Sv: Sparkande häst i transporten
De gånger jag har tyckt, att jag behöver vara med hästen i transporten, har jag stått framför bommarna.
Skulle heller aldrig ens fundera på, att starta ett ekipage där jag misstänker att hästen panikar ut totalt, då är det mera träning som gäller.
Med en videomonitor kan jag inte ge det stöd och den trygghet hästen kanske behöver.
Jag åker absolut inga långa sträckor, utan står i släpet när vi tränar. Då kan det bli frågan om ett par tiotal meter när man kör runt på stallområdet. Samtidigt så ser jag hur hästen funkar i transporten, hur den står, balanserar sig osv, för att kunna ge den en bekvämare åktur sen.
Visst kan lösningen vara en hästkompis, men då gäller det att ha ett släp som får dra två hästar, en chaufför som har körkort för detta, och en snäll häst(min är väldigt osäker på andra hästar och därmed lite ilsk mot dem, skulle nog inte velat ha en annan häst jämte henne i en transport.......)
Men när det gäller lastning och lastträning, så är lösningarna lika många som hästarna vi lastar, så det gäller bara att hitta den som funkar bäst.