Sv: Spänna fårnät?
Nya rön! Och bättre metoder kanske!
Vi har precis byggt om en del av rasthagen till fåren, vi började om från början på en delsträcka med nya stolpar och nytt nät, bl.a. eftersom vi har grusat hagen, och fick ta bort en del av det gamla stängslet. Det är bara ca 20 meter, så den metod vi använde blir kanske för omständlig på längre sträckor.
Traktorn var inte lämplig, för trångt och för mjukt underlag, kedjespännaren som vi använt tidigare kunde inte ägaren hitta, så vi använde gripple-tången.
Så här gjorde vi: vi fäste stängslet på en ändstolpe, ställde upp det mot nästa stolpe, spände för hand så att vi kunde bestämma på vilken sida den vertikala tråden märlorna skulle sitta, slog i märlorna så den horisontella tråden fortfarande kunde röra sig, apterade gripple tången på den horisontella tråden med stängselstolpen som mothåll och spände tråd för tråd. Min man manövrerade gripple tången och jag slog i det sista på märlorna så att tråden satt fast.
Resultatet blev mycket bra! Faktiskt bättre än när vi använde kedjespännarverktyget! Stängselsektionen vi gjorde idag är bättre spänd än något fårnät vi tidigare satt upp.
Den här metoden rekommenderar jag varmt!