Spända muskler i länden?

the_connemara

Trådstartare
Eller ja, precis bakom sadeln o ngra dm till. Min unghästs far har en gammal betäckningsskada som gör att han muskler där kan bli lite spända o "bulliga" om han betäcker för mkt, dock inga problem med det annars. Vet inte hur han såg ut innan skadan när han tävlade.

Nu hade vi en massörstudent (gått kurs 1 på axelsson) hemma som kände lite på våra hästar o hon hittade i princip ingenting på min 3-åring. Förutom att hon ev tyckte att han var lite lite lite spänd just där. Jag märker ju inget såklart :mad:

Någon annan som har hästar som kan bli spända där? Vad kommer det ifrån och vad gör ni åt det? Kan det ha ngt samband att hans far (även om det antagligen är pga skadan) har ngt liknande?

Tänker mer på för framtiden. Nu är det ju inte så mkt att göra (han funkar kanon med allt o hon sa det var så lite så hon kan ha misstagit sig, vi skrev upp det så ska hon kolla nästa gång igen) mer än att (som vanligt) vara noga med formen när han rids o inte överanstränga. Som med en vanlig unghäst.

Sv: Spända muskler i länden?

Pållens massör brukar ofta hitta spänningar just där, det är ganska vanligt - enligt henne för att själva "motorn" ger sig till känna där. Min häst är ngt svankryggig och får kanske extra mycket spänning där pga det. Jag masserar, strechar (bakben framåt med hoven lågt och parallellt med marken), BoT före ridning, samt jobbar mycket med tömkörning.

Min gammelhäst hade lyckats rotera atlaskotan, han blev blev stel att böja åt vänster och bet fast i bettet på vänster sida vid ridning samt fick spänningar i länden på vänster sida, mest troligast kopplat till roteringen enl ET som korrigerade atlaskotan. Jag är noga med att massera hans nacke och länd innan ridning, linimentar ibland. Stretchar efter ridning.

Hmm så om hästen har mkt motor o jobbar kan den bli spänd där? Även om den jobbar rätt?

Min är snarare rak i ryggen... Tänkte oxå på den stretchövningen. Testade ngn gång (enl massören jag pratade med skulle man inte stretcha såpass unga hästar för man bör stretcha regelbundet och yngre går för lite för det) för att se o han var som väntat vig som en jag vet inte vad.

Tack för ditt svar :)

Det är första nackkotan. Så det var ju inte det första man tänkte på när hästen var lite spänd i ländmuskulaturen, men så kan det vara! :)

Hmm så om hästen har mkt motor o jobbar kan den bli spänd där? Även om den jobbar rätt?

Nja - jag har förstått det som så att länden är en känslig del eftersom den är "bryggan" mellan rygg och bakdel. Att det är vanligt att hästar blir spända där beror väl på kombinationen av att det är ett känsligt parti och samtidigt muskler som arbetar mycket. Mitt uttryck "motorn" har ingenting med framåtbjudningen att göra (så tolkar jag häst med mkt motor) utan helt enkelt att kraften fortplantas därifrån ("bakdelen är hästens motor" du vet..). Hur stor betydelse ryggens form egentligen har vet jag inte men varken en för rak eller svankig rygg är ju optimalt.

Jag tänkte nog mest att om den jobbar mkt med ryggen så får den lättare problem? Hmm...

Nja, man vill ju att hästen ska jobba med ryggen men man kan ju fördenskull få spänningar, träningsverk etc. Jämför med dina egna muskler - jobbar du för hårt/för länge med en muskel får du garanterat ont i den. Man undviker detta genom att variera träningen och vara lyhörd för hästens signaler (ömhet och stelhet tex).

När bakknäna blir ansträngda eller ömma så brukar spända muskler i ländryggen vara den första "muskulära varningssignalen"...

min ponny bockade hysteriskt och mkt under inridningen (som varade länge) han blev väldigt bullig där. Bockar din pålle mkt? Min tränare sa att min ponny háde skaffat sig bockmuskler.

*kl*

Min häst har blivit väldigt lustig, men vi ska in till kliniken nästa vecka och kolla upp honom.

Men vet någon varför han har börjat lyfta på svansen...konstant, avlastar bakbenen, har ingen framåtbjudning, lite puls i bakbenen(tror jag, jag vet inte hur starkt man ska känna?), vill inte sätta muskler.

Såklart rider jag inte honom nu.

Någon som känner igen detta? Tror ni det sitter i ryggen?

Hm, det låter lite värre än ryggproblem. Eller, värre o värre, det låter akut. Något i hoven? Inflammation, böld, annat som orsakar puls. Om den avlastar båda bak låter det inte så bra. Skynda till klinik innan den överanstränger frambenen för mycket om den har så hemskt ont!

:) Dom säger ju så.. Det roteras än hit än dit! men faktiskt så är det ju sant. det är ganska tydligt då vår långeman roterat en ländkota. taggutskottet ligger helt off i linje med resten av ryggraden. Ibland känner man hur en rygg är rak, bryter av i sin linje längs taggutskotten och fortsätter rakt igen.
ET-kompisen "roterar" tillbaka med mjukt tryck på tvärutskottet på den höga sidan. O vips, hästens rygg blir funktionell igen!!

Atlaskotor har jag aldrig sett rättas till men kan behöva en rotation själv tror jag!!

Vad var frågan eg.. Jo, ländmuskulatur!

Mycket vanligt problemområde. Den svaga länken. Alla andra delar i ryggen är mer fast förankrade, bröstkotorna i revbenen o korset är fast. o halsen ska ju inte belastas så som ryggen.. Länden har mest rörlighet.

Då rörelserna i hästkroppen blir hämmade någonstans, så brukar länden, svaga länken få kompensera o överjobbas.
Ridhästar som rids med sänkt rygg kan få stora bullar. de med illasittande sadel kan få stoora bullar.
Lika illa är då länden jobbar så statiskt att musklerna inte byggs upp alls. Hästen kan då heller inte bära sig över ryggen och jobba anatomiskt korrekt. Stora eller små muskler, de ska vara mjuka o flexibla i grunden, så kan man jobba på styrkan sedan.
En häst med sänkt rygg o bulliga muskler kan se vältränad ut, men jobbar inte rätt.
Länden ska väl fungerande vara slät (jämn övergång från ryggens muskler) och välfylld, rörlig åt båda sidor och uppåt. (nedåt brukar inte vara så stort problem) och orka överföra kraften vi ber om bakifrån, framåt och ge en bärig häst som kan lätta fram i avslappning.

Du tror inte att nån fästingsjukdom kan ge de symptomen på min häst?

Hur lyckades han med det, om nackkotan roterat borde ju nacken ha gått av. Eller blev det lite som i Exorcisten?;)

Hehe, såg ut lite så när den blev tillrättalagd iaf. :eek: :D Men han var väldigt nöjd sen, och numera är han myyycket smidigare att böja och ställa, och så har han slutat bita fast i bettet.

Han hade gått med en busig unghingst i några månader...

Haha! bockmuskler :rofl:

Nej det gör han inte. Han är mkt stillsam o väldigt mjuk i sina rörelser (både under ryttare o i hagen) dock pigg. Tar gärna ngra mjuka smååå bocksprång i galoppfattningarna men ingen tendens att skjuta av en.

Liknande trådar

Hästvård Jag och min kompis började i somras rida en spänd och okunnig travare som hade en opassande sadel. Hästen hade därför sjukt i ryggen och...
Svar
15
· Visningar
1 273
Senast: Sirap
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 682
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vad gör vi häst-edition del 1
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka