Sv: Spark på hasled (komplicerat)
Nej precis, olyckor kan ju alltid hända. Oavsett om de går själv eller ej. Och även hästar som normalt är sams och 'alltid varit det' kan ju hamna i bråk med varandra. Själv är jag rätt otolerant mot 'gruff' i hagarna, men har faktiskt ytterst sällan haft det. De gånger det varit har det varit andras hästar som varit här, och då har de fått gå själv sålänge.
Sen, min K fick ju en lednära sparkskada. 'Blev' inget av det tack och lov, men stod på klinik i 5 dygn på övervakning och PC. Ingen aning vad som hänt, hästarna var sams 'annars' och hade gått ihop över en månad. I stor hage på bete. Men en morgon hittade jag henne med en sparkskada på kotan, och efter det var hon väldigt osäker inför en av hästarna (en tillridningshäst jag hade här).
Sen kickade ju min L mitt fbl av misstag under glatt bus med, så resultatet blev en tandfraktur. (Som i förlängningen då han ju fick en fruktansvärd reaktion på penicillinet, ledde till att han dog)
Men skulle aldrig falla mig in att ha dem en och en ändå, så länge dte är vettiga hästar som kan hästspråk. Och jag köper ogärna andra.
Och de två skadorna orsakade av annan häst, på flera decennier. Och då ska man veta att jag har skott runt om på de flesta hästarna, samt vintertid går alla skodda hästar broddade i hagen. Jag har haft mer än ett skadefall pga 'bus i hagen' - jag skulle ändå inte fundera på att ställa alla hästar i små boxhagar så de inte kan busa. Eller se till att de inte kan rulla i boxen så de inte ska kunna skada dig där (också hänt) osv.
Så, jag förstår absolut om man har en häst som inte fungerar med andra hästar att man låter den gå själv, eller med en utvald kompis som den funkar med. Men inte att man 'för säkerhets skull' håller alla hästar en och en för de inte ska skada sig.