Spara hingst/hingstämne

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lady_vip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 692

lady_vip

Trådstartare
Hur tänker ni när det gäller att spara hingstar. Sparar ni alla till en viss ålder eller bestämmer ni ganska omgående om hingsten ska få en chans?

Såg en annons om "hingstämne" som i mina ögon absolut inte var något material öht, men har förstått att folk såklart tänker väldigt olika. Min lilla hingst ska kastreras, men stallägaren menade att jag ju kunde spara honom "för man vet aldrig vad det blir". Förvisso inte, men jag vet vad jag har tagit fram och intresset är inte direkt brinnande för de linjerna.

Vad sparar ni?

Sv: Spara hingst/hingstämne

Svårt det där. Man blir ju lätt hemmablind... men det visar sig ju förr eller senare iallfall om det blev en bra hingst :D

Jag har bara fött upp en hingst som jag ansåg var ett hingstämne, han är 3 år nu, såldes som hingst men kastrerades för att ägaren inte var intresserad av en avelshingst vilket är helt okej. Han är en superfin häst som jag är väldigt stolt över och han hade alla rutor ikryssade så att säga för att vara hingstmaterial. Men jag ser en miljon gånger hellre att han blir en framgångsrik tävlinghäst än en bara avelshingst om jag får välja.

Jag har själv köpt in två hingstämnen som inte utvecklats som jag ville, så dom kastrerades/såldes. Surt men sant.

Ett hingstämne för mig är en fölunge/unghäst som är korrekt exteriört, lugn med bra psyke som är lätt att hantera/träna, har en väl genomtänkt och intressant/populär/bra stamtavla, + på gångarter samt har det lilla extra (viktigt för mig). Det måste också finnas ett syfte för just den individen. Finns det ingen direkt marknad så finns det liksom ingen anledning tycker jag.

Dock finns det kanske 1 på 100 (eller säkert mindre) av alla dom hingstämnena som sedan visar sig utvecklas till en bra hingst så ett hingstämne är ju inte likställt med att den bör vara hingst resten av livet.

Tyvärr kommer hemmablindheten gärna in och man vill inte se nackdelarna med sin egen uppfödning, man ser bara den showiga lilla unghingsten som springer fint i hagen och tycker att det måste vara ett hingstämne. Det är nog ganska vanligt.
Det är säkert också vanligt att man har svårt att revidera sin åsikt om det visar sig att hingstämnet man sparade (som faktiskt var ett ämne) inte utvecklades riktigt åt rätt håll, och att då inse det och kastrera senare.
Det finns mängder av "hingstämnen" på annons som inte alls är det, dom har kanske ett eller två kriterie uppfyllt istället för alla.

Inlägget kanske blev lite rörigt skrivet, jag har svårt att fokusera idag.

precis, såna grundförutsättningar skall finnas. Jag ser gärna att Conny behålls som hingstämne tills han bevisat motsatsen. Dvs att han tappar nån kvalitet, eller att han helt enkelt inte utvecklas som han ska. Eller att han inte mår bra som hingst.

Ja inget är ju skrivet i sten. Ett hingstämne är ju just det, ett ämne.
Sedan får man se.

Vad är det som gör att Conny är ett hingstämne mer än att han är välstammad?

Frågar då vi håller på med samma ras och jag tycker att det är grymt svårt att se på föl om de är ämnen eller ej. Så frågar i all välmening.:)

Jag kommer inte spara hingst av hblras, sen om det kommer födas ngn fin ponnyhingst så kanske kanske.

Jag köpte en -10 i april som jag hoppas mycket på. Speciellt då stammen är spännande och att han dessutom bär på splashgenen som är väldigt populär inom islandshäst just nu. (Blått öga)

Han fick trevlig bedömning som föl och ska bedömas nu i Oktober igen och jag hoppas, hoppas jag inte blivit hemmablind när jag säger att han utvecklas åt det bättre än jag trott.

Annars blir det att behålla som hingst till 3 år då han ändå kan gå i lösdriftflock och sen bedömma igen när han är inriden, SEN "ger jag upp" om det bevisar min motsatts. Men med hans nuvarande lynne är det värt att behålla honom.

Han har en god exteriör, korrekta ben. 3 jämna och bra gångarter. Och ett otroligt bra temperament! Man kan göra vad som helst med honom utan protester! Han har fått två sprutor, vi har inte ens behövt o ta i honom för att han ska stå stilla. Hovslagaren är inga problem alls. Han kan ledas ifrån flocken o mamma i totalmörker utan protest. Sist vi fotade så gick flocken när vi hade tagit honom, o trots att han inte såg dem så ställde han upp fint utan att spänna sig. Så han verkar besitta rätt temperament förutom andra viktiga saker som utseende, gångarter och stam. Men vad som händer senare i hans liv kan man bara bevaka o se. Jag skulle inte gråta om framtida ägare kastrerade honom om han på nåt sätt skulle må dåligt som hingst eller om han helt enkelt inte håller måttet. För det är ju som sagt hingstämnen som föl, mycket kan hända på vägen! Och kraven är minst sagt höga numera..

delvis kl

Som uppfödare känner jag också att även om jag har ett riktigt hingstämne, så är det inte så betydelsefullt om inte hingsten presterar. Och väldigt få människor söker/vill ha/kan ha en avelshingst.

Därför är det för mig viktigare att hästen får komma ut och prestera, som valack om så är fallet, hellre än att någon som vill ha en avelshingst köper den och inte reder ut att utbilda och tävla och ta fram den.
Det är mer värt för mig att ha fött upp en framgångsrik valack än att ha fött upp en hingst som står till förfogande i avel.

Den som hittar en riktigt duktig beridare till sitt hingstämne, som kan ta fram och meritera hingsten och ta fram det du har sett i den från början, och även har möjligheterna att hålla den i avel - den har tur och det är en otrolig fin erfarenhet som är få förunnad.

Jag behåller hingstar som hingstar så länge som möjligt oavsett de är hingstämnen eller inte om jag har möjlighet och de "sköter sej" ...
Jag lämnar hellre bort unghingst på hingstlösdrift och som sagt låter honom gå som hingst än stallar in honom tidigt som valack.
Nu kan man ju låta även valacker gå på lösdrift men tycker de får roligare "uppväxt" och utseende med lite hingstkaraktär.
Min nuvarande valack (som jag själv har hand om) skuren i dec som 2åring har dock inte mkt hingstkaraktär, men skars då han skulle hem och i stallet stod de bara ston. Han är världens snällaste och skulle säkert funkat som hingst (psykmässigt) men som sagt nu är han en "tam" valack ist ;)

Halvbrorsan är 2 år i år, inget "hingstämne" enligt mej då hans stam inte är "poppis" men samtidigt är mödernet meriterat och stammen "ovanlig". Så han kommer visas på rådgivande så får vi se vad avelsnämnden säger...

Har även en imp holland som är 4 år, han köptes in på stammen som 4 månaders, att han sen är "hingstämne" var mer tur än skicklighet ;) (min avatarbild är denne som just föl) Han är visad på bruks i år men gjorde ett "uruselt" prov. Men utvecklas hela tiden i rätt riktning och har både utseende och stam för att "lyckas" om allt går bra =) (HEMMABLIND ;) )
Troligen kommer han inte visas som 5åring, men det kan ändras under vintern. Men annars kommer vi koncentrera oss på att tävla och få bra resultat som 5åring för att visa som 6åring.

Nu är jag nyfiken på hur god extriör hör ihop med en 6 typ och en 7 huvud hals och bål ?

Delvis knapplån .

För min del är ett hingstämne något som är utöver det vanliga som kan tillföra aveln något som inte alla andra hästar har .

Som föl fått väldigt fina poäng ,speciell färg -utstrålning , trevliga gångarter samt bra temprament och släktmässigt att det stammässigt visat att dom varit ute och tävlat framgångsrikt (svår dressyr åtminstone flera generationer (fadern) och även stammässigt visat på stark nedärvningsbarhet . Sen vet man ju inte om detta *hingstämne* faktisk helt enkelt är en slutprodukt i aveln ..

Mia

Jag som visade honom säger att han fick 6 på typen för han var outvecklad, nu har han vuxit på sig och utvecklats.

Jag som visade honom säger att han fick 6 på typen för han var outvecklad, nu har han vuxit på sig och utvecklats.

Vist kan de få något lägre om de är outvecklade eller i fel fas men så extremt mkt gör det ju sällan på sig på poängen, ett poängs avdrag är ju rimligt mer händer nog väldigt sällan.

Över till ämnet. Så anser jag att ett hingstämne måste ha tillräckligt bra exteriör samt något som sticker ut utöver det vanliga i sin gren. Naturligtvis tillsammans med en intressant stam för avel. Är de inget extra utöver det vanliga så får de ändå inga ston även om de skulle lyckas slinka igenom så inte mkt lönt att bära alla kostnader att ta fram en sådan.

Jag skulle sällan vilja säga att de är hingstämne förrän de verkligen börjar närma sig att vara klara för att visas fram och då besitter rätt exteriör och det där extra som är deras starka sida. Fram till dess är de ett eventuellt hingstämne.

Jag velar själv med om jag skall skära W eller inte, än har han inte övertygat mig men heller inte visat något som övertygar mig om motsatsen. Det svåra är att jag hela tiden ser honom bredvid den lilla svarta som defenitivt med sina gångarter och hoppning hade varit ett hingstämne om han hade haft rätt papper. Det blir ju så att man hela tiden jämför och när den ena kommer till korta så är det ju inte den man tycker är waow. Men faktum är att han är otroligt korrekt exteriört jag blir inte förvånad om han klipper en 9a på sin överlinje (fick 8, 8 som föl i växtfas med bra kritik). Till det har han genomgående bra gångarter även om han fortfarande behöver bli starkare i sin galopp och det syns en positiv utveckling på den. Hoppmässigt har han inte gjort så mkt än utan bara fått hoppa lågt än och tycker inte det är något att skärpa sig så mkt över utan behöver nog hoppa lite större hinder för att man verkligen skall kunna se vad han går för. Bra teknik runt om och bra rygg så finns inget negativt att säga dock heller inget superwaow på dessa småhinder. Han tycker det är skitskoj och verkar ha en säker hinderuppfattning och taxering. Så förutsättningarna finns där.

Av vad jag har sett hittills så är han en häst jag inte skulle bli förvånad om han lägger sig på 8 rakt igenom allt, men det räcker inte riktigt för mig något måste sticka ut ytterligare förhoppningen är ju att han visar betydligt mer hoppning när han får lite mer att bita i då kan han vara intressant så fram till dess får han behålla julgranskulorna så länge han är så behaglig i temperamentet som han är men innan han visat den där riktigt bra hoppningen så kallar jag honom inte ett hingstämne för det.

Nu har jag inte fött upp någon hingst själv - men..

När mitt stos avkomma visades på 3-års och hoppade 10-10, dessutom hade 888 på exteriören och 9-a på galoppen så började ju ägaren fundera lite.

Jag bad henne då svara på två frågor
1. Är han bättre än sin pappa (svar: Nej)
2. Har du köpt honom som hingstämne eller sporthäst (svar: Sporthäst)

Idag är han en glad valack som inte alls hoppade 10-10 på kvalitets, eftersom tekniken blir bättre och bättre ju mer hindren höjs och på kval var de helt enkelt för låga. Men han har gjort sina 0 rundor på den nivån en 4-åring ska. Han kommer att bli en suverän sporthäst åt sin nya ägare.

Angående snällt temperament, även han har man kunnat göra prick allting med från början, lugn och trygg, men han var också en ganska given ledare när fölungarna det året skiljdes. Han hade ett sorts trygghet och självförtroende.

men hingstämne - näe

Intressant och svårt ämne!

Har fått ett antal föl genom åren och då förstås också en del hingstföl, men hittills inte något som vi sparat som hingstämne. Jo, faktiskt en som vi behöll som hingst i tre år, men han visade sig dels inte hålla exteriört, dels hade han det jobbigt som hingst. Så han kastrerades, reds in och är nu en distanshäst i karriären!:laugh:

Köpte in ett hingstämne för tre år sedan, är nu i valet och kvalet om jag ska behålla som hingst men låter honom vara ett år till. Han är ganska omogen i både kropp och psyke, men han har en underbar exteriör, härliga gångarter och definitivt det där lilla extra! Däremot vet jag inte om stammen är tillräckligt intressant ...

Nästa år väntar vi tre föl, och blir det ett hingstföl efter det ena stoet och det verkar vara något extra kan det mycket väl bli så att vi sparar den. Stammen där är liksom extra allt ....

svarar som Görel, det är en milslång skillnad nu! MEn som sagt. Mycket kan hända på vägen. Det är så jävla dyrt att prova med så jag skulle i ärlighetens namn bli förvånad om han kom så långt. Huvudsaken är ändå att han får ett bra hem och tävlas.

Hur tänker ni när det gäller att spara hingstar. Sparar ni alla till en viss ålder eller bestämmer ni ganska omgående om hingsten ska få en chans?
Jag har bra möjlighet att hålla hingstar på min gård, därför låter jag dem oftast ha kulorna kvar tills de är 3, oavsett kvalité på grabbarna. Men endast om de mår bra som hingstar, blir de stökiga eller stressade av stona på gården så kastrerad jag direkt.

Shettisarna brukar jag försöka bedöma själv några ggr om året för att se om jag tror de är hingstämnen. De jag har visat på föruttagning hittills har varit klass 1 men inte passerat nålsögat - ungefär som min egen bedömning, jag visade dem för att vara säker på att inte göra ngt dumt om jag kastrerar....

Jag har fött upp två hbl-killar till vuxen ålder, där den ena ansågs vara värd att spara och visa igen när han visades på rådgivande som 1½-åring (jag tackade för det goda omdömet och fnissade för mig själv för jag såg honom inte själv som ngt hingstämne.... Visade bara för att få en bedömning = ngt lättare att sälja, eftersom han missade fölmönstringen pga att han var opererad då)
Den andra vann hoppningen på treårstestet med sina 53 p... (88891010) Den satte vi faktiskt i träning för bruksprov men vi fick hem honom några månader senare och hade sen inte råd att satsa på nytt till året efter.

Mitt kriterie för att behålla någon som hingst är att den är så bra att jag skulle kunna tänka mig att använda den att betäcka med själv, även om jag tar på mig de mest kritiska glasögonen.

Det är väldigt individuellt hur folk resonerar kring hingstar. Jag personligen vill ha både kropp och stam, nåt som kan stärka och även föra vidare, för att jag ska ha kvar en hingst som hingst.

Jag lånade ett sto med okänd härstamning då jag var alldeles såld på henne som individ. Snygg och med en arbetsmoral jag sällan träffat på hos någon häst alls, faktiskt. Betäckte med godkänd hingst efter mycket sökande efter en som i typ stämde med stoet. Avkomman blev en hingst...en mycket snygg sådan. Men, mitt beslut var från dag 1 att han skulle kastreras och det gjordes när han var 1,5 år. Han är registrerad som korsning i SH med känd stam på faderns sida.

Döm om min förvåning när jag under de första 1,5 åren fick höra av "kunnigt" hästfolk..."Den måste du spara som hingst och ta avkommor på":confused: och om han hamnat hos någon annan så hade kanske scenariot varit just det.

Hade han varit renrasig hade jag dock troligen åtminstone väntat med att kastrera och visat honom och därefter tagit beslut. Han har alltid haft ett suveränt temperament.

Har två inköpta hingstar för tillfället, båda är i första hand inköpta som sporthästar - MEN med intressant stam och förhoppningsvis kvalitéer för att kunna visas.
Den ena är f. 10 och kommer sparas iaf till 3-4års ålder, för att det ska gå att avgöra om tillräckliga kvalitéer både exteriört och hoppmässigt finns.
Den andra är f.07, har haft en lite trasslig start i livet men besitter väldigt fina kvalitéer både exteriört, hoppmässigt och dessutom gångartsmässigt, så han får vara kvar tills vi ser vad han presterar närmsta åren (för att isåfall kunna visa fram på prestation).

Kort sagt så sparar jag som hingst så länge de är snälla, och tills det visar sig att det inte fanns tillräckliga kvalitéer.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 230
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 959
Senast: Lhas
·
Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär... 2
Svar
25
· Visningar
5 657
Senast: Dopy
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har... 2
Svar
25
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka