Sparkande i boxväggarna

G

GoddessOfLove

Ja vad gör man...?

d är inte så att hon sparkar vid fodring, utan med jämna mellanrum var 5:e minut...
spelar ingen roll vilken häst hon står bredvid, hon tycker inte om nån utav dom... hade de varit småkickande javisst, men nu är det *iiiiiiiihhhh* *dunk dunk* o sen går boxväggen sönder... :crazy:

de va nån som nämnde nån grej man fäster runt bakbenen med ett kort snöre med en kula på som gav hästen en snärt när den sparkade, räckte o ha på den 1-2 dar lr nått... men frågan är ju om den snärtar till på del ställe, senan lr nått... har dessutom inte hittat en sån grej nånstans...

nåå vad säger ni?

Hej!!

Jag skulle försöka att täcka för väggen mellan hästarna så att hon inte ser sina boxgrannar. Du skriver ju att det inte spelar nån roll vem hon står brevid så det är nog det enda jag skulle tänka mig att göra.

vi har provat. :crazy:
hästen hon står bredvid nu är en 34-årig valack, snäll, trevlig o pigg häst, står han o nosar på henne slår hon, står han i andra hörnet o sover slår hon..

Det kanske inte är hästkompisarna som är felet? Kan ju vara så att hon inte trivs eller har klaustrofobi (stavning?).

Tog hand om en häst förut som bara sparkade och sparkade i spiltväggen. Tror att ägaren testade det mesta ordinära men inget fungerade. Tillslut efter lite efterforskning så visade det sig att hans tidiga ägare hade stått och piskat honom i spiltan flera ggr per dygn... :mad:

När min häst flyttade till sitt nuvarande stall så stod hon i en lite mindre box mot vad hon var van vid. Hon sparkade jättemycket då... Sedan blev en av de större boxarna ledig och jag flyttade henne dit, då blev det helt tyst...
En tankeställare bara...

Vu har hängt in däck till hästarna så att när de sparkar inte gör någon skada på sig själva eller boxväggen. Det har funkat ypperligt.

Har du testat att hänga in någon aktivitetsboll eller liknande?
Kan ju ha blivit en ovana eftersom hon fortfarande sparkar eäven om hon inte ser hästarna. Försöka få henne intresserad utav annat.
Hoppas du hittar en lösning snart.

Eftersom du verkat prova att byta granne osv så skulle jag täcka för så att hon inte ser sina grannar.Detta för att minska stressen hos hästen. Eftersom det ofta blir ett stressmoment .Sedan skulle jag klä väggarna med gummimatta.Dessa kan finnas att få tag i billigt.Gammla rullband funkar bra.
Detta gör att risken för skador på hästen och inredningen minskar.Och det låter heller inte lika illa :)

Som några andra nämnt så kan du prova med att klä väggarna med gummimattor. Vissa hästar lär sig och tycker det är roligt att föra lite liv och sparkar i väggarna... En ovana med andra ord. Skulle det vara så så kommer hon att sluta när gummimattan kommer upp. Det blir inte samma ljudeffekt helt enkelt. Är orsaken en annan så kommer hon att fortsätta sparka men både hästen och väggen sparas när mattan finns på plats.

Och att täcka väggen så att hästen inte ser grannen är också att rekommendera. Det tar bort mycket av de signaler som hästar sänder till varandra genom kroppsspråket... signaler som vi inte uppfattar...

Det där med att hästar tycker det är roligt att sparka i väggarna för att få uppmärksamhet tror jag är tveksamt. Tittar man på en häst som sparkar i väggen så ser den inte direkt nöjd ut.

En annan sak är om hästen bara gör det vid fodring...

Roligt och roligt... Kanske lite dumt utryckt men faktum kvarstår att vissa hästar utvecklar den ovanan... Kanske skulle skrivit för att ha något att göra... Just ljudeffekten verkar vara det som utlöser beteendet. Att då klä väggen med gummi brukar bryta ovanan.
Precis som krubbbitning och vävning är stallovanor så utvecklar vissa hästar ovanan att sparka i väggen med jämna mellarum...

I detta fallet lät det på trådskaparen att det kunde vara just ett sådant beteende. Ett skrik och en spark i väggen... tyst en stund och sedan ett skrik och en spark i väggen....
Jag har sett detta beteende hos flera hästar i olika stall och nästan utan undantag har beteende upphört när gummimattan kommit upp.....

Att du ens funderar på en sån lösning som du beskriver gör mig illamående.

Hästar gör det dom gör av någon anledning, för att fylla ett behov eller påvisa en önskan om något. Exakt varför din häst sparkar är svårt att veta. Men betänk... Är något fel måste det åtgärdas. Hon kanske inte vill vara inne, helt enkelt? Det är tråkigt att stå inomhus = mer utevistelse, kanske lösdrift. Hon kanske inte trivs med de hästar som finns i stallet, hon kanske inte vill ha hästar tätt inpå sig när hon är "fast" i en box. Då får man fixa en lösning, helt enkelt.

Kanske tycker hon det är roligt att sparka, att hon gillar ljudet och att vifta med benen - så lär henne det och gör det under kontrollerade former. Min häst älskade att sparka på saker som lät; vi hade en dunk som vi sparkade runt när han var på det humöret. Han fick också lära sig att vinka och vifta med frambenen med hjälp av olika kommandon.

Hitta orsaken till problemet, hitta en lösning på problemet = häst som inte sparkar i boxväggen. Trycker man bara ner problemet skapar man en mental spänning i hästen, som (om man har otur) kan eskalera till ett onödigt stort och jobbigt inslag i ens vardag.

håller med!!!

min pålle sparkar oxå, vilket varken är bra för boxen eller pållens ben! :( har satt för en plyfaskiva mellan min häst och hans granne, men det hjälpte ej, så till hösten när han kommer in ska jag hänga upp däck runt hela boxen med lite vatten i (han hatar vatten) så kanske han lugnar sig! Dessutom ska han få gå ute lite längre period, ev oktober ut och släppas tidigare, ev april! att fästa saker på hästen som ska straffa den när den sparkar tycker jag låter obehagligt och farligt, dessutom strider det mot lagen (enligt vetrinär), testa hellre gummimattor el däck!

Du säger att man inte ska straffa hästen, men ändå så ska du använda vatten - som din häst hatar - för att få din häst att sluta?

Begriper ärligt talat inte hur du kan påstå att du håller med mig?

ok fel uttryckt! min häst ogillar vatten i de situationer det kommer oväntat! om han sparkar mot ett däck och det svätter lite vatten på honom, undviker han kanske det nästa gång (hoppas) men utan att bli skadad! olika bindningar i boxen tycker jag som du låter obehagligt, men jag ursäktar att jag svarade att jag höll med dej om du nu tycker att vatten är lika obehagligt! :bow:

Jag tycker det är fel att använda den typen av metoder, där man spelar på att hästen tycker att nåt är obehagligt. Varför inte hellre vända det till något positivt, där hästen får sitt problem löst och/eller sitt behov tillfredställt?

Skulle inte alls bli förvånad om den metod du beskriver kommer att skapa ännu fler olustkänslor för hästen rörande att vistas i boxen. Att hästen slutar sparka kommer inte spela nån roll; ty problemet finns kvar.

1. Så mycket utevistelse som möjligt i så stor hage som möjligt med lämpligt antal hästkompisar. Hästar är överhuvudtaget inte gjorda för att stå inne.

2. täck för in till grannarna

3. sätt gummimatta på väggen. Detta är ju dock att "bota symptomen" och löser inte grundproblemet

Jag hade en ponny som betedde sig som du beskriver, och hon var i "naturlig miljö" (dvs stor hage med andra hästar) ALLTID absolut lägst i rang. Beteendet i boxen såg ut som riktigt "surkärring-pip o sparkande" men försvann direkt med täckt vägg till grannen, så troligtvis kände hon sig mkt trängd och stressad när hon inte kunde komma undan och tog ut det genom att sparka i väggen

jovisst finns problemet kvar, men när man står och absolut INTE har en aning om VARFÖR hästen gör som den gör, är det då inte bättre att förhindra skador på både häst och inredning? Eftersom jag tyvärr ej har möjlighet till lösdrift och är beroende av min stallplats måste en lösning finnas och det snabbt. Ideen med däck kom för övrigt från min vetrinär! Men jag ser inte detta som en slutgiltig lösning, bara tillfällig, eftersom jag inte förstår varför min häst beter sig som den gör periodvis!

Liknande trådar

Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 304
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar