Spannmålstork

Conversation Piece

Trådstartare
Vi ska börja odla eget spannmål till våra 6 hästar och funderar på att investera i en egen tork.

Är det någon som har en uppfattning om investeringskostnad och hur man räknar på om det är lönsamt eller inte?

Lite flummig fråga kanske, jag vill veta vad ni som har egen tork har gjort för överväganden, helt enkelt. Hur mycket tjänar man på att ha egen tork. Jag är lite tveksam till om det verkligen är motiverat att köpa egen.

Sv: Spannmålstork

Tusan också, jag var faktiskt på ett föredrag med HIR Häst Malmöhus där de gick igenom just detta. Får kolla om jag har kvar dokumentation...

Spontant skulle jag nog känna att det inte lönar sig, om det finns rensad havre att köpa billigt från annan bonde, men det beror ju också på hur mycket grundinvesteringen går loss på. Hur mycket som ska byggas om, hur mycket energi just din anläggning drar. Och sedan tillkommer ju jobbet...

jag har mycket svårt att tro att det kan bli lönsamt. Vem skall tröska tex? Kostnad för detta? spannmålsodling är nog bara lønsam i stor skala.

Jo, det kan man ha svårt att tro. Men frågan är hur man räknar. Det känns spontant inte så smart att odla spannmål, sälja skörden och sedan köpa annat spannmål tillbaka igen eller att transportera spannmålen till en tork och sedan tillbaka till gården igen. Som alternativ skulle vi få använda marken till annat (och det blir då grovfoder med överskott som måste säljas). Det är dessutom inte omöjligt att vi utökar verksamheten till fler hästar och då är jag nyfiken på var breakeven ligger för att det ska bli lönsamt. Men för att kunna svara på det måste man såklart ha bättre insyn i alternativkostnader än jag kan ge så här rakt upp och ner.

Nu är det ju många som ha egen tork och jag kan säkert vända mig till LRF eller så för att få hjälp med investeringskalkylen. Tänkte bara att det här kanske är allmän kunskap hos folk som är vana i branschen.

Tusan också, jag var faktiskt på ett föredrag med HIR Häst Malmöhus där de gick igenom just detta. Får kolla om jag har kvar dokumentation...

Spontant skulle jag nog känna att det inte lönar sig, om det finns rensad havre att köpa billigt från annan bonde, men det beror ju också på hur mycket grundinvesteringen går loss på. Hur mycket som ska byggas om, hur mycket energi just din anläggning drar. Och sedan tillkommer ju jobbet...

Bra tips! Jag kontaktar dem direkt.

Förtydligande: Det är inte lönsamheten på spannmålsodling jag är intresserad av, utan på spannmålstorkinvestering.

Förtydligande: Det är inte lönsamheten på spannmålsodling jag är intresserad av, utan på spannmålstorkinvestering.

Du måste ju trots det räkna hem den totala kostnaden per kg/spannmål. Och att bygga en spannmålstork för 6 hästar med inräknad driftskostnad blir ett relativt högt kilopris om man slår ut det totalt. Och har man inte egen tröska, traktor och såmaskin så har man ju en kostnad för den åxå som ska in i summan.

Vi har 70 kor +rekryteringsdjur samt 8 hästar och vi ensilerar sedan 4år numer spannmålen. Vi har en tork som vi har använt i 20 år så det är ju ingen hög lånekostnad direkt numer men den står nu för fäfot både för att kostnaden att torka spannmål drar iväg men även för att vi tycker att ensilerad spannmål funkar bättre med den typ av drift vi har, en liten parantes. :)

Så om jag hade endast 6 hästar så skulle jag inte investera i spannmålstork utan köpa spannmål istället.

Kicki :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 611
Senast: Mia_R
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 918
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar