Spårbredd

R

roslagen

En liten undran från en som inte tävlat körning ännu!
Vad säger reglementet om spårbredd på en shettisvagn?

Är det samma för enbett och par ( säkert en riktigt dum fråga :eek: )

Hur ligger det till med vikten, viktregler?

Sv: Spårbredd

roslagen skrev:
En liten undran från en som inte tävlat körning ännu!
Vad säger reglementet om spårbredd på en shettisvagn?

Är det samma för enbett och par ( säkert en riktigt dum fråga :eek: )

Hur ligger det till med vikten, viktregler?

Har nyss fått hem TR=) En enaxlad vagn ska vara minst 115 cm och en tvåaxlad 125 cm. Då du kör A-ponny enbet finns ingen minimivikt på vagnen men kör du par med A-ponny måste vagnen väga minst 90 kg, exkl. kusk. Inte alls dumma frågor!

Tack för svaret. Men jag är helt chockad :eek: över spårbredderna, skiljer sig sverige från andra länder i denna fråga? :crazy:

En till fråga hur är spårbredden för stor häst?

Någon som vet vilken spårbredd stor häst har och om det är skillnad på ponny i sverige och övriga europa, alla holländska vagnar är ju för smala för tävling i sverige.

Jag hittar faktiskt ingen regel om hur bred en hästvagn får vara i TR. Men dom rekomenderar 138-140 cm i dressyr och precision. Så jag antar att reglerna är desamma som för ponny. En enbetvagn för häst måste väga minst 150 kg!

Men i maraton då? Kollar man vagnar i Holland är så gott som alla för stor häst 127cm och de för mindre ponnier, typ shettis 120cm i spårbredd som max.

125 i maraton för både häst och ponny skulle jag tro! Dom har väl andra bestämmelser där kanske! Har du hittat en holländsk vagn du vill ha eller? Dom kan inte göra den med lite bredare spårvidd? Ny regel i Sverige ju. Förut var det 120 för ponny! för tvåaxlad då!

Japp holländska småvagnar, dvs maratonvagnar för shettis.... men spårbredden funkar ju inte i svedala :-((

Nora skrev:
Har nyss fått hem TR=) En enaxlad vagn ska vara minst 115 cm och en tvåaxlad 125 cm. Då du kör A-ponny enbet finns ingen minimivikt på vagnen men kör du par med A-ponny måste vagnen väga minst 90 kg, exkl. kusk. Inte alls dumma frågor!

Gäller måttet 115 cm för enaxlad vagn även i maraton, eller alla enaxlade vagnar oavsett vilken gren den ska användas i?

Ja, det gäller också för maraton med enaxlad vagn. Alltså alla grenar.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 911
Senast: Viva
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve