Spara som hingst eller ej?

MsSleepalot

Trådstartare
Hur vet man om en 2 årig quarterhingst är värd att spara som hingst eller som är lika bra att kastrera?

Alltså jag vill ju spara min hingst så länge det går för att ha kvar den fina hållningen och utstrålningen och kanske avla på senare. Men är han värd att avla på? Har han den exteriören och den stammen folk vill avla på? Hur får man reda på det?

Ska lämna min andra häst på foder nu och han kommer flytta till stan dit jag och unghästen ska flytta sen till sommaren. Där finns en plats ledig och allt ser bra ut, ridbana finns, bete i sommar finns, bra hagar mm. Hade ju varit helt underbart att flytta unghästen dit också, MEN då måste jag kastrera honom för där finns ston.

Fick reda på idag också att betet jag tänkt ha till honom gick inte för i hagen bredvid skulle det gå en massa ston...=/

Så, skulle ni sparat han som hingst och hittat på något annat ställe? Eller kastrera och flytta med?

Sv: Spara som hingst eller ej?

Ja det är inte lätt att veta om man ska spara sin unghingst eller ej.

Tycker faktiskt att det ur det perspektivet är synd att avelsvärderingen är borta som krav.

Jag har själv en 3-årshingst och har haft samma frågeställningar som du har, så här har jag gjort.

1) Hingsten ska ha rätt temperament för att vara hingst, dvs lätthanterlig och reglerbar, respektera att det är du som bestämmer och inte bara se en massa möjliga språng ikring sig:angel:

2) Han ska kunna ha ett drägligt hästliv, med hagkamrater!!!!
Jag har min på lösdrift tillsammans med 2 shettisvalacker, samt att han fått gå på hingstbete maj-sept både som 1 och 2-åring, mycket danande!

3) Stamtavlan och exteriören skall motivera att han får ha kulorna kvar
Låt en duktig westernryttare som själv avlar komma med ÄRLIGA kommentarer om just din hingst

4) Ha med honom på clinics tidigt så märks det realtivt fort hur tempramentet och hanterbarheten är, min har varit med sedan han var 1 år,givetvist har vi bara markarbetat i så unga år..

5) Jag lämnade bort honom i vintras för inridning i 2 månader hos min tränare, som jag litar på ger ett ärligt omdöme om hästen!
Han tyckte jag skulle spara honom tills vidare iaf, och låta honom visa vad han går för...( denna person brukar vara mycket restriktiv i att rekommendera folk att behålla sina hästar som hingstar...:) )

Han har hittills skött sig med glans, jag rider honom i skogen hemma nu och bygger upp honom inför att lämnas bort på rejäl träning under maj-sept. Han är f-04 alltså 3 i år
(Skulle gärna tränat honom själv, men ska ha barn i sommar så det kommer inte funka....)
Jag har ridit med 3 ston samtidigt, och det går faktiskt bra! Han kan humma lite om han hamnar bakom ett sto men jag behöver inte ta i honom, utan säger bara bestämt NEJ till honom så ger han sig.

ÖHT gäller det att hålla koll så man inte släpper vaksamheten i det vardagliga med en hingst, hur snälla de än är så har de drifter.
Tillåter man dem att "göra sig till", så kan de lätt ta överhanden en dag. Man ska vara väldigt konsekvent och bestämd med en hingst, varje dag, varje gång, då brukar man inte behöva bli brutal när man behöver rätta dem.

Jag vet inte om detta kan hjälpa dig något, men så har jag gjort iaf.

Lycka till!

Senast ändrad:

håller med, låt någon/några du har förtroende för, komma med bedömningar.
Fråga stoägare om de kan tänka sig hans stam.
Och var ärlig, skulle du själv betäcka med honom, om du hade avel?
Bidrar han med något särskilt som inte finns hos andra hingstar? Stam, tävlingsprestation, lynne, färg (jo, det finns faktiskt människor som avlar på det)
Om du har praktisk möjlighet, försök spara honom, tills du vet säkert.:) :smirk:

Kom bara ihåg att har du börjat betäcka med honom, så har han hingstbeteendet kvar sedan. Vissa tror att hingstar blir som valacker, även när man kastrerar dom som 6-8-10åringar, men har de då redan verkat i aveln, så fortsätter dom att betäcka (och alla andra hingstbeteenden...), de vet ju inte att det inte blir något. Kan ju bli svårt att ha dom i samma hage som ston, stor infektions- och skaderisk.

Hur vet man om en 2 årig quarterhingst är värd att spara som hingst eller som är lika bra att kastrera?

Alltså jag vill ju spara min hingst så länge det går för att ha kvar den fina hållningen och utstrålningen och kanske avla på senare. Men är han värd att avla på? Har han den exteriören och den stammen folk vill avla på? Hur får man reda på det?

Ska lämna min andra häst på foder nu och han kommer flytta till stan dit jag och unghästen ska flytta sen till sommaren. Där finns en plats ledig och allt ser bra ut, ridbana finns, bete i sommar finns, bra hagar mm. Hade ju varit helt underbart att flytta unghästen dit också, MEN då måste jag kastrera honom för där finns ston.

Fick reda på idag också att betet jag tänkt ha till honom gick inte för i hagen bredvid skulle det gå en massa ston...=/

Så, skulle ni sparat han som hingst och hittat på något annat ställe? Eller kastrera och flytta med?

Om man ens ska överväga att behålla som hingst för att avla med ska många kriterier uppfyllas. Hingsten ska ha prestationsstam, han ska ha korrekt exteriör och ett bra temperament. Dessutom bör han stå ut i mängden med en bra hingstkaraktär. En avelshingst ska dessutom ha egna meriter...

Du har redan fått flera bra tips men eftersom du redan nu verkar ha upptäck problemen med att hålla hingst om man inte har eget stall, många stall tar inte alls emot hingstar, och hur ska du lösa det rent praktiskt med ston på betäckning? Naturlig betäckning/betäckning för hand innebär att du måste kunna hysa in ston, ev med föl vid sidan och måste ha ett säkert ställe att teasa/betäcka på. Semin är enklare att hantera men blir ganska dyrt om man bara betäcker ett fåtal ston.

Malin

Du har redan fått flera bra tips men eftersom du redan nu verkar ha upptäck problemen med att hålla hingst om man inte har eget stall, många stall tar inte alls emot hingstar, och hur ska du lösa det rent praktiskt med ston på betäckning? Naturlig betäckning/betäckning för hand innebär att du måste kunna hysa in ston, ev med föl vid sidan och måste ha ett säkert ställe att teasa/betäcka på. Semin är enklare att hantera men blir ganska dyrt om man bara betäcker ett fåtal ston.

Malin

Där sa du något som fick mig att bstämma mig:bow:
Han blir valack.

Tack:)

Lycka till med din blivande valack då;) hoppas han blir frisk snart!

Malin

Egentligen så är det inte så svårt att avgöra. För att hingsten skall vara av avelsmaterial så skall han vara högt över det vanliga och extremt välbyggd, välbalanserad samt ha en underbar mentalitet. Det räcker inte med att det är en bra häst. Kom ihåg, en bra hingst blir en ännu bättre valack. Det finns alldeles för många mediokra hingstar.

Egentligen så är det inte så svårt att avgöra. För att hingsten skall vara av avelsmaterial så skall han vara högt över det vanliga och extremt välbyggd, välbalanserad samt ha en underbar mentalitet. Det räcker inte med att det är en bra häst. Kom ihåg, en bra hingst blir en ännu bättre valack. Det finns alldeles för många mediokra hingstar.

Alldeles rätt!!:banana:

Håller med, men tyckte de som svarat tidigare fick fram det ganska bra så ville ge ytterligre en dimension av det hela ;)

Malin

Kom ihåg, en bra hingst blir en ännu bättre valack.

:bow: det har jag hört flera gånger. (bla. av en "godkänd" uppfödare)

Om hästen är det minsta "bråkig" eller hingstig så är det bättre att kastrera...

och naturlig betäckning trodde jag knappt gjordes mera.. då (vad jag fått för mig) det är ytterst få som gör det nu pga skaderisken..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 174
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar