Spansk skritt

Sv: Spansk skritt

Inte bara unghästar. Det finns många hästar som lärt sig s k spansk skritt som ett trick, och som tar till detta trick när något annat blir för "jobbigt" :cool:

Fast hästar kan ju å andra sidan ta till helt andra icke-intränade saker också när de blir lite förvirrade eller inte orkar. Så någonstans kommer man ändå få ta itu med att se till att 1. Hästen inte blir förvirrad och aldrig tycker saker och ting är jobbigt eller 2 (vilket väl är mer rimligt) förtydliga för hästen vad man vill och se till att ha/få lydnaden som krävs för att fortsätta även när det blir lite jobbigt.

Jag har jobbat med en kuse som vid minsta lilla vindpust eller pip kastat sig (till synes) totalförskräckt åt sidan när man jobbar för hand längs en vägg/ett staket. Vilket inte är tricktränat dit och känns lite farligare när man står i vägen än en häst som tar till spansk skritt! ;) Med mer disciplin till en sån "ge den lillfingret så tar den hela näven"-häst så slutade den med det, därav att jag antar att hästar måste ha lydnad vare sig de är tricktränade till fuskmetoderna eller ej.

Därför att det inte finns så många hästar som kan spansk skritt?
Dock har jag under årens lopp sett ett antal hästar "vifta med frambenen" när någon annan uppgift blivit för svår, och ryttaren har genast förklarat detta med att hästen kan spansk skritt.

Immer

Hur vet du att den har viftat med frambenen på grund av att "uppgiften är för svår"?
Tror du inte sannolikheten är större att ryttaren kommer för långt fram med sin skänkel, råkar höjja handen, eller andra saker som kan uppmana till spansk skritt?

Jag har sett på en internationell dressyrtävling en gång där en andalusier (som var tränad bl.a. spansk skritt) Gjorde några steg spansk skritt i en piaff, och de gångerna han "viftade till", syntes det tydligt att det handlade om ett missförstånd, inte av lathet från hästens sida. Är dessutom ologiskt (som jag sagt tidigare) att en häst av lathet börjar "vifta" med frambenen. Ta piaffen som t.ec. Vad är jobigast, vanlig piaff eller piaff med ännu högre frambens lyft?

Om du känt ryttare som haft problem med att deras hsätar gör spansk skritt utan att de vill har de inte lärt in "tricket" på rätt sätt, eller så kan hästen inte spansk skritt ännu, utan bara "tränas till att kunna det"
Innan hästen kan det är det mycket vanligt att ryttare kanske blir lite frikostiga med belöning och berömmer så fort hästen viftar med frambenen, men om fallet är så så är vi fortfarande inne under rubriken där ryttaren lärt in "tricket" på ett olämpligt sätt.

Hur vet du att den har viftat med frambenen på grund av att "uppgiften är för svår"?

Efter alla år i hästvärlden tror jag mig kunna se på en häst när den tycker att man ställer för stora krav på den.

Är dessutom ologiskt (som jag sagt tidigare) att en häst av lathet börjar "vifta" med frambenen. Ta piaffen som t.ec. Vad är jobigast, vanlig piaff eller piaff med ännu högre frambens lyft?

Nja, lathet är det nog inte det handlar om. Snarare att hästen inte förstår. Det kan också, som Totola skrev, vara så att en häst som inte förstår kan kasta sig iväg handlöst - och en sådan häst är inte lat.
Vad menar du med "vanlig piaff och piaff med ännu högre frambenslyft"? Piaff är väl alltid piaff och vissa hästar är av naturen "luftigare" än andra.

Om du känt ryttare som haft problem med att deras hsätar gör spansk skritt utan att de vill har de inte lärt in "tricket" på rätt sätt, eller så kan hästen inte spansk skritt ännu, utan bara "tränas till att kunna det"
Innan hästen kan det är det mycket vanligt att ryttare kanske blir lite frikostiga med belöning och berömmer så fort hästen viftar med frambenen, men om fallet är så så är vi fortfarande inne under rubriken där ryttaren lärt in "tricket" på ett olämpligt sätt.

Precis vad jag hela tiden hävdat. Det kan vara direkt olämpligt att lära in ett sådant trick. Framför allt är det farligt om man inte vet vad man gör. Man kan förstöra mycket.

Immer

Efter alla år i hästvärlden tror jag mig kunna se på en häst när den tycker att man ställer för stora krav på den.
¨
Det jag brukar se hos hästar som tycker att ryttaren ställer för höga krav på den brukar reagera med att bli frustrerade (vilket kan yttra sig i tätbakåtstrukna ögon, sparkar med fram och bakben samt huvudrusk mm som du redan vet)
Hur reagerar en häst som missförstår ryttaren? Jo, de flesta sådana blir också frustrerade (med precis samma uttryck) och om den dessutom tycker att ryttaren ger ett tecken för spansk skritt så är det ju ganska givet vad den kommer att göra.
Folk som lär sina hästar spansk skritt måste också lära sig att bli fin i hjälperna så att h*n inte "puttar in bogar" (eller dylikt) genom att putta fram skänkeln, då är ju signalen given!

Nja, lathet är det nog inte det handlar om. Snarare att hästen inte förstår.

Ja, i så fall är vi som sagt var överrens. "Att hästen inte förstår" kan ju bero på missförstånd mellan ryttare och häst vilket ofta bottnar i okunskap hos ryttaren.
Jag tror dock inte på att hsäten använder spansk skritt för att "komma undan" att göra något annat (förutsatt att den är rätt inlärd och att ryttaren inte ger komando för det, men då är vi ju åter inne på missförstånd som ovan)

Vad menar du med "vanlig piaff och piaff med ännu högre frambenslyft"? Piaff är väl alltid piaff och vissa hästar är av naturen "luftigare" än andra.

Ursäkta, dåligt formulerat av mig.. Var mest något jag skrev i förbifarten för jag tyckte mitt inlägg blev långt som det var.. Men jag emnar helt enkelt att den "vevar" spansk skritt i sin piaff. Vilket självklart ger otakt (piaff i bakbenen och spansk skritt i frambenen).
Mer begripligt? :crazy:

kan vara direkt olämpligt att lära in ett sådant trick. Framför allt är det farligt om man inte vet vad man gör.
Immer

Ja, man bör passa sig för alla typer av dominanshandlingar innan man "lär" in dem. Risken för uppmuntran till beteendet är större för vissa typer av hästar (beroende på personlighet) och självklart hur den blivit "lärd"

ojsan, de blidde en hel diskussion här..
men om jag får bryta in lite så tycker jag ni skriver ungefär samma saker, fast olika formulerat. alltså, ni menar samma men missuppfattar varandra. eller så är det jag som missförstår..:crazy:

Spansk skritt är en rörelse som kommer från spanien och ingår i "Alta escuela" en spansk dressyr diciplin som förutom de "vanliga" dressyr rörelserna även har rörelser som spansk skritt m.m.

Rörelsens ursprung kommer sm sagt från krig, men att det sku vara för att ta sig fram på slagfältet utan att trampa på lik skulle jag inte tro. Snarare var det för att slå undan fotfolk.

Spansk skritt lärs först in från marken genom att man pickar med ett spö på ena frambenen tills hästen blir förbannad och slår till, då berömmer man och fortsätter. När hästen sen kan det på ena benen går man över till det andra och sen kan man börja göra det från sadeln.
Då gör man samma sak, dvs pivker med spöet på det ben hästen ska lyfta, koncentrerar sig först på ett ben och sen tar man med det andra också.

Rörelsen är mycket bra gymnastig för hästen, speciellt bogfriheten förbättras mycket plus att hästen måste sätta bakbenen under sig ordentligt för att kunna lyfta frambenen så och hålla balansen.

Spansk skritt ska komma sent i inlärningen, helst efter piaff och passage, just för att hästen inte ska ta till spansk skritt när man ber om piaff.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
501
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka