Sparka hästen?!

T

tildis91

hejsan!
jag har en kompis som ska köpa en wetern häst. Min kompis har aldrig tidigare ridit western fören hon prov red den här hästen. Ägaren till hästen och tränaren lär min kompis att man ska sparka så mycke som möjligt i magen på hästen för att den ska gå saktare. och de ska helst va med sporrar! ja tycker inte att de känns rätt alltså. de menar på att hon ska sitta och verkligen sparka hästen i magen från att man sitter upp tills man e klar... jag undrar om de verkligen är rätt? jag har sagt åt min kompis att hon inte ska göra så utan bara skänkla lite försiktigt men hon lyssnar inte,vad ska jag göra??:confused:

Sv: Sparka hästen?!

De har nog lärt den här hästen ett elände som heter spurstop. Trodde inte att det fanns tränare i Sverige som HÖLL PÅ ME' ELÄNDET:eek:

Senast ändrad av en moderator:

Vad heter denna tränare de skulle vara mkt intressant att veta.
De är inte så att dom försöker få hästen att samla sig och sänka huvudet. Då gör dom på detta sätt. Men då gör man halt och står stilla och bonkar lite med båda skänklarna i sidorna så hästen sänker huvud och slappnar av. Shit jag e värdelös på att förklara. De finns andra här inne som förklarar mkt mkt bättre.
De är mkt sorgligt om dessa jäkla människor använder sig av spurstop. De är helt åt skogen galet och ska inte användas överhuvudtaget. Många ggr förstör manhästen genom att göra på de viset. Kan ta en kompis som tex. Hon skickade sin häst till Frankrikae på tillridning och där har dom använd sig av detta och nu går inte hästen att rida med sporrar för han PISKAR nått förjäkligt med svansen och då är han inte alls bra i pleasure tex som hon nu vill tävla. Hur du ska få henne att sluta jadu de var en bättre fråga. Hon får väl läsa mkt mkt mer om westernridningen eftersom hon är så förblindad av dessa två människor. Dig kommer hon inte accepetra att lyssna på hur rätt du en må ha. Hon borde gå en clinic och lära sig.

Kan inte någon förklara för mig vad spurstop är???? Jag fattar inte alls, sparka för att få hästen att gå LÅNGSAMMARE???:confused:

De har nog lärt den här hästen ett elände som heter spurstop. Trodde inte att det fanns tränare i Sverige som HÖLL PÅ ME' ELÄNDET:eek:

Jag trodde inte heller att det fanns tränare i Sverige som håller på med detta elände.... trist att höra.

HALLÅ!!!!!

Kan NÅGON förklara för en stackars okunnig Texaz???:confused:

Jag kan ingenting om spur stop, men det lilla jag har uppfattat så desto hårdare du trycker med sporren desto långsammare går hästen, rätta mig om jag har fel..:(

HALLÅ!!!!!

Spur Stop är en hjälp där man lär hästen bromsa/samla sig för sporren. Det finns många grader av detta, frågan är var gränsen går. Redan när man lär hästen bromsa/samla sig för benet? Det tycker inte jag, i min värld är det enbart sporren som är hjälp för ett spur stop.

I vilket fall så låter det för mig som en tränare som aldrig lärt sig spur stop själv men försöker lära ut det iallfall? Även de som pysslar med detta på hög nivå beter sig inte så-"sparka på hästen i magen så mycket som möjligt" -verkar vara någon som verkligen inte vet vad den pysslar med, ELLER så har ryttaren missuppfattat.
Oavsett tycker jag inte man ska lära ut spur stop vare sig man gör det rätt eller fel!

Jag vill gärna också veta namnet på tränaren via pm!

:bow::bow::bow:
Tusen tack!!!

Låter helt bakvänt tycker jag men man lär så länge man lever:crazy:....

HALLÅ!!!!!

Spur stop är en "träningsmetod" som vad jag antar,
härstammar från WP. För att inte behöva ta hästen
i munnen, har man flyttat hjälperna till fötterna.

Alla gör det på olika sätt, men det går ut på att
ha ett neutralläge, och sen beroende på vad du gör
med sporren, svarar hästen med inlärda rörelser.

T ex neutralläge och sen rulla sporren uppåt= stop
neutralläge och sen lägga på vänster sporre= hö lope

Sporren används för hålla flera hjälper på liten yta,
inte för att kunna applicera mera tryck! (bonka)

Detta kombineras sen med kroppsmedvetenhet hos
ryttaren och ben. Titta på pleasureekipage på riktigt
hög nivå. Kommandona måste ju komma någonstans
ifrån till hästen, och får man inte ta i tygeln...

Detta är den vackra sidan av spur stop, men precis
som med allt annat finns det alltid mardrömmar.
Dåliga ryttare och tränare finns det överallt.

Allt går att missbruka, även sån´t som från början
kanske till och med var bra. Kolla Stacy Westfall,
flera personer här inne håller henne högt och en
massa oooh och aaah. Titta igen, hon använder
sig av spur stop...

Håller med, det var en bra förklaring!

Spur Stop är ett vitt begrepp... men jag tycker inte det är något man ska hålla på och lära ut hur som helst eftersom det är så lätt att missbruka eller använda sig av på fel sätt....

Spur stop är en "träningsmetod" som vad jag antar,
härstammar från WP. För att inte behöva ta hästen
i munnen, har man flyttat hjälperna till fötterna.

Alla gör det på olika sätt, men det går ut på att
ha ett neutralläge, och sen beroende på vad du gör
med sporren, svarar hästen med inlärda rörelser.

T ex neutralläge och sen rulla sporren uppåt= stop
neutralläge och sen lägga på vänster sporre= hö lope

Sporren används för hålla flera hjälper på liten yta,
inte för att kunna applicera mera tryck! (bonka)

Detta kombineras sen med kroppsmedvetenhet hos
ryttaren och ben. Titta på pleasureekipage på riktigt
hög nivå. Kommandona måste ju komma någonstans
ifrån till hästen, och får man inte ta i tygeln...

Detta är den vackra sidan av spur stop, men precis
som med allt annat finns det alltid mardrömmar.
Dåliga ryttare och tränare finns det överallt.

Allt går att missbruka, även sån´t som från början
kanske till och med var bra. Kolla Stacy Westfall,
flera personer här inne håller henne högt och en
massa oooh och aaah. Titta igen, hon använder
sig av spur stop...
mkt bra förklarat. :bow::bow:

Aha, nu fattar jag!!!! Tar ibland en stund innan poletten trillar ner:o...

Lät bara som att man bankar på för att få hästen att gå saktare, kändes liiite knasigt!!!

men alltså,problemet är så att om 2 dagar kommer hon att ta hit hästen hem till mig.. och hon kommer att fortsätta rida på hästen som de lärt henne, och ja kan bara inte ens tänka tanken på att jag ska rida med någon som gör så! så att ja är orolig över hur allt kommer att bli pga att hon inte kan så mycke själv.

Vilken soppa.
Hästar som är ridna på detta vis tenderar att bli "skänkeldöda". Det går inte att rida på dem utan sporrar sen.
Så länge din kompis har denna "tränare" som gud så blir det svårt att få kompisen att tänka om.
Kanske kompisen får en tankeställare om kompisen läser tråden. Om den får vara kvar.
mvh Eva

Jag tycker detta är väldigt intressant att läsa om också. men de jag verkligen vill veta/lära är hur ska jag få henne att sluta nu när hästen väl kommer? för hon har sagt att hon vill inte ha någon hjälp eller någonting av min tränare/kompis heller så att jag blir helt panikslagen snart :confused:

Jag tycker detta är väldigt intressant att läsa om också. men de jag verkligen vill veta/lära är hur ska jag få henne att sluta nu när hästen väl kommer? för hon har sagt att hon vill inte ha någon hjälp eller någonting av min tränare/kompis heller så att jag blir helt panikslagen snart :confused:

Tja min gissning är att hon för eller senare (snarare förr)upptäcker att det inte går så bra för henne och att hon och hästen i bästa fall inte kommer någonstans, i sämsta fall får hon ordentliga protester och då kan hon söka reda på en westerntränare (om det nu är western hon ska rida) som kan hjälpa henne få resultat på ett bra sätt.

Vi kan tyvärr inte ta bort våra svar med namnet i så det får moderatorn göra....

Tja min gissning är att hon för eller senare (snarare förr)upptäcker att det inte går så bra för henne och att hon och hästen i bästa fall inte kommer någonstans, i sämsta fall får hon ordentliga protester och då kan hon söka reda på en westerntränare (om det nu är western hon ska rida) som kan hjälpa henne få resultat på ett bra sätt.

Vi kan tyvärr inte ta bort våra svar med namnet i så det får moderatorn göra....

okej. jo men de är de jag vill att hon ska merka..att de inte direkt går någe bra för henne. för hon har bett mig om hjälp men när ja försöker hjälpa så lyssnar hon inte och jag kan ju inte gå och tänka på andras problem. så de är bara hoppas på de bästa. men hästen är 1grad halt också så ah får be till gudarna att hon sköter de som hon ska.

Jag har rensat i tråden efter bästa förmåga och ber er att i fortsättningen hålla er till ämnet.Om namnet dyker upp igen så åker hela tråden i papperskorgen.

/lillebill,Hjälpmoderator på Western

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 330
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 606
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 227
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka