Sv: Spara hingst/hingstämne
Svårt det där. Man blir ju lätt hemmablind... men det visar sig ju förr eller senare iallfall om det blev en bra hingst
Jag har bara fött upp en hingst som jag ansåg var ett hingstämne, han är 3 år nu, såldes som hingst men kastrerades för att ägaren inte var intresserad av en avelshingst vilket är helt okej. Han är en superfin häst som jag är väldigt stolt över och han hade alla rutor ikryssade så att säga för att vara hingstmaterial. Men jag ser en miljon gånger hellre att han blir en framgångsrik tävlinghäst än en bara avelshingst om jag får välja.
Jag har själv köpt in två hingstämnen som inte utvecklats som jag ville, så dom kastrerades/såldes. Surt men sant.
Ett hingstämne för mig är en fölunge/unghäst som är korrekt exteriört, lugn med bra psyke som är lätt att hantera/träna, har en väl genomtänkt och intressant/populär/bra stamtavla, + på gångarter samt har det lilla extra (viktigt för mig). Det måste också finnas ett syfte för just den individen. Finns det ingen direkt marknad så finns det liksom ingen anledning tycker jag.
Dock finns det kanske 1 på 100 (eller säkert mindre) av alla dom hingstämnena som sedan visar sig utvecklas till en bra hingst så ett hingstämne är ju inte likställt med att den bör vara hingst resten av livet.
Tyvärr kommer hemmablindheten gärna in och man vill inte se nackdelarna med sin egen uppfödning, man ser bara den showiga lilla unghingsten som springer fint i hagen och tycker att det måste vara ett hingstämne. Det är nog ganska vanligt.
Det är säkert också vanligt att man har svårt att revidera sin åsikt om det visar sig att hingstämnet man sparade (som faktiskt var ett ämne) inte utvecklades riktigt åt rätt håll, och att då inse det och kastrera senare.
Det finns mängder av "hingstämnen" på annons som inte alls är det, dom har kanske ett eller två kriterie uppfyllt istället för alla.
Inlägget kanske blev lite rörigt skrivet, jag har svårt att fokusera idag.