Spåra med hund. Nybörjartips önskas!

N

Nozer

Har köpt på mig blod o hjortklöv.
Ska inom de närmaste dagarna ut o testa o spåra lite för första gången, så nu e jag ivrig o sugen att veta lite om hur man ska gå tillväga =)

Tips på hur man enklast gör det, både med spårläggandet, o hur man ska göra med hunden första gångerna önskas.
Mängd blod på varje ställe, hur långt mellan "stänken" med flaska, osv...
Ngra generella tips...

jag tror ni förstår vad jag menar =)

Så tipsa på!

/Tobbe
 
Sv: Spåra med hund. Nybörjartips önskas!

Jag har gjort så att "oj där var visst ett spår" med mina hundar.

Så jag har lagt spåret, de första lägger jag alltid 30-50 meter, blodstänk vartannat steg och klöven drar du hela tiden. Hyffsat rakt spår, inga vinklar. Sen har det fått ligga iaf i två timmar och sen har jag varit på promenad också har hunden "hittat" spåret bara sådär... När de sen hittar det så får de beröm också går vi spåret, ev med viss hjälp och framförallt med tålamod och sen leker vi med klöven.

Simple as that.

30-50 meter för att det ska vara lönt, de flesta hundar har inga problem med det och 10 meter tycker jag är lite löjligt (det är sånt man gör med 8-veckors valpar ;)).

Tiden är viktigt eftersom jag inte vill att spårkärnan ska vara för stor. Tar jag det en kvart efteråt så finns dofterna överallt och det blri svårare för hunden. Så minst 1,5 timme iaf, så hinner dofterna lägga sig innan det sen blir allför svårt efter fler timmar.

Sen är det viktigt att du är relativt tyst, enbart peppar lite lågmält och låter hunden jobba. Vissa hundar måste man lära att spåra på ett helt annat sätt än "naturbegåvningar", men bara ta det lugnt och se vad din hund gör.

Utrustning är spårhalsband (jag kör bara på det) eller vanligast är spårsele. Linan ska högst vara 10 meter, håll dig i sista hälften av linan om du kan, hunden ska vara så ostörd som möjligt.

Efterhand som hunden fattar utökar du spåret, tiden, lägger vinklar och kör bloduppehåll.

Mitt tips är att du köper en av Michael Thams böcker om blodspår, han är en av de ledande i Sverige och gör i stort sett inget annat.

//E
 
Sv: Spåra med hund. Nybörjartips önskas!

Just det, kör med lite blod. Det ska vara just "stänk". Längre fram när hunden kan så kan man sen lära dem att markera när det är mer blod, men nu ska du köra just på stänk.

Dofterna kommer ändå vara många för du har tre spår, ditt, klövens och blodet.

//E
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 170
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 282
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 134
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 517
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp