Sparkande i boxväggarna

Det låter som en PMS kärring du har...jag har fått bukt med såna genom att ge dom munkpeppar eller "Regulate"(en örtblandning för hormonella obalanser)

Typiskt är ju att det alltid är ston som står o piper o slår.... :angel:

första boxen hon stod i här var stoooor.
hon sparkade.
den andra var också stooor.
hon sparkade.
den hon står i nu är lite mindre (smalare)
hon sparkar fortfarande (dock får hon inte lika mycket kraft i sparkarna)

tro mej, jar har tänkt.
lösdrift är helt uteslutet.

den enda anledningen vi kommit fram till är att hon helt enkelt inte tycker om andra hästar, hon är lite av en ensamvarg. rider vi med nån, är hon aggressiv mot häst(arna) som är med, är vi i ridhuset, och rider förbi nån som går innanför spåret, lr tvärtom, är hon aggressiv, hon är aggressiv mot andra hästar i hagen

jajamensan, sådan örtblandning, vilket märke är det?
jag ger henne för tillfället en av dodson&horrells örtblandningar, de säljs på galoppen, dock i annat syfte

Jag har en valack som inte gillar andra hästar. Han är rädd för andra hästar och känner sig lätt trängd och hotad. Speciellt när han står inne i boxen och någon häst passerar utanför på gången, då smäller det. I hagen vill han ha mycket utrymme runt sig, det samma gäller när vi rider. Jag får se till att ingen kommer för nära, han sparkas inte då men hotar de andra och kan bitas.

Om hon nu inte gillar andra hästar finns det ju inte så mycket du kan göra mer än att ställa henne i en box utan grannar och för mycket spring utanför av andra hästar.

Min gamle Abbe har dock i år fattat tycke för en sommarbeteshäst och han är verkligen dökär i honom, han kan stå och skrika efter den hästen hur länge som helst. Det är andra gången i hans liv han fattar tycke för någon annan häst och båda gångerna är det hästar som kommer att lämna gården efter sommaren.

Visste jag inte bättre skulle jag köpa den hästen bara för att min gamle enstöring gillar honom så mycket, men det kan man väl inte göra egentligen....

/My

Har du provat de övriga tipsen jag hade? Att lära hästen att sparka på saker på kommando och liknande? Eller har du bara utgått från att det är ett PROBLEM, och inte ett ouppfyllt behov?

Min häst gör precis som din, så gorde även hennes mor.. :crazy:
Nu står hon utan boxgranne så nu är hon lugn! :)
Har du ingen möjlighet att ställa henne där hon får vara ifred?
Annars tycker jag du ska som tidigare föreslagits, sätta upp gummi väggar!
Det är inte särskilt bra för på¨llens ben att stå och slå regelbundet! :(

Jag vill ogärna uppmuntra honom till ett sådant beteende och ja jag anser att det handlar om ett problem!!!

Har man den inställningen så får man leva med såna här saker. Vissa hästar har väldigt underliga behov, då får man hitta en lösning för att hästen ska få utlopp för behoven på ett säkert sätt.

Hästar måste få vara sig själva, även om det innebär saker vi inte tycker är så himla roliga.

Men det är ju bara min åsikt.

/Jenny - vars häst tyckte det var roligt att bita, sparka och stegra.

jajamensan, sådan örtblandning, vilket märke är det?
jag ger henne för tillfället en av dodson&horrells örtblandningar, de säljs på galoppen, dock i annat syfte

Dodson&Horrell har ju också en sådan örtblandning med munkpeppar och annat. Stroppy Mare tror jag att den heter... :)

Mvh Huntress

Givetvis kan det vara så. Tror att de allra flesta hästar sparkar pga stress och "obehag" i stallet, som kan bero på allt från fel boxgrannar till att hästen helt sonika avskyr att vara inne.

Ville bara poängtera att det inte alltid handlar om ett rent "problem", utan att det ibland kan vara att hästen helt enkelt har ett behov av att sparka, dunka eller vad det nu är för "ovana" hästen har.

Ok... Jag läste nog inte så noga! :o :smirk:

Humlan vill inte ha några boxgrannar alls... Slipper hon det står hon i ro... Annars så irreterar hon sig hela tiden på vad de gör och det räcker med att de tittar på henne så smäller det i väggarna.. :crazy: hennes mor var precis likadan.. :smirk:
Just nu är det inget problem, eftersom hon kan stå utan granne, men om det kommer fler hästar i stallet vet jag inte riktigt vad jag ska göra... men det är väl kanske dumt att börja oroa sig för det nu?! ;) :angel:

Din "metod" du beskrev som åtgärd på hästens sparkande i väggen lät nästan lika illa som barrering i mina öron... :mad:
Försök att ta reda på orsaken till beteendet istället..
*suck*

Jag har faktiskt använt så kallat kedja på en hingst som konstant stod och slog i väggarna och det spelade ingen roll vad vi gjorde, vart han stod, hur mycket han fick vara ute (dessutom stod han i hagen och slog på staketet) :crazy: Tillslut fick vi nog och satte fast tunnare kedjor på benen... typ pärlhalsband... Han fann det obekvämt/otrevligt at stå och slå eftersom kedjar killade honom och pillade honom.. ;)
Tycker iallafall att i det fallet helgade ändamålet medlen.. :)

Jo, det är säkert många som använder sig av liknande metoder fast jag måste säga att det lät ganska hårt.
Kan man hitta en förklaring till VARFÖR hästen håller på så är det ju betydligt smidigare + att jag tror att både hästen och jag skulle sova goáre den natten.. :D ;)

Inte hårade än vad hästen sparkar i väggen.. :p
Självklart ska man försöka ta reda på varför... men sparkadet kan vara en beteende störing som vävning och krubbitning och har de väl börjar så är det svårt få dem att sluta!

Kedjan i vårt fall gjorde inte hästen på något sätt illa, den var bara obehaglig när han sparkade.. Han gick med dem och brydde sig då inte om dem då.. :)

min häst gillar oxa att stegra, rulla tunnor, bita på grenar, träd och kompisar i hagen. Han får relativt stort utlopp för sina behov att vara häst, men jag vill ha en säker häst i samband med hantering och därför tillåter jag inget sparkande och bitande (knappt kliande) när jag hanterar honom delvis pga av att min snart 2-åriga son ofta är i stallet. Men som sagt alla är vi olika :D!

Men jag tror inte det skulle hjälpa boxkickningen att lära honom sparka på kommando, han får ju sparka så mkt han vill hela dagarna i hagen och ändå hjälper det inte! :confused:

Liknande trådar

Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 304
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar