Spansk skritt

Switch

Trådstartare
vad är spansk skritt? har hört talas om det ofta, men aldrig förstått vad det är... antar att det kommer från spanska ridskolan eller? varför gör man det? bara för det ser snyggt ut? eller är det bra för något?

Sv: Spansk skritt

Om jag inte är helt fel ute så härstammar spansk långt bak i tiden. det var/är en rörelse där man får hästen att lyfta sina ben väldigt högt för att de bla skulle kunna gå över lik på slagfältet.

Fördelen med det idag är att ja det är en kul grej att lära hästen men samtidigt så blir hästen mycket friare i sitt bogparti. Detta var en kortsammanfattning.
Finns säkert fler som kanske kan ge mer utförlig beskrivning..:)

Hej!

I Spansk skritt lyfter hästen frambenen extra högt. Bakbenen rör sig som vanligt. Ett exempel kan du se här:

http://www.youtube.com/watch?v=lpCvQBALBX0

På spanska ridskolan tycker man lite nedlåtande att spansk skritt är en "cirkusrörelse" så därifrån kommer den inte. Den stammar nog helt enkelt bara från det sköna Spanien!;)

Inte riktigt sant...Det finns gamla arton hundratals målningar bla från frankrike där detta utförs..:) Men visst den kanske kom ursprungligen därifrån det vet jag inte riktigt.

Just det där med bogfriheten får man ju "bara" om man har det som ett moment i utbildningen där hästen redan kommit en bit inom samling... Att hästen vevar med bogarna i första hand och benen i andra hand. Tråkigt egentligen att det är så få som verkar ha det som en del av utbildningen och inte cirkusgrej, *kan* ju rent teoretiskt sett vara en fördel inför ökad trav/passage? :p

*raderat'...

Senast ändrad av en moderator:

svarar till alla
hmm, okej. då vet jag hur det ser ut iaf :) fast vet inte om jag tyckte det såg så snyggt ut.. såg nästan ut som något en unghäst skulle kunna få för sig att göra. menmen. det där med bogfriheten torde väl stämma iofs..

flummigt inlägg, sorry

såg nästan ut som något en unghäst skulle kunna få för sig att göra.

Inte bara unghästar. Det finns många hästar som lärt sig s k spansk skritt som ett trick, och som tar till detta trick när något annat blir för "jobbigt" :cool:

Immer

Inte bara unghästar. Det finns många hästar som lärt sig s k spansk skritt som ett trick, och som tar till detta trick när något annat blir för "jobbigt" :cool:

Immer

jaa, kan tänka mig det. men så är det väl med i princip all trickträning:crazy:

Ja, det är risk för det.
Men om du ska rida dressyr så är det kanske inte så kul om hästen tar till den spanska skritten istället för att exempelvis göra en skänkelvikning :cool:

Immer

Men det borde den inte göra om rörelserna är korrekt befästa och att man ger hjälperna korrekt. :idea:

Min häst kan spansk skritt :D

Och om jag longerar honom och går med långpisken brevid så kommer tyvärr:( den spanska skritten fram när det blir lite tråkigt och jobbigt....

Ja, det är risk för det.
Men om du ska rida dressyr så är det kanske inte så kul om hästen tar till den spanska skritten istället för att exempelvis göra en skänkelvikning :cool:

Immer

Något sådant har min häst aldrig visat tendens till!
Man får ju vara jättenoggrann i inlärningen (som alla andra tricks, men särskilt denna "farligare" typen av tricks) att de bara gör det på kommando och ABSOLUT inte annars.

Dessutom är spansk skritt i sig en ganska krävande rörelse, en skänkelvikning kräver mindre ansträngning (förutsatt att hästen utför spansk skritt på rätt sätt förstås). Däremot kan det ju uppstå missförstånd om ryttaren är otydlig i sina hjälper, men så är det ju med alla rörelser!

Dessutom är spansk skritt i sig en ganska krävande rörelse, en skänkelvikning kräver mindre ansträngning (förutsatt att hästen utför spansk skritt på rätt sätt förstås). Däremot kan det ju uppstå missförstånd om ryttaren är otydlig i sina hjälper, men så är det ju med alla rörelser!

Skänkelvikning skrev jag bara som ett exempel. Det kan lika väl handla om en galoppfattning, öppna, sluta eller något annat som hästen inte vill göra/inte förstår hjälperna/inte är stark nog att utföra osv, och då kan den ta till spansk skritt istället.

Immer

Skänkelvikning skrev jag bara som ett exempel. Det kan lika väl handla om en galoppfattning, öppna, sluta eller något annat som hästen inte vill göra/inte förstår hjälperna/inte är stark nog att utföra osv, och då kan den ta till spansk skritt istället.

Immer

Jo, förstod att det var ett exempel! Men att göra spansk skritt för att "komma undan" något som är jobbigare tror jag inte utnyttjas av så många hästar. Spansk skritt är som sagt mycket ansträngande (om de gör det rätt).
Håller fortfarande fast vid att en häst inte använder det för att "slippa" göra något annat, visst kan det råka bli spansk skritt vid en piaff eller liknande, men då handlar det nog mer om att ryttaren kommer lite för långt fram med ena skänkeln så att hästen missuppfattar.

Kristin

Men att göra spansk skritt för att "komma undan" något som är jobbigare tror jag inte utnyttjas av så många hästar.

Därför att det inte finns så många hästar som kan spansk skritt?
Dock har jag under årens lopp sett ett antal hästar "vifta med frambenen" när någon annan uppgift blivit för svår, och ryttaren har genast förklarat detta med att hästen kan spansk skritt.

Immer

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
501
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar