Sparkande häst

M

Minimee

Har en häst som har en tendens att sparka i boxdörrar och väggar hela tiden.
Efter ett tag blir detta väldigt jobbigt att lyssna på.. ger man han hö så han blir nöjd eller klappar han så slutar han en stund. Så ibland är de mat o ibland uppmärksamhet..

Hur ska man få detta att sluta? Har provat det mesta snart tycker ja men han slutar inte.. Klä in boxen i nåt så det inte låter så mkt så han ger upp? Eller hur ska man göra.. tips?

Sv: Sparkande häst

Gör nåt åt orsaken istället för att dämpa symtomen.

Mer utevistelse? Mer mat? Mer motion? O.s.v., det kan bara du svara på.

jag skulle klä in boxen i någon slags gummi enbart för att jag sett hästar sparka sönder sina framben (främst ytligt då men det är ju inte roligt för det) när det kommit in i sådant beteende.
min ponny var en sådan, uppmärksamhetsnarkoman om man frågar mig, han blev inte nöjd förräns någon gav med sig och han fick vara "med" eller fick något, sjukt enerverande. han fick aldrig något, jag struntade i honom, tog ett tag men han slutade faktiskt. väldigt svårt när man stod inackoderad och folk inte orkade med det och ändå gav honom något, då visste han ju att fortsatte han sparka fick han antagligen något att tugga på.
han tog dock upp beteendet när han fick flytta till ridskola, dock mest när det var mycket folk, han bankade och bankade och bankade tills någon förbarmade sig över honom och kom och helst bara stod utanför.

Han går ute hela dagarna, med massor med mat och han höll på så här även när han fick mer motion än han får idag.

Breccia:
Ja de är de jag försökt med o va envis o inte ge honom nånting men sen slutar de ju med att nån annan tröttnar o ger honom nåt nån dag när jag inte är där. O sen börjar de om igen..

Jag fick hem en häst som hade den fula ovanan att sparka i väggarna och boxdörren. Matten brukade ge hästen hö varje gång hon slamrade... Hos mig åkte hon ut varje gång hon började bångla, till en liten rasthage. Det var inte det hästen förväntat sig och efter 1 vecka hade hon lärt sig det och undvek att låta alls. Det gäller att vara konsekvent och ta ut hästen direkt. Sen när maten var inlagd tog jag in hästen igen. Det går att ändra beteende ;)

Jag skulle nog dels satt in en gummimatta för att dämpa ljudet så att man kan stå ut med det längre, fullkomligt skita i hästen när den håller på då och sätta upp en lapp (där hästen inte står när den bankar) där det står att man inte ska ge henne/honom någon uppmärksamhet, godis eller mat och be dem i stallet vara tålmodiga med detta :)

Varför det när det uppenbart gick att få hästen att sluta genom att leda ut den varje gång istället?

Ok får testa detta kanske.. blir ett väldigt spring då men hjälper de så är de ju bra!

Jag tycker att Pirajas lösning verkar kalasbra för att få hästen att sluta med detta oönskade beteende. :bow:
Det blir mycket spring skrev du men kom ihåg en sak man har inte hästar för att vara bekväm utan för att umgås och trivas med och ta ansvar för.
Hoppas du återkommer med uppdatering hur det går för er.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 269
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar