G

glee

Jag är lite sugen på att försöka spåra lite med Selma igen.. vi har provat några gånger förut men hon (kanske jag också) är ganska talanglös ;)

Hur kan man göra det lättare? Jag har bara lagt korta raka spår men hon förstår inte riktigt. Och hon går lätt upp med nosen i luften istället.
Ska jag låta spåret ligga längre tid? Kan jag lägga ut godis, eller är det större risk att hon går upp med nosen och bara luktar efter dem då?
 
Sv: Spåra

Jag gillar godisspår. Prova lägg ett godisspår men låt henne inte vinda för mkt. Spåra ikoppel och om hon börjar höja näsan så står du bara still. Såfort näsan åker ned igen så tillåts hon gå frammåt.

Jag har lärt in spår med liggtid från början. Risken för hög näsa är ju mindre om spåret får ligga till sig längre. Lägg ett spår och låt det ligga nån timma.
De första gångerna kan det vara lite trevande men lägg gärna två spår på en gång. När hunden fattat vad det handlar om på första spåret. (stora belöningen på slutet) går det ofta lättare med det andra spåret.
 
Sv: Spåra

Jag skulle rekommendera skog. På äng kan spåret flyga iväg lättare. I mjuk skogsmark borde vara relativt lätt att spåra. Så småningom tycker jag det är bra att variera terräng. Mina hundar får spåra på asfalt,sand,grus,gräs,skog...osv.
Nyttigt och roligt!
 
Sv: Spåra

Så här lägger vi spår:

Vi lägger sk. godisspår, godis i varje fotsteg ganska länge, eftersom vi vill att hundarna verkligen ska vara noggranna och söka av varenda fotspår.¨

I början gör vi bara 5-metersspår, och sedan ökar man. I början låter vi dessutom gärna någon stå och hålla hunden ett par meter framför spårets böran, så de ser när någon lägger spåret, en liten synretning.

Så här lägger vi spåret
Sätt ner en flagga på vänster sida, trampa en liten ruta, stå och trampa på stället. Lägg tre godisar i rutan. ta ett steg fram, dra tillbaka foten, lägg godis framför tån, ta ett till steg, dra tillbaka, lägg godis framför tån osv. I början trampar jag i en rak linje, dvs jag går som om jag gick på lina! Sedan när hunden fått in lite vana lägger jag spåret som man hade gått normalt, men fortfarande med godis i varje steg. I slutet lägger jag tre godisar, och sätter flaggan på vänster sida.

Så här år vi spåret
De första gångerna håller jag hunden kort, jag sätter kopplet mellan frambenen, mellan bakbenen och upp runt svansen, sen håller jag kopplet och halsbandet i vänster hand, detta för att kunna bromsa hunden då jag vill att den spårar långsamt och noggrant. Jag sätter hunden ca en meter framför spåret och lugnar ner den lite, då den ofta är väldigt ivrig. Sedan visar jag med högerhan rutan och säger spår. jag låter hunden ta god tid på sig att lukta av rutan. sedan visar jag med höger hand spåret och säger spår. När hunden hittar och äter godiset säger jag lugnt bra, spår. om hunden avviker föser jag tillbaks den till spårkärnan. Jag hjälper inte hunden mer än nödvändigt. Genom att bromsa hunden om den är för ivrig ser jag till att den tar varje godisbit. Missar den en låter jag aldrig den gå tillbaka och ta den. När hunden ätit upp slutgodiset släpper jag ut kopplet för att markera att vi är färdiga, och leker lite med t.ex en kamptross.

Jag lägger alltid två spår, det första är uppvärmning, i slutet av det trillar poletten ner, det andra är det hunden lär sig på, då går den bäst.
Jag använder korv som godis, jag delar den på längden 4 ggr, sedan gör jag små trianglar

Jag börjar alltid spåra på ett fält, eftersom det blir svårare att gå från skog till fält, men lätt att gå från fält till skog.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 551
Senast: fixi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
842
Senast: igbest
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 319
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp