spåning på hingst

Har ett sto på foder nu för senare köp, har såtts en liten tanke i mitt huvud om eventuell betäckning längre fram. eftersom jag vill ha allt klart långt innan och inte gillar förhastade beslut tänkte jag höra vad ni kan tänka er passa på henne. Slänger in en taskig exteriörbild också.
hon är e: okänd fullblodshings(ej godkänd) ue:Maraton
Där är humör i henne, fast det är nästan bara i boxen och förmodligen för att hon aldrig haft kontakt med sina grannar innan(haft hela boxväggar), hon är 162cm hög och ja resten talar kanske bilden om...kan filma henne "live" också om det behövs. Vill ha en gångartshäst, kanske ngt högre mankhöjd och ngt lugnare temperament.

070328010.jpg

hon är ju inte riktigt i super trim här men muskler ändrar ju inte skelettet
hon är 14 i år. ryggen måste ju jobbas upp mer innan så att det inte blir för jobbigt
glömde säga att där är mkt arbetsvilja i henne, vill alltid vara till lags

Sv: spåning på hingst

Rent spontant så där (utan att ha sett bilden så ditt sto) skulle jag vilja föreslå Richfield, han rör sig mycket trevligt och har kanon temp! Dessutom är ju stammen inte att förakta! Enda är att han är rätt liten själv- 164cm och han äldsta avkommor är väl 3 i år så det är ju lite svårt att säga vad han lämnar för strl. Men om du inte tänkt betäcka än så ett par år så hinner det ju tas fram statistik så det. Vet du vad det är för fbl hingst som är pappa? Stammen kunde ju vara intr, el är han"okänd-okänd"?

Hejsan!:D Har du kavr henne på foder, eller är hon din?
Här är några förslag på hingstar:P(Jag är inte såå haj på avel, men ändå, jag provar): Sandankan (Ganska ung, men bra stam & bra gångarter, e.Sandro Hit Ue.Donerhall)
Bugatti Hilltop(e.Bergamon Ue.Rubinstein I, snygg hingst:))
De Noir(ganska ung hingst med, men snygg och har stamen e.De Niro Ue.Matcho x)
Highlight(Bra gångarter och snygg:P, e.Nimmerdor Ue.Lucky Boy)

Dessa var några hingst som jag tycker är snygg och har bra gång(?) OBS. Jag är som sakt inte sååå bra på avel!

Hon heter Love ME Tender, har Ravell och Donnerfly som jag spånar lite på...gillar Donnerhall hästarna men vill ha en som nedärver lite högre hästar, och vad jag sett så gör Donnerfly det. RAvell har ju Bernstein i sig och den är man lite extra förtjust i...

Saigon kanske? Han har väldigt bra framdel och hals, även bakåt i stammen, och det kunde kanske behöva förbättras hos henne.

Om bilden stämmer så undrar jag om det verkligen är en fullblodshingst som är pappa till henne. Jag tycker hon ser väldigt grov ut på bilden. Om det är så att hon är det iverkligeheten också så ska du nog inrikta dig på en lättare hingst.
Här är avelsnämndens rekommendationer för Donnerfly och De Niro från 2007

DE NIRO 310590093: Född 1993, 170 cm, insatt i svensk avel via spermaimport 1998.
Betäckt 212 ston i Sverige.
En av de mest framgångsrika Donnerhall-sönerna i internationell hästavel. Han är den första
spermaimporthingsten som tilldelats värdebokstav A i Sverige. Han har själv tävlat
framgångsrikt i internationell GP dressyr. Han har i Tyskland många godkända söner, samt i
Sverige hingstarna Danone 1040, Danzas 1058, Di Caprio 1023 och Dionysos 1038. Hans
avkommor är högt bedömda i Tyskland och han har på svenskt stomaterial givit medelstora
avkommor av mycket god typ med mycket goda och jämna gångarter.
De Niro 310590093 kan rekommenderas till alla typer av ston för målinriktad dressyravel.

DONNERFLY 951: Född 1993, 172 cm., insatt i avel 1998. Betäckt 282 ston.
En stor Donnerhall-son som förärver sin storlek samt ger tre jämna gångarter manifesterade
genom goda BLUP-index. Hans typförärvning är däremot något svag. Han har en i Canada
godkänd son, Eros TP. I Sverige har Donnerfly ett antal avkommor som med betydande
framgång deltagit i unghästchampionaten.
Donnerfly 951 kan med fördel användas till lätta, ej alltför lågställda ston för dressyravel.

ja hon är väldigt tung/grov i typen men är lätt i ridningen, men vill gärna ha en hingst på henne som kompenserar det. Förstod inte texten riktigt, fungerade Donnerfly till henne eller var han inte riktigt lämpad för det?

Vill helst ha hingstar som står i Sverige också då jag inte har enorma summor pengar att lägga på betäckning, hur får man reda på var hingstarna står och om de kör med naturbetäckning? Vilket är bäst att köra på eftersom stoet är 15 nu och förmodligen aldrig fått föl? Antingen blir det i år eller nästa år som betäckningen kommer ske, beroende på hur min ekonomi kommer se ut.

Köp hingstkatalogen när den kommer ut i mars! Den kostar ca 300kr och innehåller alla hingstar som är godkända i ASVH, där står det om de står på NAT, AI, TAI eller FAI. Samt information om dom och bild!

Till ett äldre maiden sto skulle jag valt en hingst som står på AI (färsk på samma station) eller en som hade bra kvalité på TAI. Alt naturlig betäckning, nackdelen med det sistnämda är ju att man då får eventuellt köra lite längre. De dressyrhingstar som står på naturlig är väl De la Gardie (mjölby-trakten), Lácteur och Nactus som båda står i Skåne. Lácteur är väl den lättaste av dessa tre men hur hans dräktighet är och vad han lämnar vet jag tyvärr inte.

Det skiljer inte super mycket på att använda en Sverige eller utlands stationerad hingst såvida man använder sig av TAI och inte FAI. Sen finns det så klart mer eller mindre dyra hingstar. :)
Men för att göra en liten kalkylering så får du nog räkna med att det kostar ca 15-25000kr att få henne dräktig inkl alla avgifter och moms.

Tar 2 av mina som exempel, en är betäckt naturligt och en är seminerad med transportsperma.

sto 1: (semin)
Stationsavgift 1200kr
Seminavgift 1500kr
Dygn: 11st á 80kr = 880kr
Skick med sperma 1 st á 350kr
SH- avgift 200kr
16dygns avgift 2000kr
Levande föl avgift 8000kr

Summa: 14130kr + 25% moms.
Sen räknar jag med:
Resor t.o.r stationen 6 vändor á ca 400kr = 2400kr
Ultraljud vid 2 tillfällen utöver de som gjordes på stationen á 500kr = 1000kr + moms =1250kr.
Så dryga 17000kr + moms här och då var detta stoet rätt smidigt och tog sig på ett skick i första brunsten det försöktes på. Nu är ju hingsten hyfsat dyr men många hingstar ligger på avgifter som tillsammans blir från ca 7000kr och uppåt, sen finns det så klart de som är billigare :)

Sto nr 2 (naturlig)
Stationsavgift: 400kr
Dygn: 5 st á 50kr = 250kr
Vet avgift med 2 UL: 1000kr
Resa t.o.r 1000kr
UL på 16/50/100 dygn 1500kr
16dygn avgift 2000kr
levande fölavgift: 5000kr
Summa 11150kr + moms 25%

Detta stoet seminerades först 1 gång men blev huggormsbiten så hon tog sig inte och sen blev brunsterna lite knepiga så vi körde till hingst istllet som kunde "lirka" igång henne vilket funkade :cool: Så på detta stoet tillkommer dessutom ca 6000kr i semin/stationsavgifter och en språngavgift på den andra hingsten.

ja hon är väldigt tung/grov i typen men är lätt i ridningen, men vill gärna ha en hingst på henne som kompenserar det. Förstod inte texten riktigt, fungerade Donnerfly till henne eller var han inte riktigt lämpad för det?

Nej det är väl snarare tvärt om att han nog inte passar ditt sto och blid nummer två stärker det.
Så ut av dessa två hingstar och erfarenheterna av vad de tidigare lämnat för avkommor så bör De Niro passa mycket bättre än Donnerfly.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 823
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka