Spånförbrukning & kostnad per månad.

C

Carro83

Hejsan! Hur mycket spån går det åt under en månad egentligen och vad kostar det? Boxen har mått för en stor häst. Vore toppen med svar :) för då blir det lättare att jämföra när det gäller att skaffa boxplatsen. Vissa har ju inkluderat spån/halm och andra inte så jag är jätte tacksam för svar.

Sv: Spånförbrukning & kostnad per månad.

Jag använder ungefär 6 balar/månad ungefär, det varierar lite men nåt sånt. Om jag inte är helt fel ute kostar dom strax under 50 kr/bal.

Var köper du då?? Jag ger ca 70:- per bal... Halmen är snart slut så då måste jag bergis köpa spån igen.. :crazy: :mad:

hej!
det beror helt på hästen...
till mis hästbehövsdet ca 5st i månaden och till en annan häst i stallet ca 8-9st i månaden...
en bal kostar ca50-60kr beroende på var du köper dem så allt från 250-500kr kostar det ungefär!

Nåt Granngården-liknande ställe.

Granngården här tror jag tar ca 70:-/bal... Traktorcentralen tar mindre, typ straxt över 60:-. (Det var så länge sen jag köpte nu...) Hur kan priset skilja så mycket? Eller köper du ett stort parti på en gång?? Då kanske man får det billigare men det kan inte jag göra..

50 kostar det hos mig :) Nu har jag torvv för det ingår i stallhyran men ska antagligen flytta och går då över till Spån ;)

40:-/80kg bal...en går åt per månad till min shettis..
Min kille får personalrabatt på Brinks Träindustri.

Jag har eget stall och har helinackorderingar där då bl a spån ingår och vi är totalt 5 hästar i stallet, alla boxar är drygt 3x3 m och alla står på bädd. Jag kallar det för bädd i alla fall men tar ut lortarna varje dag och tömmer hela boxarna ungefär var tredje månad.

På fem boxar går det ca en pall på 18 spånbalar per månad och en pall går just nu på ca 1000 kr, dyrare om du inte köper hel pall.

Jag var tvungen att höja hyrorna då halmskörden uteblev och vi fick gå över på spån för det fördubblade månadskostnaden för min del.

Jag behöver inte strö varje dag utan kanske var 3:e dag i genomsnitt.

Ja, det går ju åt en del spån och det blir dyrt... Jag är så glad så länge det finns halm kvar för den får jag gratis. Men nu är den nästan slut!! Mina boxar är 20-25 kvm stora så det går åt en del... :crazy: Men lilla hästen har i alla fall fått en mindre box nu...

Här är balat spån DYRT. Betalar ca 60 kr per 25 kg bal. Alltså inte ekonomiskt hållbart för smutsgrisar. Min häst är en klippa på att hålla rent i boxen och använder en skottkärra torv och en bal spån per vecka. Då är det torrt, fint och lättmockat. Spånkostnad på 240 kr men då används utöver det också en del torv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 063
Senast: SwedEmB
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 717
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 919
Senast: Tassa
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka