Sparkande travsto.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Lina_tjoo
  • Startdatum Startdatum
L

Lina_tjoo

Hej!
Jag är skötare till ett 10 årigt travsto som väntar föl. Den borde komma runt 14-15 maj någon gång.

Men, hon håller på och tölar med benen hela tiden.Skrapar med hovarna i marken/golvet hela tiden. Sedan böjer hon upp hela fram-benet så hon stöter med hoven på börstkorgen.
Öronen är är oftast bakåt hela tiden. Lite läskigt, tycker jag.

Ibörjan gjorde hon så med, sedan fick hon någon bra dryck utav ägaren till henne. Då blev hon lugn och stod stilla med öronen framåt. Men när flaskan var slut började hon att vifta med fötterna igen.

Någon som vet varför? Vad ska jag göra? Har ont,kanske?
Tack på förhand!
//Lina

Sv: Sparkande travsto.

ston som är dräktiga kan bli lite hingstiga i slutet det har med hormonerna att göra hon ska ju snart föla sen är ju travare lite speciella om hon börjar att betäcka kompisar i hagen så kommer hon nog att få ett stoföl hoppas att allt går bra oroa dig inte hennes humör går säkert över när bäbisen är född::banana:

En travare är avlad för att springa inte bli fölsto sen spelar det ingen roll om dom aldrig har tränats för trav dom har det i sig ändå det är vad jag menar med att dom är speciella troligtvis var det plegg i flaskan men som tur är så finns det inte på flaska längre!!

En travare är avlad för att springa inte bli fölsto sen spelar det ingen roll om dom aldrig har tränats för trav dom har det i sig ändå

Och hur tror du att de förökar sig då?? Vilken ras är avlad enbart för att bli fölsto?? Vad är det "de har i sig ändå"? Att de skrapar med hovarna (det gör mitt halvblod också, men däremot inte mina travare :smirk: )??

En travare är avlad för att springa inte bli fölsto sen spelar det ingen roll om dom aldrig har tränats för trav dom har det i sig ändå det är vad jag menar med att dom är speciella troligtvis var det plegg i flaskan men som tur är så finns det inte på flaska längre!!

Du har ingen bra koll på avelssektorn va???:smirk:
Dags att läsa på eller besöka ett travstuteri tycker jag, innan man häver ur sig sådana konstiga kommentarer..

Vi har hela stallet fullt med travarmärrar i fölbox och dom sköter sig alldeles exemplariskt.
Visst, några blir riktigt vassa direkt efter fölning men det spelar ingen roll eftersom vi kan hantera sånt..

En enda avart har vi haft. Sweetan var en elak märr. Men vi kunde hantera henne också och främmande eller besökare hade ingen anledning att gå in i hennes box..

Du måste ha väldigt mycket fördomar och väldigt lite kunskap angående avel..
Men då kan jag berätta för dig att även jag har fördomar..
Vi har haft enstaka ridhästar i våra fölboxar och dom sköter sig inte alls lika bra..
Att "bråka" in 700 kilo halvblod i en seminspilta är inte så kul..nä.
Inte heller att bli översprungen av dito..
För att inte tala om när en sådan skall mjölkas ur..

Synd att trådskaparen försvann för jag tycker det är oerhört tragiskt om stoet får lugnande för att hålla "sig på mattan"
Och ganska oseriöst om man tänker på att märra är dräktig..
Om det nu var plegg hon fick..det vet vi ju inte.

AM

jag får väl sluta med min avel av travhästar efter 30års erfarenhet för det finns visst alltid sådana som vet mer men om man behöver "bråka" in ett sto i seminspilta så har man ingen känsla för det man gör!!:p

Om du hållit på med avel i 30 år undrar jag hur du burit dig åt med tanke på att travare inte är avlade för att föröka sig?! :rofl:

My good!!!!.... säger jag bara..... :eek:

Vem som helst kan ju förstå att det kan vara jobbigt att vara med bebis... När bebisen far runt inne i magen så kan det visa sig i att stot blir orolig, sparkar och ser sur ut.... Lite tålamod med de dräktiga damerna får man ju ändå ha. Även människor kan ju bli lite knepiga, trötta, irriterade och allmänt psykiskt påverkade när de väntar smått.... så varför inte hästar??

Mitt dräktiga sto fick för sig att gräva upp hela bädden i boxen.. Hon brukar aldrig gräva annars. Så det var bara att kasta ut allt ihop och börja om från början. Sen kan hon stå och små sparka när jag har henne på gången. Det gör hon aldrig annars. Sparkarna är inte riktade mot mig så jag låter henne hållas....
Vissa dagar får hon för sig att hon inte skall fångas i hagen. Vissa dagar vill hon inte bli tagen i boxen... också det beteenden som jag sätter i samband med dräktigheten. Hon som normalt är lugnet själv ute ser vissa dagar spöken överallt... Ja även det skyller jag på dräktigheten...

Hon får hållas med sina små ideer.... Så länge det inte blir farligt eller går överstyr...

trådar som skapas av nya användare, som sedan inte svarar i tråden, tror jag inte är menade som något annat än att sätta igång lite känslor?
Det har varit mycket nya användare (kul iof), som har kommit med otroliga eller bitska kommentarer på sista tiden...
Och som sedan försvinner lika fort igen...
mvh

Tack så mycket!
Det hon fick att ha i maten hette Equine Essentials.
Det är från och till som hon sparkar, om jag har med en kompis eller något, eller mamma så brukar hon börja hon bli "orolig" eller något. Är jag själv så blir det bra. Fast vad vet jag.

En dag så var ägaren till henne med mig och när vi tog in henne då, så la hon sig ner i boxen och vilade huvudet mot halmen.
Både stallägaren och jag och alla blev ju oroliga så vi ringde vet. och han sa att det kunde vara kolik och bla bla bla.
Vi fick upp henne på ben igen och så la hon sig ner en stund efter igen. Så vi skulle gå i typ 50minuter i paddocken. Efter ett tag så bajsade hon så det var ju bra.
Vi tog in henne igen och pysslade med henne. Ägaren Lars, tog ut henne senare igen och fick henne och trava också. Sen la hon sig inte ner igen.

Några veckor senare så när jag gått hem från stallet så hade stallägaren ringt till Lars och sagt att hon lagt sig ner. Så han stack dit gick med henne. konstigt.

Tack allihopa! :bump:

hoppas att allt står rätt till och att inget går fel. (håller tummarna)
ett tips: massera stoet kraftigt över mankammen, det brukar de tycka är jätteskönt. halsmusklerna slappnar av (det är där de spänner sig när de blir nervösa) o därmed släpper en del av smärtan som kommer av att de spänner sig. massagen kan också ta bort fokus från ev. bukrörelser som kan vara orsaken till den oro som hon känner.
jag brukar även massera mina fölston vid svansroten.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 453
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 896
Senast: em-pirre
·
Hästhantering Jag har ett 14-årigt sto (som jag haft i nio år) som för det mesta är snäll och inte bråkar mycket vid hämtning i hagen. Oftast går hon...
2
Svar
27
· Visningar
7 739
Senast: purity_666
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 928
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka