Sparkad av hästen- HJÄLP

Lenis

Trådstartare
Min foderhäst sparkade mig rätt illa för en vecka sen. Enligt vad ägaren tidigare sagt (har haft honom ett halvår) ska han aldrig ha sparkat nån när hon haft honom. Det hände i boxen, jag gick runt & pysslade och när jag var bakom small det- ordentligt. Ingen liten kick utan en smäll helt enkelt. Trodde jag skulle dö av smärtan, åkte ambulans & hela köret. Skelettet var helt men resten av knät är fortfarande tveksamt, går på smärtstillande & hela köret.

Min medryttare har tagit över helt under tiden jag är borta (världens underbaraste människa som alltid kommit kanonbra överens med hästen).

Var och hälsade på en liten sväng i stallet idag. (Med dubbelt smärtstillande i kroppen för att palla kan tilläggas.) Hästen betedde sig mkt aggressivt mot sin gamla boxgranne, har aldrig hänt nånsin att han lagt öronen bakåt mot en annan häst innan. Stallpersonalen vågar inte gå in till honom eftersom han visar aggressiviteten så tydligt, och aldrig gjort det innan. Medryttaren har ock inte haft några problem..

Vet varken ut eller in men mest är jag tveksam om han fått nån "knäpp" (lät ju väldigt vetenskapligt..) på äldre dagar (han är gammal). Vet inte om jag kan lita på honom igen. Tänkte inte alls så när det precis hänt, "han menade det inte", men faktum kvarstår att han inte hotade utan sparkade hårt och att han nu är konstitg aggressiv och jag måste ha en häst som stallpersonalen kan sköta. Vet varken ut eller in.. Snälla nån som har ett råd..??

Sv: Sparkad av hästen- HJÄLP

Hej!
Det lät inget vidare.

Tänkte bara berätta om inhyrningen som står i vårt stall. Han är normalt sett en väldigt snäll häst, en stor sådan med mankhöjd på 180 cm. Jag har känt honom länge, även innan han flyttade hit och han har alltid vart en klippa på allt.

Men senaste året så har han betett sig väldigt märkligt, vi har vart till olika kliniker med honom men vet hittar inget fel.

Han har bland annat också blivit aggressiv, både mot hästar och oss människor. Han är en ren :devil: att leda in från hagen. Han fullkomligen exploderar. När man tar tag i honom för att bromsa så siktar han med frambenen åt en. Detta blir bara värre och värre, snart vågar jag inte ta in honom från hagen. Han kommer att skada någon.
Man ser i ögonen att han är arg, det är inte att han är rädd utan man ser ilska.

Han är även sur o grining i boxen, hytter med benen och slickar öronen bakåt.

Vi hittar ingen förklaring till hans beteende, detta var ju världens snällaste. Något är fel men vad?

Ärligt talat så har jag inget råd att ge dig tyvärr, önskar att jag kunde för vi är också i stort behov av hjälp. Kommer därför att följa denna tråd för att se om vi kan få lite tips.

Låter som att hästen har ONT!

Varför skulle han annars få ett plötsligt aggresivt betende?

Låt någon gå igenom hästen!

Grängesberg skrev:
Men senaste året så har han betett sig väldigt märkligt, vi har vart till olika kliniker med honom men vet hittar inget fel.

.

Tänk på att bara för att klinkerna inte behöver hitta felet. Har ni provat något mer alternativt?

jag tycker det låter som om hästen förlorat förtroendet till människor.. även om en häst har ont visar den det inte genom att sparka dess ägare.. åtminstone inte när den aldrig gjort det innan. hästar visar oftast respekt och om dom inte tidigare visat tecken på att inte ha respekt för deras ägare måste det finnas en anledning till plötsligt beteende.
Du nuddade ju inte hästen på något vis utan gick bara runt den ? vad kan den ha stört sig på ?
Så uppfattade jag det .. vet du om det hänt nåt med hästen medans du inte varit där ? Den kanske har blivit slagen av nån .
( säg aldrig aldrig ) eller bara upplevt nåt som helt enkelt fått den en funderare ? :crazy: :confused:
det låter som en väldigt knivig situation men vilka val finns det om man inte längre kan lita på den ?
Om det går bra med medryttaren så kan du ju fråga henne om hästen ändrats Något med henne ?
Hoppas det blir bra *lyckokram* :(

Senast ändrad av en moderator:

Ägaren till hästen är själv massör så det får han regelbundet. Kiropraktor är på gång ut. I övrigt så har han haft massor av konstiga symptom, har skrivit om detta i en tråd för ett tag sedan.

Han har behandlats med finadyne, butta samt djävulsklorot men inget har gett resultat. Ägaren är mycket intresserad av örter mm så sådant får han, viken sort det vet jag inte då jag inte är kunnig på området.

Han har även ätit glucosamin för att vet trodde att det kunde vara någon form av artros. Detta har inte heller gett något resultat.

När vi var på Strömsholm så sa veterinären att det fanns en sjukdom det kunde vara, en nervsjukdom..men det var så sällsynt så det trodde han inte. Han tyckte hästen skulle avlivas innan något allvarligt hände.

Hästen släpptes på bete i somras och var något bättre när han kom in i stall sedan. Men nu är det tillbaka.

Situationen håller på att bli ohållbar och nu ska vi inte vara ensamma när vi tar in honom.

Har oxå träffat på äldre hästar (alla över 25) som helt plötsligt blivit som förbytta. Ja, rent ut sagt elaka. Men ingen utav dessa hästar har haft nån diagnos. Det kanske är så att äldre hästar kan få ont på ställen som vi inte hittar. Kanske huvudvärk, tandvärk eller nått invärtes? Eller så kanske de inte klarar pressen längre och bara vill leva flockliv? De kanske är känsligare för miljöombyten?

Himla skumt är det i alla fall!

Kan den ha ont?
Smärta kan ju ge hästen konstiga humörsvägingar.

Eller har någon varit elak mot hästen? Stallpersonal eller någon som har häst i stallet och hanterar hästen.

Ta till vet. och kolla upp hästen så den inte har ont!

Vår häst är visserligen inte över 25 men han är 17 år och det är ju ganska gammalt för en 180 cm häst.

En ganska intressant sak är att när han var som värst tidigare så hade jag en hästpratare ute till min ponny som var sällskap till denne store. Ponnyn blev ofta attackerad utan anledning och utan förvarning. Han gick alltid undan och sa aldrig ifrån trots att han är en tuffing. Detta sa vi inte till hästprataren.

Denne talade om för oss(utan att veta något om den store hästens bekymmer) att min ponny sa: Min kompis är senil, han vet inte vad han gör och därför så bryr jag mig inte om att han flyger på mig. Jag går undan och låter honom vara för det är synd om honom.

Det var märkligt eftersom hon inte kände till problemen med hästarna i hagen, inget annat heller för den delen.

Hmmm det där lät himla mysko ....men häftigt att han sa så !!
Tror på sånt stenhårt !!....Tyckte det han sa va ballt !! :cool: :D :D :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Min första tanke är den som många andra levererat; att hästen har ont. Det är ju hyggligt halt i många hagar nu, han kan ha halkat och fläkt sig eller slagit sig på annat sätt, han kan ha blivit sparkad eller liknande. Men samtidigt känns det som en sån sjujävla reaktion, ändå...

Har du inte märkt något som helst underligt förrän han sparkade dig? Någon stegvis förändring av humör eller beteende? Har hästen varit sjuk/skadad nyligt?

Jag hade en gång ett samtal med en hovslagare om gamla hästar som plötsligt blev aggressiva. Hon trodde också att det berodde på att dom blivit senila. Det har förekommit en hel del trådar med arga gamlingar tidigare. Jag skulle nog faktiskt ta bort hästen om veterinären inte kan hjälpa den. Visst är det synd om den , men människors säkerhet måste gå först. Undrar om det gjorts någon forskning på det här området?

Vi hade en häst i stallet för väldigt många år sen som var världens snällaste häst. En dag blev han plötsligt jätteaggressiv mot allt och alla. Tydligen hade han fått en hjärnblödning. Kommer inte ihåg alla detaljer då detta nästan får räknas som preskiberat.

Det hände i boxen, jag gick runt & pysslade och när jag var bakom small det- ordentligt. Ingen liten kick utan en smäll helt enkelt.

Jag skulle vilja säga så här, först och främst skall hästen lämnas ifred inne i sin box. Även hästar måste få ha fredade platser, precis som vi uppfostrar hunden och att korgen är fredad.

Vid omvårdnad, pyssel eller vad man vill kalla det. Skall hästen helst tas ut från boxen, anars måste man på annat sätt markera att det är dags för annat. Tex genom att binda upp hästen i boxen, det är signalen som är viktigt här. Detta är en ren säkerhetsfråga, och det är fullt möjligt att hästen fick en rekation pga omständigheten.

Sen kan ju utbrottet som sådant faktiskt ha flera orsaker, kanske har pållen ont någonstans eller så blev den bara väldigt irriterad. Kanske kunde ni prova att byta plats, så att pållen hamnar på annat ställe. Många gånger hamnar vi i kläm, även om det från början inte har varit hästens avsikt.

Men viktigt är att respektera hästen inne i sin box, du vill säkert ha en plats att vara ifred på själv och det vill även din häst.

Bara en fråga,hur är det med hans syn?
Både hästen själv och hästarna runt omkrin märker när en häst börjar bli GAMMAL,alltså,sämre syn-hörsel,kroppes immunförsvar börjar svacka sakta med säkert osv,muskler börjar sakta men säkert försvinna osv.
Humöret går upp och ned på gammla hästar,speciellt när kroppen inte börjar hänga med.
Ena dagen är hästen på ett riktigt toppen humör,busar och ja,är som en 3 åring! medans dagen efter eller två -tre dagar efter så är den trött och bara vill stå och mysa-eller faktiskt är argresiv och vill vara i fred.
Som det här verkar vara så låter det som om att hästen smäller till pga den inte såg dig eller rent av hörde dig och blev överraskad och smällde till.
För han visade ingen ilska mot dig innan det small till?Hästar visar klart och tydligt innan om de har ont-innan de smäller till,hästar "varnar" eller rättare sagt berättar om de har ont.
Jag tror att din häst känner av att den börjar bli gammal och hästarna runt omkring-därmed börjar den åka ned i rang vilket kan oxå vara en av orsakerna till att den är arg mot de andra hästarna.
Nu vet jag ju inte hur gammal din häst,om det är så här som jag föresår att det kan vara.
Det kan ju även vara som de andra säger-att den har ont.
Men att den plötsligt slår mot dig utan förvarning-det låter mera som att den slår av rädsla/att försvara sig.
Ta ut en Vet. tycker jag-kolla synen och ja kolla om den har ont. Kolla i hagen -hur är den mot de andra hästarna,hur är rangen i hagen nu? omvänd har hästen plötsligt lägre rang?
Blir den gladare att få hamna i en box bredvis en häst med lägre/lägst rang?
Kolla om den har gått ned,har den tappat muskler?runt manken?rygg?bog?framben?
Äldre hästar skrifta humör när de märsker att kroppen inte hängre med längre. Läs av hästen,ena dagen går det att rida precis som vanligt,andra dagen är den mera trött?
Ålderdom tycker inte heller djuren om,en del hästar accepterar den,en del tar det lång tid att accepterar att de är gamla och kan inte riktigt förstå vad som händer med deras kropp.
Detta låter som ett ålderdoms tecken.
Lyssan och titta på vad han säger och de andra hästarna säger,kolla med vet.vad säger den?Kanske hästen har ont eller har den helt enkelt blivit gammal? är det de första ålderdoms tecken på honom,eller har han visat förr men ni inte har sett det?
Det är lätt att missa,ta gärna fram ett foto på honom från ett halvår eller LÄNGRE .och jämför idag,hur ser musklarna ut? pälsen glänser den likadan? eller är den finare? mattare?
Som sagt jag vet inte hur gammal hästen är,och hur han ser ut osv.men jag tycker iaf att du ska ta ut en Vet. då hästen inte tidigare har gjort så här.
Lycka till!

Kanske helt offside gissning, men... Hundar som får hjärntumörer får ju ofta personlighetsförändringar som första symptom. Någon som vet om hästar också kan få såna? :confused:

/JES

Skrev fel, menade faktiskt hjärntumör, ej blödning. (Får skylla på att det är söndag).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: mars
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 116
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat