häst musklar sig...

Senast ändrad:

pulsade i går i uppförsbacke och i skogen, blir även pulsande på volten eftersom jag inte har möjlighet till annat i vinter vädret! Hoppas att det ger lite i alla fall.

Rider en timme, trav och skritt och lite på volten, får väl utöka sen, efter en timme vill man liksom in nu när det är så kallt!

Hur leker du i snön? det märks att min pålle gillar snö han vill gärna busa runt med mulen å så!

Liknande trådar

Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 184
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 669
Senast: scizofren
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 700
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare