Sparkad, trasig bog, ett års vila...

castle_bar

Trådstartare
Åhh, nu behöver jag verkligen läsa era solskenshistorier om hästar som blivit BRA efter liknande skada...

Såhär är det; älskade lilla hästen våran blev sparkad på bogen för drygt en månad sedan. Hon blev halt och vi tog ut distriktsvet. som kollade på henne och sa att vi skulle låta henne vila i 3 veckor, och var hon inte bättre då så skulle vi åka in till klinik och röntga.

Hon blev bättre efter 3 veckor, såpass bra att vi började skritta henne lite smått och hon sprang runt och busade i hagen utan att halta.
Men så gick det ett par veckor igen och då verkade hon ha jätteont.
Så vi ringde till kliniken, fick tid direkt pga ett återbud :bow: och åkte in.

Vet. började med att se henne skritta och trava, fast traven gick ju inte ens för hon har så ont. Sedan kände han på bogen och hon ömmade rejält.
Det syntes inget på röntgen men på ultraljudet så såg vet. att skelettet var "flisigt" högst upp samt att det var vätska/luft under senan. Vet. sa att det inte alls såg bra ut, men att den enda behandling man kan ge är vila. Antagligen upp till ett års vila. :(

Vi ska tillbaka om 6 veckor för att se hur det ser ut då. Vet. sa att han inte var säker på att hon kan bli bra igen, och att vi ska åka till Skara till någon expert på bogskador om det inte ser bättre ut om 6 veckor...

Någon som varit med om liknande? Hur har det gått?
Det känns verkligen jättetråkigt, visst det kunde ha varit värre, men jag tycker så synd om henne, hon ÄLSKAR att arbeta och bli riden och helt plötsligt, PANG, får hon en spark som innebär ETT ÅRS vila... om hon någonsin blir bra!

Sv: Sparkad, trasig bog, ett års vila...

mja, en häst som blev sparkad på nedre delen, så det åkte ur en liten BENBIT ur såret... :eek:
den är i himlen men av andra orsaker...

men om det är taggar så borde man väl kunna gå in i "slipa" rent?

låter inte ett år rätt länge om det "inte ens" är en fraktur?

hoppas allt löser sig!!!

Jaa du, jag vet inte men jag får hoppas att hästveterinären vet vad han talar om!

Vi får väl se vad den där experten säger också, men enligt veterinären som kollade på henne inne på kliniken så var det bara vila som gällde. Långvarig vila, upp till ett år sa han... och det var inte säkert att hon kunde användas som ridhäst alls längre... :(

Hon får Butta nu och ska ev. få cortison men det beror på hur det ser ut vid nästa besök, sa vet.

Jag hoppas så innerligt att hon kommer bli helt bra... det är så fruktansvärt ledsamt redan som det är!
Den hästen tycker inte om att inte bli riden... hon älskar att hoppa och hon charmar alla ute på tävlingar med sitt speciella utseende och sin vilja av stål!
Tack vare den viljan brukar hon hoppa till sig segern eller iaf placering trots att hon egentligen är mycket mindre och klumpigare än alla andra... fina lilla hästen!!!

kaboom-1.jpg

fiiin :love:

ett tips om det tar så lång tid kanske är back on track... skyndar ju läkningen liiiite iaf (mer blodgenomströmning)...

en tränare sa en gång "det är bara bra hästar som gör sig illa"...

bogskader är svåra.... min blev pensionär just pga upprepade skador på bogmuskulaturen. han blir inte bra, muskeln är förkortad och stel, är alltid stel på morgonen innan han fått röra sig.

dock var det ingen skada av yttre våld, utan han fläkte sig. blev ganska bra och fläkte upp igen, blev bra och fläkte upp.....

har du testat att spruta bogen?

min har ärrvävnad som jag ska till vet. å fråga lite om...

nu vet jag inte EXAKT vad man sprutar med, finns ju annat än kortison... men för att lösa upp ärrvävnad (minska) så kanske det är nått annat...

det går rykten om att det ska komma som ett bogskydd!!!
(fast det hörde jag i våras/tidig sommar)... hoppas något lanseras då ;)

annars så ja, sy fast paddar under ett bogskydd! typ sånna stora fluffiga...

Jag har fatiskt en liten solskenshistoria, dock om ett föl som blev sparkad när hans mamma och en annan pålla hamnade i slagsmål så hamnade han mitt emellan...

I varje fall så blev han sparkad och det såg ut som att hela vänstra bogbladet låssnat och han stödde inte alls på benet och såg ut att vilja dö på fläcken...
Jag har nog nästan aldrig varit så orolig i hela mitt liv då det var älsklingshästens första föl som jag verkligen fäst mig vid...
Vi ringde vet. med en gång och han kom på stört, kände på benet och var inte säker på om det var brutet eller inte, och sa att det inte fanns så mycket mer att göra än att låta mamman och fölet stå i box. Mamman som annars går ute året om och blir "helgalen" om hon så blir tvungen att stå inne över natten gillade det inte då hon gillar att röra på sig...:angel: I vart fall så blev det boxvila i 2 månader och mamma häst var rena rymdraketen när jag skulle rida, fölet såg så jätteledsen när han var tvungen att stå inne och han hade märkbart ont. Men sedan började han gå lite försiktigt på benet, sedan trava lite inne i boxen och med hjälp av medicin så blev han snabbt bättre.
Men sedan när han började göra krumsprång inne i boxen så blev han halt igen, men vi kunde ju liksom inte binda fasst han så att han inte skulle röra på sig.. :D
Men senare när han börjat gå riktigt hyfsat så blev det en böld under huden som det sedan blev hål på som var fyllt med var... Vi "tömde" den och tvättade rent två gånger om dagen och den försvann efter ca. 2 veckor och är idag helt återställd!
Förväntas bli tävlingshoppare när han blir stor, saknar honnom så mycket...
Sätter in en liten bild innan skadan, så ni får se den lilla sötnosen!!

namn: Strike
Welsh född sommaren-06 e. Simberg Hobnob u. Simberg Stella

Hoppas allt ordnar sig för din jättevackra pålle!! Kan inte göra mer än önska er Lycka till, men som sagt, hoppas allt blir bra igen. :)

Senast ändrad:

Min förra häst skadade sig i hagen när han var tre år. Han kom inte som han brukade och när jag hämtade honom så visade det sig att han var förlamad i höger fram som bara hängde. Vi, jag och stallkompisar fick på något vis in honom i väntan på veterinären. Det var början på veckor med veterinärer, vila, mediciner osv. Blev inte bätte, utan han var jättedålig och allmäntillståndet blev också sämre. Fick åka till strömsholm där han var "inlagd" i två veckor. till slut kom dom fram till var felet var, han hade muskelbristning, muskelfästeskada, ledbandskador, senskada, och ligamentskador. Nu hade han börjat kunna stödja lite igen och vi fick åka hem med orden att nu är det upp till honom, vi kan inte göra mer och det ser INTE bra ut. Mer än två månaders boxvila, där han bara fick gå ur boxen vid mockning samt hältkontroll en gång i veckan. Han började bli piggare och piggare men fortfarande halt. Började tappa sugen totalt när dagen D kom, Skulle som vanlig göra veckokontrollen och i stället för att höra att han fortfarande är halt så hörde jag: "det är en väldigt ohalt häst du har" och efter det var han inte halt en enda dag....:D det enda som syntes var tre "hål" i bogen, ärrbildningar i muskeln. Inget som han led av alls och han gick sen msv dressyr och 120 hoppning...

Lycka till!!!!!

En bekants häst fick en spark på bogen med rejäl spricka. Så illa att han fick stå i en typ av hängmatta. Kommer inte ihåg hur lång konvalecens, men det var länge...Idag tävlas ponnyn i dressyr

det går rykten om att det ska komma som ett bogskydd!!!
(fast det hörde jag i våras/tidig sommar)... hoppas något lanseras då ;)

...

Det finns det faktiskt! När jag var nere på western-SM fanns det återrförsäljare där som sålde det... Kunde de ha hetat tystberga rid och trav??

En bekant till mig hade ett 1½ årigt sto som kom lös och blev påkörd av en bil. Det trasade sönder hennes bogmuskulatur,samt skadade ena kanten av bogbenet... utgången var mkt oviss.

Hon har nu börjat ridas just och ingenting tyder på att hon har några problem efter skadan. Men så fick hon ju över ett års vila oxå

ah coolt då kanske de har börjat komma!!!!

det skulle finnas som mössor oxå... asså som utställningshästar har, som ett bog å hals-skydd å sen över öronen!!!
det är ju oftast där de värsta spänningarna sitter!

sån ska jag köpa isf :)

eller... min behöver ju helkroppsvarianten ner till karlederna ;)

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 804
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka