Spanska hittehundar

Sv: Spanska hittehundar

Det är otroligt kul att läsa samma sak om och om igen!
Jag menar, DU är den typ femte i raden som skriver att du tycker att man ska koncentrera sig på svenska hundar som är hemlösa.

Fantasilöst!

Och sådana här inlägg känns totalt meningslösa. Var med och diskutera och kom med åsikter och erfarenheter istället.

Hur skulle trådarna se ut om man bara fick svara ja eller nej på första inlägget? Inte mkt till diskussion. Det är väl bra att säga vad man tycker oavsett om någon har skrivit liknande innan. Då får ju trådskaparen se hur många som tycker si eller så.

Inlägget där Du skriver och klankar ner på folk känns bara väldigt onödigt.

Kaiten skrev:
Till Javan: Svenska hundar biter barn!]

Nähä!!!! Det visste jag inte! Det jag reagerade mot var att det lät som om man inte skulle kunna få kärlek av svenska hundar??? Du tror inte att vilken hund som helst kan bita barn? Det är väl snarare så att de inte är helt riskfritt ur den synpunkten heller att ta en spansk hittehund...

Javan

Jag sökte fem minuter på blocket och fann följande annonser:

Detta är en phalene på fem år - kostnad 5000 kronor (inte mycket kamp där inte)

http://www.blocket.se/view/5519521.htm?caller=vnl_s&l=0&c=1&city=0

Mellanpincher 1 år: lite mera bruks :)
http://www.blocket.se/view/5520218.htm?caller=vnl_s&l=0&c=1&city=0

Ludde är en blandras med golden, labb och lite schäfer

http://www.blocket.se/view/5518534.htm?caller=vnl_s&l=0&c=1&city=0

En engelsk springer spaniel 3 år

http://www.blocket.se/view/5503961.htm?caller=vnl_s&l=0&c=1&city=0

Nog sjutton finns det hundar att köpa i Sverige om man letar lite...

Att köpa hund är ju ändå inget man gör i brådrasket så med lite is i magen ska man nog hitta precis rätt hund även i Sverige.

Pincher har jag lagt ner. Det är "för mycket hund" i dom.
Sedan är det en sällskapshund jag söker. Inte en brukshund som "måste" aktiveras varje dag.
Självklart hittar jag på saker med hunden/hundarna men inte varje dag. Ibland får han nöja sig med att bara gå en vanlig promenad.

Dom andra var inga raser jag intresserat mig för utseendemässigt, och någon stor blandras med schäfer, labbe och bc vill jag definitivt inte ha. Den tror jag kräver lite för mycket.

Och som jag sa, inte förrän till nästa sommar i så fall som jag söker en till hund. Beroende på hur situationen ser ut då med jobb och den första hunden osv.. :)

Men jag tror också jag kan hitta en bra hund i sverige, det har jag ju gjort med den jag har nu!
Men det vore en erfarenhet att ha en från ett annat land också.

Priset är ju detsamma ungefär då det inte är en valp jag letar efter.

Mailade på en annons häromdagen, en chihuahua (STAVAS?) som skulle bort för 2000kr. Reggad i SKK. Dock tror jag inte annonsen var seriös, men man vet ju aldrig :angel:

hehe.. Och du trodde jag menade på fullt allvar att svenska hundar biter barn?? hehe :rofl:
Nä du, det var en sarkasm, som det heter.
Tyckte det lät som att bara för att man letar efter en hund i ett annat land så ratar man de svenska rakt av.
Därför skrev jag något provocerande som inte hade något med verkligheten att göra ;)

Men seriöst, barn kan bita hundar!

*Med parollen "barn bör bäras bort* så lämnar jag Buke stiligt men med lite fräs i spåren*

Menar du att de här organisationerna verkligen kollar alla sjukdomar vi är rädda att få in i sverige.
Du kan ju ta SVAs lista o fråga om de kan lämna garantier mot allt på den!!
Du verkar fortvarande tro att svenska veterinäres åsikter inkl smittskyddsexperter på SVA bara är skräckpropaganda o väger lättare än vad hittehudsorganisationerna skriver.
PL
PL

Jag vet inte hela listan men jo, jag tror att en seriös organisation kollar upp varje hund för de sjukdomar som dom säger att dom ska kolla upp!

Sedan som några skriver har det ju hänt olyckor med nån sjuk jycke och en som valpade fast den skulle vara kastrerad. Vore mer intressant att höra vilka organisationer dessa två hundar kom genom för att kunna ställa dom till svars.

Och om jag importerar en hund från tex tyskland, låt oss säga en dobermannchampion, jag tror inte den heller är testad för alla sjukdomar på hela listan.

Jag har inte läst listan nu som du pratar om, men ändå, det låter på dig som om den är lång...

Och om jag hjälper en svensk hund eller en spansk hund spelar inte så stor roll då den hunden jag hjälper säkert kommer bli lycklig/lyckligare i alla fall, beroende på vad den varit med om. Jag är inte ute efter en problemhund.

och som nån också skrev, de flesta spanska hundarna har varit familjehundar. Jag har läst bakgrunden på många hundar genom åren, gillar att surfa och "drömma mig bort" om att ta flera hundar osv.. hehe..
Sedan så skulle det nog bli så att jag åker iväg och träffar hunden i hemlandet innan jag bestämmer mig för att ta hem den. Efter att ha läst diverse i den här tråden. Den tanken hade jag inte riktigt innan.

En av sakerna jag vänder mig emot är att det känns som man felprioterar när man organistationerna räddar ett fåtal hundar och får hålla dem i FLERA MÅNADER i väntatn på att alla sprutor och prover ska tas för att sedan skicka iväg hunden.
Det kostar en massa i både pengar,tid och utrymme!

Jag skulle mycket hellre stödja ett FÖREBYGGANDE arbete, med inforamtions kampanjer för att ändra attityden till hundar(och katter) subvitionerade kastreringar och sterileringar osv.
Lägg därtill massavlvningar på gatuhundar!
För mig är det viktigrare att så många hundar som möjligt slipper lida, även om det är för att de är döda än att rädda ett fåtal!!

(Just nu stödjer jag ingen välgörenhet pga av dålig ekonomi, men jag har tidigare stött en utländshästorgansiton och har haft 2 st svenska omplaceringshundar)

Svenska smittskyddsexperter anser i vilket fall att importer av gatuhundar innebär en kraftigt ökad risk att få in allvarliga sjukdomar i landet men det verkar du skita i, du orkar ju inte ens läsa länken utan utgår bara från att dessa organisationer kan avgöra om hunden bär på några farliga sjukdomar el ej.
Jag anser själv att det dessa organisationer håller på med innebär att de inte är seriösa, skulle vara bättre att jobba med den grundläggande synen på hundhållning.
At jämföra en import från tyskland med en spansk gatuhund ur smittsynpunkt är ju löjligt.
PL

Jag har läst länken i allafall...flera ggr...samma som SVA skriver om skriver även organisationen Hundhjälpen om. Dom påstår INTE att dom själva kan avgöra om hunden är frisk eller inte....vilken organisation gör det ?? dom lämnar inga 100% iga garantier och dom gör de tester/vaccinationer mot de sjukdomar som finns i repektive land och som SVA rekomenderar man bör/ska innan import.

Jo men många hundar är inte gatuhundar utan kommer för att deras familjer inte kan ta hand om dom längre.
Organisationen måste ju i vilket fall somhelst testa alla hundar innan dom får gå ur landet.

Men självklart ska man vara observant när man ska ha hem en hund, om den nu är svensk eller inte, stor eller liten, grön eller gul :)

Sv: Spanska hittehundar-sluta gnäll!

Jag e så trött på alla fördomar om gatuhundar, själv adopterade jag min älskade Brad från www.SOS-animals.se ,det finns ingen annan hund som är så tacksam och tillgiven som han. Ni som inte läser på ämnet innan ni öppnar munnen bör läsa dessa sidor om hur och varför vi väljer en "gatuhund" framför en framavlad kennelhund. Vissa skiter i stamtavla och intyg o allt vad d nu heter, inget snobberi utan sann hundkärlek. Varför inte ta hand om de hundar som redan finns ist för att avla fram nya hela tiden oavsett från vart i världen hunden kommer ifrån så vill den fortf ha en husse/matte som föder den,sköter den och älskar den.
* http://www.home.no/rossie/utlandsk.html
* http://hem.bredband.net/b203289/darb.htm
* http://www.home.no/rossie/utlandsk.html (se även länken längre ner på denna site!)
snälla säg att denna hundrasism inte sprider sej!

Hundrasism?

Snarare är det så att vi vill skydda våra inhemska hundar och även människor. Gatuhundar kan släpa med sig hjärtmask, dvärgbandmask och lite annat smått och gott. Det är något som i dagsläget inte finns i Sverige och det ska vi vara mycket tacksamma för.

Vad gäller seriositeten hos alla dessa organisationer är jag skeptisk. Det har skickats hit dräktiga tikar trots uppgift om att de ska ha varit kastrerade. Det har anlänt hundar som varit sjuka i babiesos och Leishmania. Mardrömmen vore om det slarvades med rabiesvaccineringen också. Skitkul om vi skulle få hit rabies.

Varför inte jobba för att ge hundarna bättre förhållanden i hemländerna istället?

Nej, jag är inte hundrasist.

Jag vill att mina svenska hundar ska fortsätta hålla sig friska och slippa alla sjukdomar som ännu (:confused: vem vet) inte finns i sverige.

Jag vill fortsätta kunna gå i skogen och plocka svamp och bär. Och kunna äta den när jag kommer hem.

Hundrasis *suck*. Det börjar bli ett vanligt ord bland vissa.
jag vill som GA och andra skriver. Kunna fortsätta gå i skogen och plocka bär och svamp utan att bli sjuk.
På tv visade de förra veckan en person som ätit ett bär som var smittat med dvärgbandmask. Han kommer aldrig bli frisk.
De bygger bo i levern och går inte alltid att få bort allt om det spridit sig. och till slut, behöver man en ny lever.

Sen kan man ju diskutera snobberi. Jag börjar undra varför alla ska ha hundar från Spanien. Är det för kunna säga att man varit så snäll och tagit hand om en hund, och framförallt att den kommer från Spanien...åhhh tror ni kanske folk säger....

Sann hundkärlek har jag till mina rashundar, även till blandrasen. Det är konstigt, att det är sånna som du och många som har blandisar som jämt skriker hundrasism mm, har ni inget annat att komma med?

Grana som blir så trött....

GaurdianAngel skrev:
Jag vill att mina svenska hundar ska fortsätta hålla sig friska och slippa alla sjukdomar som ännu (:confused: vem vet) inte finns i sverige.

Jag vill fortsätta kunna gå i skogen och plocka svamp och bär. Och kunna äta den när jag kommer hem.

:bow: :bow: :bow:

Ni har fortfarande inte läst på! ni kan gå i skogen o plocka era bär o svamp hur mkt ni vill utan att bli sjuka, era hundar och kameler också. De genomgår osannolikt mkt innan de kommer till sverige, och ja visst vore d kul om de ville adopteras i sina hemländer ist (det kämpas för! Brads syster adopterades där men hanar e svårare att "bli av med" men de har inte samma kultur och hundar är inte keldjur utan smutsig ohyra. Man ser helt enkelt inte hunden på samma sätt.(kan liknas med vårat råttproblem/avsky/ohyra)
Iaf de vetrinär besiktigas och vaccineras, chipmärks och kastreras, kollas nog mer noga än svenska kennelhundar, många mkt hundvana och generösa människor skänker pengar tid och kärlek på att åka ner o jobba som volontärer, ställena drivs av hundälskare och omtänksamma människor som inte tror på vidskepelser och har självklart koll på hundarna som flygs över inte har smitta som era bär att smaka bajs...

Vi lever inte i fantasivärlden där hundälskare tar hand om hundar. Vidskepelsen som Du kallar det innebär att vi i Sverige inte kommer att kunna gå ut och plocka bär, svamp eller äta friodlade frukt eller grönsaker.

Vi är inte oroliga för att bären kommer att smaka bajs, vi är oroliga för att behöva genomgå levertransplantation och livslång behandling för att inte avlida av parasitinfektionen.

Vet Du överhuvudtaget vad det innebär att få in dessa parasiter i Sverige??

Seabaz skrev:
För att jag har kollat på utbudet och det verkar bara finnas rottisar, schäfrar och staff/pitbull/amstaff och allt vad dom heter. Och det är inte det jag letar efter.

Hur kan du veta vad du får i en "gott-och-blandat" från Spanien då? Där har du verkligen ingen chans att veta vad du har att förvänta dig eftersom du inte har nån aning om vad det är för raser i hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 148
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 446
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 568
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka