Spänna sadelgjorden-varför så kraftigt??

Magnum

Trådstartare
Har flera gånger sett personer spänna sadelgjorden så man tror hästen kommer gå av på mitten.
Verkar vara enligt:"Dra så mycket det går, så fort det går och strunta i om hästen tycker det är så himla bekvämt..bara gjorden blir så hårt spänd som möjligt"

Jag själv har en häst som inte har några fysiska problem, men ogillar när man spänner sadelgjorden, rider barbacka osv som jag fick hjälp att sadla en dag för ett tag sen..
När sadelgjorden skulle spännas gjordes det så kraftigt och plötsligt att hästen blev urförbannad och högg efter närmsta ting-människa(klarade sej undan dock..) nästa 'drag' blev lika tvärt och nu var ju hästen redan förbannad så bakbenen lättade från marken och öronen platta bakåt..samtidigt som tänderna ven i luften...
Detta är något som hästen i fråga aldrig gör annars eller ens skulle få för sej att göra om det inte vore nåt han verkligen hade anledning till, och det hade han ju nu! (Visst kanske han viftar på svansen och tar tag i väggen eller grimskaftet eller nåt när man spänner åt, men aldrig i den grad som det blev då...)
Det var inte föränn då jag hann ingripa heller och påtalade att 'du får faktiskt spänna lite lugnare tack, hästen kommer ju på o döda nån annars' och att det inte var nödvändigt att göra sådär.... och tog över själv ist...

Är det såhär? Eller är det bara jag som inte tycker det varken är schysst eller nödvändigt? Jag spänner tills 'det tar stopp' och spänner efter senare om behovet finns...
Varför ska sadelgjorden behöva spännas så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt?
Gärna genom att ta spjärn med fötterna i marken och om DET inte går, Rycka upp sadelgjorden till aktuella hålet, även då med rejält spjärn mot backen!

Har nåt minne av att det kanske förekom på 'glada åttitalet', men numera??
Fler än jag som reagerat?

Sv: Spänna sadelgjorden-varför så kraftigt??

Tja, vill man ha en häst som börjar hugga och kicka när man kommer med sadeln är det ju ett kanonbra sätt att gå tillväga på. Sådant där såg jag dagligen när jag hade boxplats i ett större stall och jag tror knappast det är någon sällsynt förteelse, tyvärr.

kl

De bästa sätet (tycker jag) är att spänna lite i taget.
Jag menar, tänk om man sj hade fått ett skärp runt magen åtdraget så snabbt :crazy:

Det där är något jag med reagerat på, både när jag stod i ridskolestallet och i privatstall. I stallet jag står nu är det tjejer som båda två spänner lite i taget, och med lugn och ro.

Jag har en sadel med westernspänning, så jag kan dra precis så lite/mycket jag vill/önskar. Brukar tänka som så att det är mig jag drar på! Dessutom är det inte nödvändigt att dra åt så in i helvete, sadeln ligger kvar ändå.

Brukar spänna lite i taget, men ibland händer det att jag spänner för lite och då man får vara glad åt att sadeln inte åkt runt då man märker det först när man suttit av:angel:

Har sett att en del drar allt på en gång och det kan jag inte alls förstå.

Jag brukar spänna 1-2 hål först och så tränsar jag, sen spänner jag 1-2 hål till och så spänner jag sista hålet/en när jag ska sitta upp.
Alltså spänner i 3 omgånger.

KL

Jag hör nog till dem som spänner lite för hårt.. :crazy:

Men jag tar ju inte allt på en gång och jättekraftigt, brukar ta ett hål i taget, (eller två-tre första omgången om sadeljorden är lång nog att göra det utan att dra) sedan spänna ett hål på nästa sida, gå tillbaka tll försa sidan o spänna ett hål till osv tills det är spänt...
Sadelgjorden blir ju inte lösare när man skrittat 15 meter för att hästen blivit mindre, utan för att sadelgjorden glider lite så trycket jämnas ut efter spänningen (har jag hört och det verkar stämma eftersom det är relativt lätt att spänna ett hål till på högra sidan även om det inte går mer på vänstra..)

Men jag spänner väldigt hårt, är rädd att sadeln ska glida omkring eller snurra när jag sitter upp... Jag kan nog ta rejält spjärn mot marken, men jag gör det lugnt och utan att rycka...utom ibland när det är en halv millimeter precis fram till nästa hål, då kan jag rycka lite grann...fast oftast väldigt lugnt.

Och jag är alltid noga med att spänna ut sadelgjorden ett par tre hål om vi stannar och fikar eller något. Konstigt nog sitter den oftast inte jättehårt när jag ska ta av sadeln, kanske hästen spänner sig när man spänner sadelgjorden fast att man gör det lugnt..

Ja, jag förstår inte vad folk tänker på när de gör så? :confused:

Själv tar jag alltid ETT hål i taget. Har väl ingen anledning till att ta fler?
Spänner den dessutom bara fyra hål, så man kan alltid göra en sak mellan varje hål.

Enda gången jag kan spänna lite fler hål är om jag någon gång är väldigt stressad, eller har bråttom, men jag gör det ändå alltid LUGNT.

Lättar även gjorden när jag suttit av efter ridning. Antingen utanför stallet, eller innan jag leder runt henne om jag inte skrittar av uppsuttet.
DET ser jag väldigt sällan folk som gör. :crazy:

*kl*
jag spänner lite i taget först på ena sidan sen på andra jag vet exakt hur många hål jag skall spänna o sadeln sitter kvar även ifall jag skulle orka spänna säkert ett par hål till men varför det?

lättar också gjorden när jag inte sitter på hästen o skrittar av...

Har nåt minne av att det kanske förekom på 'glada åttitalet', men numera??
Fler än jag som reagerat?

Klart att det förekom på åttiotalet och att det förekommer även nu. På åttiotalet började det bli poppis med resårgjordar och nu har nästan alla sådana.

Ett bra och enkelt sätt att komma tillrätta med problemet hårt dragen sadelgjord är att förbjuda resårgjordar.

Immer

Håller med.

Jag gillar de där gjordarna med löpande V-system på stropparna. Då kan man spänna i mycket mindre steg då man inte behöver dra upp båda stropparna på en gång eftersom de ju löper genom ringarna vid fästet på sadelgjorden.

Dessutom begriper jag inte varför nästan alla spänner enbart från en sida; det drar ju skinnet under magen snett!

Jag brukar lägga på sadeln och sen spänna på lägsta hålet på båda sidor, sen dra ett hål åt gången på ömsom höger ömsom vänster sida. Det tycker jag funkar allra bäst. :)

Jag spänner också på båda sidor för att sadeln ska lämna ett jämt tryck.
Och har man en sadel som ligger riktigt så ska man inte behöva spänna gjorden så hiskeligt hårt.

Ibland händer det att jag säger till min ridkompisar, när dom står där å jobbar "ändan" av sig för att få gjorden ett hål till!!! Har fått en massa ursäkter att sadeln glider, ger skavsår, snurrar runt -you name it....Har t om vägrat hjälpa att spänna gjordar för att jag tycker dom redan sitter för hårt.
Skaffa en sadel som passar säger jag bara!!!!
Prova själv att göra ett vettigt motionsjobb med ett bälte i strypklass runt bröstkorgen!!!!!!
Själv spänner jag sadelgjorde på gränsen till för löst....Har en sadel som sitter som ett smäck på hästen(vilket jag är glad över), så för den skull behöver jag inte spänna.
Läs gärna historia om min häst. Hon är känd som problemhäst, såldes då hon ansågs oridbar...jag spänner ändå inte sadelgjorden...Idag är hon en av stans härjigaste hästar, men detta på grund av glädje. Men jag kommer ändå inte att dra åt sadelgjorden, hon kommer alltid att få ha den som hon gillar, ganska löst!!!

Tja...jag tror det förekommer hos vissa som glömt bort att hästen är ett levande väsen och inte en rid- och körmaskin. Skulle låna ut mitt förra nordissto till en tjej som skulle rida lektion och det höll på att sluta med att hon inte skulle få rida...där kom nämligen ett knä upp i magen på hästen för att skynda på den hopdragande processen...jag blev skogstokig!!!!

Nej, det är ett oskick som inte behövs! Ta det lugnt och låt hästen dra upp sig sakta och följ efter med sadelgjorden då...:cool:

man måste ju inte dra åt så hårt bara för att man har resår. är som att säga att om min bil kan köra i 220, ja då ska jag ha den hastigheten. :p

själv red jag ett helt ridpass med lös och glappande gjord, tyckte det kändes lite ostabilt men men. så hade jag glömt att dra sista hålet. :angel:

Hos "mig" spänner vi sakta men säkert. Men första hålet är alltid ett gissel då Calle nöjt spänner ut magen för glatta livet, och då börjar vi ändå från första på båda sidorna. Gör som fler skrivit.. Spänner mellan allt annat som ska göras: byta skor, hitta hjälm, värma bett, röka :o osv. Har med detta sätt en häst som inte varken grimaserar eller tjurar.

Spände lite lösare än jag brukar för ett par dagar sedan... hästen verkade mest väldigt irriterad även om jag inte märkte så stor skillnad när jag satt på. Sen spände jag och då blev han gladare...
Menar inte att man alltid ska spänna superhårt (som jag har en tendens att göra; hårt men långsamt :angel: ) men man ska nog passa sig att ha det för löst med..som i alla andra lägen; vad säger hästen?

Tycker aldrig att man ska rycka en massa..

Själv spänner jag i flera omgångar de gånger jag gör iordning hästen innan lektion, jag rider på ridskola. Oftast får jag höra av de andra va ska du sadla redan men jag tycker det är bättre att spänna nåt hål, ta det lugnt spänna nåt hål till och stå och gosa lite med hästen emellan. Jag tränsar och spänner igen. Det sista hålet brukar jag ta innan jag sitter upp inne i ridhuset. Dessutom är det så himla mysigt att ta mig tid och gosa lite med hästarna när jag väl rider. Jag tror hästen inte lider av att ha sadeln på i 10 minuter extra och spänna då och då jämfört med att sadla precis innan ridlektionen börjar och spänna flera hål på en gång. Om jag vet att hästen inte ska gå lektionen efter så spänner jag upp sadelgjorden några hål när jag skrittar av den, oftast till fots.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 876
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var den första veckan efter ridolyckan i höstas som jag skulle få rida mina två lektioner samma kväll - så som jag brukade göra...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej alla! Jag är helt ny här, är gäst, kan man säga. Är i stort behov utav råd, hjälp, synpunkter från er alla. Om det är så att en del...
Svar
8
· Visningar
2 009
Senast: Cornelia
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 100
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet