Spark på hasled (komplicerat)

Sv: Spark på hasled (komplicerat)

Men det hoppas jag att du inte är seriös med vad du nu har skrivit...Självklart låter man en häst först bo in sig i stallet och gå bredvid flocken för att få rätt lukt. Sedan inslussning med en häst i taget. Vad du nu skrev måste ju varit en skröna för att skrämmas???

Med din hästkunskap förutsätter jag att det inte har hänt. Självklart kan det hända om man gör som du beskrivit- men det tror jag inte har hänt dig!

OT och KL

Just nu pågår ett större forskningprojekt kring grupphållning av hästar (SLU). Man har bl.a. tittat på hur man minimerar skaderisken när en ny häst ska introduceras i en flock. Vet inte om de har hunnit publicera några av sina resultat än men det kan vara värt att hålla utkik efter framöver.

/Em

TS: Lycka till och hoppas att du får hem din häst snart!

Fast med vettiga individer och en vettig flockkonstellation, vettiga (stora) hagar osv fungerar oftast 'direkt insläpp' utmärkt också.

Javisst, men när de inte fungerar så gäller det ju faktiskt att vi som människor tänkt efter före...

Om en sådan grej händer som Coari beskriver, tja då anser jag att man nte tänkt efter före,,,

När det går bra, ja då har man läst flocken och den häst man släpper in rätt...

Absolut, där håller jag med dig. Bara invände lite mot att det var självklart de fick boa in sig, stå i box bredvid etc först.

Men huvudsaken är ju att man sas bedömmer vad man redan har i hagen, och vad som kommer, och sen oavsett hur man gör ser till det är säkert och vettigt. Och som du säger har en plan för OM det INTE går som planerat.

Även om jag har liite svårt tro på coaris berättelse. Det måste varit rejäla 'fel i huvudet' på minst den ena av hästarna som attackerade så, och det borde man som människa ha upptäckt innan? Alt är att man släppt in en nykomling som övht inte fattade hästspråk/och eller på för litet utrymme så den inte kunnat komma undan tillräckligt långt för att den bortjagande hästen ska 'bli nöjd'.

Normalt funtade hästar attackerar inte för att döda på det vis som måste vara för att krossa skallar och sparka av tre ben på en normalt funtad nykomling..

Ja, jag tror inte på sagan om den flocken. Jag har varit med om en otäck händele med Lipizzanerhingstar men som gick att dela med 4 st med kvastskaft och räfsor. Men visst kan hästar vilja döda varandra...men då vet man det när man släpper in hästarna med varandra. Sedan att de kan göra illa varandra utan förvarning tex en spark som tar på hasen... ja det är otur!

Coaris beskrivning säger egentligen inte ngt om vad som egentligen hände.
Det framgår inte alls om hästarna har haft möjlighet att bekanta sig med varandra på avstånd först även om man får en känsla av att de inte fick det. Det framgår inte heller vad det är för hästflock och vilket djur som anföll, var det ett erfaret ledarsto eller en hingst (nu har jag ingen erfarenhet av att ha hingstar i hästflockar men vet att det inte är het ovanligt och kan tänka mig att det kanske kan bli olika reaktioner). Man får väl anta att den nya hästen var van att gå i hätflock eftersom den kom från island men det framgår inte heller. Hästar som inte är vana vid det vet inte alltid hurl de ska bete sig. Det kan ocså vara av betydlese hur gammal hästen var i förhållande till resten av flocken och naturligtvis ur stir hagen var. Vår minsta gräsäng är pytelien, tio hästar på den på samma gång så är det fullt.

Jag antar att det är skrivet bara för att provocera framvåra kommentarer. Men eftersom användaren hela tiden menar att han vill öka hästkunnandet hos medlemmarna på buke så hade det varit intressant att få en analys av vad som hände. Det kanske inte är alla som vill föja rådet att ha sina hästar i en och en hagar - inte jag i alla fall. Nu har jag hittills inte haft mycket problem med skador eller att släppa nya hästar i flocken. Vi har bott här i sjutoon år och haft hästarna hemma hela tiden. Det hände en gång när en av dem var unghäst att han fick en sparkskada. Men annars har de inte skadat varandra. Men det är en liten grupp hästar som känner varandra mkt väl och de går ute mkt i stora hagar. Jag är inte säker på att skaderisken hade blivit mindre om vi hade delat upp hagen i flera små och satt en häst i varje :crazy:. I sommarvärmen står de oftast i en grupp tilsammans under ett jättestort träd precis vid gårdsplanen (om de inte är inne för insekterna). Skulle de inte kunna få göra det? :confused:

Och även om man tar alla mått för att se till att hästarna känner varandra kan det ibland gå åt fanders..
Min förra bodde i samma stall som en annan häst, dom gick länge i angränsande hagar (jag gissar att min var halt och därför gick i hagen brevid, men det var ett tag sen så det kan lika gärna varit tvärt om). Dom släpptes ihop i stor beteshage helt utan problem och några veckor senare kom jag till hagen och hittade 2 st blodiga och sparkade hästar.. Min fick en fraktur på hasspetsen och ett fult sår- den andra hade bara skrapsår och "blåmärken"/svullnader.. Jag vet inte hur detta skulle förhindrats??

/Lavinia, som fortfarande släpper sin häst med andra- allt annat är otänkbart..

Nej precis, olyckor kan ju alltid hända. Oavsett om de går själv eller ej. Och även hästar som normalt är sams och 'alltid varit det' kan ju hamna i bråk med varandra. Själv är jag rätt otolerant mot 'gruff' i hagarna, men har faktiskt ytterst sällan haft det. De gånger det varit har det varit andras hästar som varit här, och då har de fått gå själv sålänge.

Sen, min K fick ju en lednära sparkskada. 'Blev' inget av det tack och lov, men stod på klinik i 5 dygn på övervakning och PC. Ingen aning vad som hänt, hästarna var sams 'annars' och hade gått ihop över en månad. I stor hage på bete. Men en morgon hittade jag henne med en sparkskada på kotan, och efter det var hon väldigt osäker inför en av hästarna (en tillridningshäst jag hade här).

Sen kickade ju min L mitt fbl av misstag under glatt bus med, så resultatet blev en tandfraktur. (Som i förlängningen då han ju fick en fruktansvärd reaktion på penicillinet, ledde till att han dog)

Men skulle aldrig falla mig in att ha dem en och en ändå, så länge dte är vettiga hästar som kan hästspråk. Och jag köper ogärna andra.

Och de två skadorna orsakade av annan häst, på flera decennier. Och då ska man veta att jag har skott runt om på de flesta hästarna, samt vintertid går alla skodda hästar broddade i hagen. Jag har haft mer än ett skadefall pga 'bus i hagen' - jag skulle ändå inte fundera på att ställa alla hästar i små boxhagar så de inte kan busa. Eller se till att de inte kan rulla i boxen så de inte ska kunna skada dig där (också hänt) osv.

Så, jag förstår absolut om man har en häst som inte fungerar med andra hästar att man låter den gå själv, eller med en utvald kompis som den funkar med. Men inte att man 'för säkerhets skull' håller alla hästar en och en för de inte ska skada sig.

Tänkte jag skulle uppdatera hur det går.

Strömsholm ringde och sa att allt var ok och att de hade tänkt att jag skulle få hämta hem henne imorgon men att såret var så pass öppet och vätskade att de ville ha kvar henne några dagar till men på fredag verkar det som jag får hämta henne om det inte inträffar något.

Så just nu känner jag mig glad men vill ändå inte ta ut något i förskott. Men det ser onekligen ljust ut nu.

Sen blir ju det stora frågetecknet vad som händer i hasen där benbiten saknas men det får jag ta när det kommer.

Senast ändrad:

Hej igen!

På torsdag är det dags att åka in på återbesök på strömsholm efter 9 veckor hemma.

Jag har fått reda på att sparken träffade på inre rullkammen så det är från den det har lossnat en benbit. Är det någon som har varit med om något liknande? Hur gick det i så fall??

För övrigt så är hon pigg och glad men haltar, lite så man knappt ser det i skritt och desto mer i trav, samt att hon fortfarande är svullen över hasen så det känns inte så positivt...

Jag vill verkligen inte ta bort henne, min fina tjej.

Jag har ingen erfarenhet av det som ni råkat ut för, men hoppas innerligt att det ska vara positivt på åb.

Min arabvalack hade en defekt just där, efter troligen gammal ocd. Dvs lösa benbitar, men benbiten stod ingenstans att finna. Men det saknades en bit på rullkammen, såg ut som någon tagit en glasskopa och grävt ur en bit (har en rtgbild om du vill se).

Detta hade han mest troligt haft sen han var 1½ år. Det var dock ingenting som märktes förrän han var 8 år gammal. Tyvärr lyckades vi då inte få honom bra, och han T-märktes. Han fungerade dock över förväntan och reda uteritter i alla gångarter och fick även börja hoppa lite varannan vecka (upp till metern, han var ca 150 cm hög). Dock så böjda spår mer än typ ett pass/mån fungerade inte.

Nu var det ju dock inte en traumadefekt, så är ju inte alls säkert det går att dra minsta lilla parallell till det.

Håller tummarna för ÅB!

Ja jag såg det i en gammal tråd att du hade haft nå liknande problem.

Jag vet i alla fall vart hennes benbit tagit vägen för den har jag...

Jag kan gärna se röntgen efter jag varit på återbesöket för jag har ännu inte sett nån röntgen från henne. Vi ska väl ta bilder på torsdag.

Men intressant att han fungerade så bra ändå, för kommer hon att kunna gå så mycket så kanske jag nöjer mig med det och har kvar henne, åhh vad svårt det ska vara.

Men egentligen ska jag inte tänka så mycket nu innan ÅB men det är så svårt att låta bli....

Nu har jag varit iväg, än är hon inte utdömd. Vet tyckte att röntgen såg "bra" ut med tanke på vad som hänt.

Men hon haltar fortfarande i trav, dock mycket mindre nu än för en vecka sen. Men det är svullnaden som är det stora bekymret. När vet böjde så tog det emot för hon är fortfarande alldeles för svullen och vet undrade om det kan vara därför som hon fortfarande haltar för att svullnaden tar emot.

Så nu är det vila ytterligare 2 mån fast jag får börja skritta henne ca 5-10 min och öka 5 min varje vecka samt gå över bommar eller dyligt för att hon ska få lite sjukgymnastik och lyfta på benen.

Alexandra_w hade du en bild jag kunde få se?

Liknande trådar

Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 566
Senast: Jate Volim
·
J
Hästvård Min kompis häst fick kolik nu i veckan. Hände under natten och hästen upptäcktes dålig vid morgonfodring. Vet var ute på fm (09,30) och...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 259
Senast: Aliil
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 344
Senast: Bewelinn
·
J
Avel I somras hade vi vårt islandssto på en stor hingststation, där hon av olika skäl blev kvar nästan hela sommaren. Hon blev handbetäckt...
Svar
15
· Visningar
1 361
Senast: JennyD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka