Spannmål - risk för överutfodring?

C

cafu

Har ett ensilage på ts 50, energi 5,2 MJ och smrp 48. Idealiskt för 4-åringen som klarar sig på enbart detta men inte lika bra för åringen som dessutom var lite tunn när hon kom.

Ger henne nu följande/dag:

ca 8 kg grovfoder
1,5 kg havrekross
1 kg kornkross
1 kg lusernpellets
0,3 kg betfor
100 g mineraler med hög Ca/P-kvot

vilket ser ganska bra ut enligt foderstatsprogrammet.

Dock känns det som väldigt stora mängder spannmål och jag funderar på om det finns risk att få problem med magen el. dyl. Har funderat på att ersätta en del med olja och mer lusern, men har hört att olja inte ska vara något bra fodermedel för en häst.

Tacksam för råd...

Sv: Spannmål - risk för överutfodring?

Hästar bör inte få mer än 70-100 g fett/100 kg kroppsvikt, får de för mkt fett stör det mikroorganismernas aktivitet i grovtarmen.
Hästen kan bara spjälka 0.4 kg stärkelse/100kg kroppsvikt och utfodringstillfälle. Får hästen för mkt stärklese på en gång kan det bildas störningar i grovtarmen.

Skulle kankse föröska och ge mer ett kompleterande foder istället för att ha 4 oilka, lusern är ju bra för hästen eftersom det är snälla proteiner och räknas som grovfoder. Min häst hade proteinbrist och han åt ca. 1 kg lusern i en måand och fick då tillbaks musklerna fint.

Så prova med mer lusern, unghästar behöver ju mer protein eftersom dom växer...

Tack för svar! Glömde förresten skriva att det är en nordsvensk brukshäst (sto).

Är generellt skeptisk till färdigfoder, men i det här fallet kanske det kunde vara en lösning. Har dock ingen aning om vad som kunde vara lämpligt i detta fall?

Bara mer lusern hjälper inte eftersom hon behöver få upp energin också (därför får hon i dag korn).

Hästar bör inte få mer än 70-100 g fett/100 kg kroppsvikt, får de för mkt fett stör det mikroorganismernas aktivitet i grovtarmen.
Hästen kan bara spjälka 0.4 kg stärkelse/100kg kroppsvikt och utfodringstillfälle. Får hästen för mkt stärklese på en gång kan det bildas störningar i grovtarmen.

Skulle kankse föröska och ge mer ett kompleterande foder istället för att ha 4 oilka, lusern är ju bra för hästen eftersom det är snälla proteiner och räknas som grovfoder. Min häst hade proteinbrist och han åt ca. 1 kg lusern i en måand och fick då tillbaks musklerna fint.

Så prova med mer lusern, unghästar behöver ju mer protein eftersom dom växer...

OK, enligt foderstatsprogrammet skulle jag kunna ta bort allt korn och ersätta det med 0,5 kg mer lusern (alltså totalt 1,5 kg) samt 2 dl olja. Låter det vettigare?

Lusern kan du ge mycket av, det är ju ett grovfoder (räknat som). Olja kan man ge mer av än vad som nämts..MEN bara om du introducerar det långsamt.

programen är inte alltid att lita på min häst ska enligt programet äta ca. 10 kg hösilage + mineraler, man han äter 20 kg hösilage, mineraler + 0.3 kg kra**t protein. Och han är fin i hullet förutom att han har lite mage, men han har stått i 2 ½ månad pga. skada.
Så de där programen stämmer inte jämt, de räknar efter medelhästen, men alla hästarna är ju oilka indivder som behöver olika mkt protein, energi mm. Så mitt tips är att hitta en foderstat där du ser att hästen mår bra, håller bra hull, muskler är fin i pälsen och lagom pigg. När du hittat den foderstaten så räknar du ut hur mkt energi, protein mm hästen får och då vet du hur mkt just din häst behöver för att den ska må bra. Då kan du gå efter det nästa år när du kankse har andra värden på grovfodret. Har du en foderstat som bygegr mest på grovfoder och tex. lusern som räknas som grovfoder behövber du inte vara orolig om din häst får aldelse för mkt protein lr energi enligt tabellerna. Grovofdret tas upp mkt saktare än kraftfodren gör, och hästen är faktiskt grovfoder ätare, har läst att i naturligt tillstånd går inte hästarna mer än 3-4 h utan att äta.

Visst ska man inte lita blint på dessa foderstatsprogram.

Det låter vettigt att göra som du skriver, men nu handlar det här om en växande häst så jag måste ändå göra om foderstaten längre fram...

programen är inte alltid att lita på min häst ska enligt programet äta ca. 10 kg hösilage + mineraler, man han äter 20 kg hösilage, mineraler + 0.3 kg kra**t protein. Och han är fin i hullet förutom att han har lite mage, men han har stått i 2 ½ månad pga. skada.
Så de där programen stämmer inte jämt, de räknar efter medelhästen, men alla hästarna är ju oilka indivder som behöver olika mkt protein, energi mm. Så mitt tips är att hitta en foderstat där du ser att hästen mår bra, håller bra hull, muskler är fin i pälsen och lagom pigg. När du hittat den foderstaten så räknar du ut hur mkt energi, protein mm hästen får och då vet du hur mkt just din häst behöver för att den ska må bra. Då kan du gå efter det nästa år när du kankse har andra värden på grovfodret. Har du en foderstat som bygegr mest på grovfoder och tex. lusern som räknas som grovfoder behövber du inte vara orolig om din häst får aldelse för mkt protein lr energi enligt tabellerna. Grovofdret tas upp mkt saktare än kraftfodren gör, och hästen är faktiskt grovfoder ätare, har läst att i naturligt tillstånd går inte hästarna mer än 3-4 h utan att äta.

Äter den inte mer silage än 8 kg? Jag kanske har missat det lite, men jag menar, med ts på 50% blir det ju bara 4 kg ts, skulle inte ge motsvarande knappa fem kilo hö, ok 6 med lusernet inräknat. Äter den mer skulle jag ge det. Och med en kvot på 9 på grovfodret vore det ju superbra, det är ju nästan lika högt som i en del lusernpellets. Olja och betfor verkar ju bra att byta ut en del av spannmålet mot, i rimliga mängder förstås.

Hon får så mycket hon orkar äta. Gick på fri tillgång förut, men det var så svårt att uppskatta vad hon fick i sig så just nu får hon portionerat för att jag ska få en uppfattning om vad hon orkar äta. Får 4 kg inne på natten vilket nästan äts upp, så jag vågar inte räkna med mer än 8 kg.

Äter den inte mer silage än 8 kg? Jag kanske har missat det lite, men jag menar, med ts på 50% blir det ju bara 4 kg ts, skulle inte ge motsvarande knappa fem kilo hö, ok 6 med lusernet inräknat. Äter den mer skulle jag ge det. Och med en kvot på 9 på grovfodret vore det ju superbra, det är ju nästan lika högt som i en del lusernpellets. Olja och betfor verkar ju bra att byta ut en del av spannmålet mot, i rimliga mängder förstås.

Okej jag förstår. Om det är fettmässigt den är för tunn är ju betfor och lite olja bra att byta ut en del spannmål mot. Du har ju så hög kvot på silaget och ger ju också lusern. Men 2,5 kg är ju inte enormt mycket, se bara till att väga upp för fosforn med calcium så är det säkert ingen fara. Ungefär en dl olja (ca 3,5 Mj) motsvarar 1/3 kg havre eller korn, så med 2 dl olja och lite extra betfor kan du ju ta bort nästan ett kilo spannmål om du skulle vilja.

Senast ändrad:

Precis vad jag tänkt! SKa börja byta ut det kg korn som jag ökade på med mot 2 dl olja! :)

Men hur mkt betfor vågar man ge? Hon får 0,3 kg i dag.

Okej jag förstår. Om det är fettmässigt den är för tunn är ju betfor och lite olja bra att byta ut en del spannmål mot. Du har ju så hög kvot på silaget och ger ju också lusern. Men 2,5 kg är ju inte enormt mycket, se bara till att väga upp för fosforn med calcium så är det säkert ingen fara. Ungefär en dl olja (ca 3,5 Mj) motsvarar 1/3 kg havre eller korn, så med 2 dl olja och lite extra betfor kan du ju ta bort nästan ett kilo spannmål om du skulle vilja.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 603
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 939
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10