spänt juver

F

flickancarra

ursäkta om detta kommit fel.. men fölet har flyttat hemmifrån så det är ju inte avel längre. Flytta om det är på fel plats.

Mitt sto har spänt juver nu när fölis flyttat hemmifrån, vilket i sig väl är normalt.

Men hur ska jag vårda stoet nu? Ska jag göra något utanför det vanliga som att smörja in henne eller något? Ge henne mindre mat? Hålla henne inne?

Hur kan jag kontrollera att hon inte har blivit dålig och fått mjölkstockning? Vill inte mjölka henne för då fortsätter väl mjölken att komma så att jag ändå hamnar i samma sits? På kossor ser man ju om mjölken blir missfärgad och klumpig..

Hon verkar inte påverkad förutom att juvret är hårt (inte klumpigt).

*orolig hönsmamma*

Sv: spänt juver

När jag har avvant föl har jag halverat kraftfodret och försökt öka motionen lite. Det har funkat bra på mitt sto, ingen mjölkstockning. Dock har jag inte haft så många föl.

okej.. jag har låtit henne ta det lugnt.. tänkte att hon kanske var öm. Vi var ute på en timmesrunda idag och det gick ju bra.. Då får hon komma ut på promenad mer, varje dag. Tack för tipset. :bow:

Som skrivet innan dra ner på eller ta bort kraftfodret till stoet. Se också till att hon får röra sig mycket. Det blir då ett naturligt sätt för juvret att släppa ut överskott när stoet rör sig.
Håll koll på hennes temp. Får hon förhöjd temp ta ut veterinär för så är det risks för juver inflammation

Hon får inget kraftfoder alls.. Hon har hållt sig bra på gräs.. Men det är mindre hage nu, och komma in på natten. Lite hö och mer halm att äta..

Jag hade inte ens tänkt temp!! :crazy: Jag har ju köpt en ny temp för att kunna kolla... Dumma mig.. ja, jag får ju kolla henne imorgon bitti. K:crazy:ommer knappt ihåg vad hon hade som normalt sist jag kollade.. Hon kan ju redan ha för hög temp..

Ja, man gör sitt bästa och ändå missar man sånt grundläggande..

Tack för ditt inlägg!

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 094
Senast: cello
·
Avel Mitt sto på 16 år fölar för första gången och jag börjar undra om det är på gång redan nu fastän det är ca 2 veckor kvar till 335 dar...
Svar
6
· Visningar
1 622
Senast: Cornelia
·
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 980
Senast: Kellie
·
Avel Fölet är nu 3 1/2 vecka, rund och fin i kroppen men har varit något seg i helgen tycker jag. Jag uppmärksammade att stoet läckt mjölk på...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka