the_connemara
Trådstartare
Sv: Spända muskler i länden?
Mycket bra svar
Fast jag får inte riktigt ihop det med en unghäst som går såpass lite o varierat och i sig är väldigt rörlig o använder kroppen bra hela tiden. Kan det vara en svag punkt hos honom "från början" eller vad man ska säga?
Dom säger ju så.. Det roteras än hit än dit! men faktiskt så är det ju sant. det är ganska tydligt då vår långeman roterat en ländkota. taggutskottet ligger helt off i linje med resten av ryggraden. Ibland känner man hur en rygg är rak, bryter av i sin linje längs taggutskotten och fortsätter rakt igen.
ET-kompisen "roterar" tillbaka med mjukt tryck på tvärutskottet på den höga sidan. O vips, hästens rygg blir funktionell igen!!
Atlaskotor har jag aldrig sett rättas till men kan behöva en rotation själv tror jag!!
Vad var frågan eg.. Jo, ländmuskulatur!
Mycket vanligt problemområde. Den svaga länken. Alla andra delar i ryggen är mer fast förankrade, bröstkotorna i revbenen o korset är fast. o halsen ska ju inte belastas så som ryggen.. Länden har mest rörlighet.
Då rörelserna i hästkroppen blir hämmade någonstans, så brukar länden, svaga länken få kompensera o överjobbas.
Ridhästar som rids med sänkt rygg kan få stora bullar. de med illasittande sadel kan få stoora bullar.
Lika illa är då länden jobbar så statiskt att musklerna inte byggs upp alls. Hästen kan då heller inte bära sig över ryggen och jobba anatomiskt korrekt. Stora eller små muskler, de ska vara mjuka o flexibla i grunden, så kan man jobba på styrkan sedan.
En häst med sänkt rygg o bulliga muskler kan se vältränad ut, men jobbar inte rätt.
Länden ska väl fungerande vara slät (jämn övergång från ryggens muskler) och välfylld, rörlig åt båda sidor och uppåt. (nedåt brukar inte vara så stort problem) och orka överföra kraften vi ber om bakifrån, framåt och ge en bärig häst som kan lätta fram i avslappning.
Mycket bra svar
Fast jag får inte riktigt ihop det med en unghäst som går såpass lite o varierat och i sig är väldigt rörlig o använder kroppen bra hela tiden. Kan det vara en svag punkt hos honom "från början" eller vad man ska säga?