Sparkande häst i transporten

bigganl

Trådstartare
Finns det någon som har ideer om hur jag ska träna mitt sto att sluta sparka med frambenen när hon åker transport. Vissa hästar sparkar lite, det kan jag stå ut med men den här hästen sparkar oavbrutet. Hon sparkade i 35 mil i våras och hade gjort hål i golvet upptäckte vi när vi kom fram. Som tur var hade hon inte skadat sig. Själva lastningen är inte problemet utan så fort transporten är stängd börjar hon slå. Hur ska jag träna detta? Alla råd tas emot med stor tacksamhet.

Sv: Sparkande häst i transporten

Börja om med att last träna henne. Låt henne bara stå i transporten korta stunder och gärna med dig dom sällskap. Låt det inte gå så länge att hon hinner bli otålig och börja sparka. Lasta ut och beröm!
Träna så, så länge det behövs och förläng tiden eftersom. När ni kommer till läget när man ska börja köra, gör det bara en superkort bit och med dig i transporten. Se till att ni kommer tillbaka till stallplan där ni lastade på. Detta blir en positiv upplevelse för hästen "OK, jag fick åka låda en bit, men nu är jag hemma igen".
Typ så här har jag byggt upp förtroendet för min häst, då hon oxå var rädd att åka och lasta. I början var hon så stressad så hon bara skakade i transporten(man kunde se att t o m släpet vibrerade)men har med träning nu blivit mycket bra.
Lastar och åker relativt långa sträckor med henne nu, och det gå alldeles utmärkt. Går t o m att lasta och köra + lasta av henne själv.
Det viktigaste när man ska träna in något nytt, som är förknippat med "obehaglighet" för hästen, tycker jag, är att man inte låter dom falla tillbaka till det gamla beteendet. Då blir ju som träningen ganska onödig.
Se till att första träningspassen blir korta så att hon inte hinner stissa upp sig och bli otålig.
Har du hö i transporten? Om inte, kan det vara en lösning i början så hon får nått att plocka på. I regel om dom är väldigt stressade(fast det kanske inte syns utåt) så brukar dom inte ta emot godsaker eller nått ätbart.
Det positiva med det är, att då vet man att dom är uppe i varv, och då är det bara träning som gäller. Jag tycker inte att transportering ska vara konstigare än sadling för hästen och hur mycket tränar man inte med sadeln innan man rider, men inte med släp innan man kör???
Hoppas att det går bra för er. Lycka till(oj vad lång det blev....)

Tack för ditt svar. Jag var också inne på att träna själva lastningen först. Förra ägaren har lastat ett par timmar åt gången och de har visst vinchat in henne någon gång. När jag hämtade hem henne lockade de in henne med godis. Inget vidare tycker jag, men hon var inne på 2 minuter. Hon är inte alls nervös eller orolig när hon är i transporten, bara sur och irriterad över att vara där.
Men själva lastningen är nog lösningen. När hon lär sig bli lastad utan mutor eller tvång står hon antagligen mera stilla.

Det är absolut livsfarligt att åka i en transport med en nervös häst! Mellanväggen kan brista och hästen kan även hoppa så att den lägger sig på dig eller sparkar dig livshotande!!!!!
Vill man se att hästen har det bra är videomonitor bättre.
Behöver hästen sällskap, låt den åka tillsammans med en annan häst.

De gånger jag har tyckt, att jag behöver vara med hästen i transporten, har jag stått framför bommarna.
Skulle heller aldrig ens fundera på, att starta ett ekipage där jag misstänker att hästen panikar ut totalt, då är det mera träning som gäller.
Med en videomonitor kan jag inte ge det stöd och den trygghet hästen kanske behöver.
Jag åker absolut inga långa sträckor, utan står i släpet när vi tränar. Då kan det bli frågan om ett par tiotal meter när man kör runt på stallområdet. Samtidigt så ser jag hur hästen funkar i transporten, hur den står, balanserar sig osv, för att kunna ge den en bekvämare åktur sen.
Visst kan lösningen vara en hästkompis, men då gäller det att ha ett släp som får dra två hästar, en chaufför som har körkort för detta, och en snäll häst(min är väldigt osäker på andra hästar och därmed lite ilsk mot dem, skulle nog inte velat ha en annan häst jämte henne i en transport.......)
Men när det gäller lastning och lastträning, så är lösningarna lika många som hästarna vi lastar, så det gäller bara att hitta den som funkar bäst.

Det stod en väldigt bra artikel i Ridsport för ett tag sedan..

Det var en man i Tyskland som började fundera över detta med vävning hos hästar..
Han satte upp en spegel i boxen hos dom o 97% slutade.. Av 200 hästar!

Han hade även använt detta simpla men acks å geniala trick på hästar som hade svårt att stå stilla i transporten!
Finns speglar som inte är i glas så att det är säkert att sätta upp!

Prova gärna o berätta hur det gick! Har inga problem med mina men detta är ett tips som jag kommer bära med mig!

Ja, en spegel kanske inte vore en dum ide. Men transporten är inte min. Jag lånar när jag behöver den och de kanske inte vill ha en spegel där. Men tanken är inte dum. Hästen krånglar och skrapar/ vevar med frambenen jämt när hon är ensam i stallet och står på stallgången men när de andra hästarna är där står hon still så det kan vara sällskapet hon saknar.

hon verkar vara flockbunden.. träna bort det, hästen ska kunna vara ensam. det kan lösa transportproblemet också..om inte så är det bara att låta henne stå i transporten tills hin lugnar sig.. ta ALDRIG ut henne när hon sparkar å beter sig som en idiot. då lär hon sig att om hon gör så får hon komma ut.. lär henne i stället, om hon sköter sig..då får hon komma ut..

vi har samma slags betende hos våra hästar min polle stog och panka ända från tranås till göteborg när vi hemta han men när vi kom till liseberg då slutade han, nu gör han det bara när vi nästan är hema ungefär som att han säger hallå skynda på jag vill hem. tyvärr står han även och vevar hemma i boxen (e snart egenom plankorna, har som tur va bytt box nu =/) för att få uppmärksamhet.

mitt tips är att åka långt och att ha fönster på transporten det är oxå uppskattat av min polle.

Många goda råd men jag håller med att lastträna hästen helt från början så att hon kan bygga upp sin eget självförtroande. Det är onaturligt att åka transport för dem och att sparka i transporten är en typ reflex till vad hon tycker inte om (som en "tick"). Att ta tid att visa henne att hon kan lita på dig kommer hjälpa er båda. Har tålamod och inte har stora krav i början. Om du är seriös och jobba med där här odenligt går det över kanske fort.

Quote från PP: Take the time it takes, so that it takes less time!

Samtidet som e_s_t_e_t sa, om hon är flockbunden måste du OCKSÅ träna bort detta problem.

Lycka till och skriva hur det går i framtiden

sån är min. Precis likadan!!!
Men hon slutar att sparka när man åkt en bit, så det gäller att komma iväg snabbt när man väl lastat!!!
Vi skall åka i väg på nh kurs nu i helgen och då skall jag prova med ett hönät, så hon kan pilla, kanske kan lugna sig lite, om hon har ro att äta vill säga!

Försök att tränna lastning du också. Det värsta man kan göra är att "komma iväg snabbt". Tabort problemt (lastning) så går resten bättre. Även om dem går in rätt så lätt men har svårt att står stilla, det finns ett problem liggade. Bygga upp deras självförtroende. Det kanske ta några dag/timmer men det är värt det. Att ha en lung, stilla stående häst i transportet är.....underbart.

Nja, visst kan hon ropa på de andra hästarna någon gång, men jag rider i stort sett alltid själv ute i skogen och på ridbanan med och inte bryr hon sig då om att hon är ensam. Lastträning är nog det som gäller antar jag.

min häst blir aldrig lastad med tvång, går bara rakt på...och står stilla.
Men ändå skrapar hon som en idiot när vi kör, så jag tror inte det har med själva lastningen att göra, utan mer klaustrofobi...!

Skrev ett svar tidigare om henne(men hade då ej läst ditt svar!)

men hon är likadan i stallet....det har inte med själva transporten att göra, hon e rastlös...
Så det med att träna lastning tror jag inte på personligen.
Funkar kanske på vissa, men hennes problem ligger inte där...
Utan hennes problem är att kunna slappna av....
Vi får se hur hon är när hon åker hem i morgon från kursen vi e på nu i helgen, hon har inte skrapat nått sedan vi åkte transporten ner dit i morses.
Utan nu stod hon still på kursen..*imponerad*

ok, men ha henne i transporten tills hon lugnar sig, om du tar ut henne när hon far runt och krafsar och har sig kommer hon lära sig att d sär så man gör för att få komma ut. Istället ska su lära henne att, om man står lungt och stilla då får man komma ut..

Jag läst i andra tråden att hon stog still. Hurra! När jag sa tidagre om lasttränning det menar inte bara att lasta. Hästen måste kunne står lungt i transporten innan vi ta ut de eller att vi stänger in de. Om du var på kursen då lärde dig kanske lite om trycket och släp efter i rätt tid, eftergift osv. Det gäller samma med transporten om du lasta henne och hon gå på lungt och fint. ta ut henne om hon står still. Sen ta det lite längre att stänga in henne, men inte åka nånstans, när hon stå still ta ut henne och så vidare. Gradvis ta det upåt. Jag hålla med att det är själva klaustrofobi som är problemet.
Jag själv har haft en häst som lasta själva (altså gick in i transportet själv utan att vara med honom), stänga, igen problem, men så fort jag åkt 100 meter gick han över bomen. Vi gick bakåt steg för steg och upptäckt att det var att binda upp honom som var problemet. Man kan gör det så länge vi var där. men så fort vi försviner och han inte ser oss, smack! Det var inte alls transporten som jag trode det var. Där för sa jag att ta det framåt steg för steg och hitta vad det är för hennes problem. NH kurser är en väldigt bra start. Lasttränning är mycket mer än bara gå på. Hoppas att någonting hjälper...

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 202
Senast: D&D
·
Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 955
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama